Hej alla byggsugna!

Vi planerar att starta vårt bygge till sommaren, men likt en del andra av er saknar vi kontantinsats. Jag har ritat huset själv och bygger lösvirke i egen regi med stöd av snickare. Jag tar hjälp med markarbete/grund, resning av stomme samt VVS. I övrigt tror jag mig kunna fixa det mesta med lite hjälp från kunniga vänner och släktingar.

Jag vet att det tidigare funnits trådar på detta eminenta forum, som behandlat detta och att någon svarat att det går att lägga in kontantinsatsen i ett senare skede och till och med "kvitta" insatsen mot eget arbete.

Nu undrar jag om detta är praxis bland långivare eller om det bara är några få utvalda (med släktingar på banken) som lyckats med detta??!

Vi har bokat tid med vår bank(HB) på måndag och det vore bra om jag hade mer information om detta för att kunna lägga fram förslaget för dem.

Tack på förhand!
/Magnus

 
Hej Magnus,
Kul att det är fler som vill kapa kostnaderna genom att bygga lösvirke. Du kan spara en hel del genom att kapa mellanhänderna och agera egen byggherre.
Vi ska också träffa banken nästa vecka. Vi skippade min gamla bank, SE-banken, då de initialt verkade negativt inställda till konceptet lösvirkeshus. Även om vi nog skulle få kreditivet tror jag att samarbetet skulle gå trögt om banken från början ser mer problem än möjligheter.
Nu går vi med Föreningssparbanken i stället. Enligt den värderingsman som banken tilldelade oss så bör man ta med den egna arbetsinsatsen som "Eget Kapital". Jag har dock inte en aning om hur man värderar den? Är det som inkomstbortfall eller efter en schablonkostnad? Jag tror dock att banken vill ha en 10% kontantinsats ändå. Vår bank vill i alla fall ha dessa 10% låsta på ett konto innan de ger oss kreditivet. Vilket "makes sense" eftersom man annars kan bluffa sig till ett kreditiv.
Fast ingen regel är förstås utan undantag. Förut kunde banken låna ut 100% vid lägenhetsköp i Stockholms innerstad. det beror väl på hur stor risk banken tycker att den tar. Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Lycka till!
David


 
Hej David!

Tack för ditt svar. Jag träffade en representant från HB idag, men hon kunde inte lämna något besked om lånet. Det är inte många som bygger här i stan (Ö-vik) och på banken var de närmast förvånade över att höra att jag ville bygga.

Min kalkyl är på 1200000 för ett 1 1/2plans hus med ryggåstak, öppet i nock (6,8m i vardagsrummet) inklusive tomt med havsutsikt. Jag trodde nog att jag skulle få ett trevligare bemötande eftersom det förmodade marknadsvärdet på det färdiga huset måste vara betydligt högre än vad jag vill låna, men tyvärr var man VÄLDIGT skeptisk till nybyggande..

Förvisso har vi ingen kontantinsats eftersom våra tidigare besparingar gått till att bekosta bröllop och resor, men vi har ändå båda fasta jobb och 500000:- brutto i inkomst. Det måste finnas marginaler kan man tycka.

Nåja, på onsdag får jag definitivt besked. Jag skriver mer då och berättar hur det gick.
 
Visst går det att kvitta arbetsinsats mot eget arbete. Det har vi gjort och det är inga problem. Kontantinsatsen läggs ju inte i början utan man tar ett byggkreditiv. Först när huset börjar bli klart tas en värdering och det är då det blir klart hur mycket som blir kontantinsats. Redan innan görs en preliminär värdering baserat på vilken typ av hus som ska stå där.

Har man byggt bra och fint (hög värdering) blir det ingen kontantinsats. Har man byggt dåligt och fult blir det kontantinsats... :)
 
Det låter ju hoppfullt, hoppas bara att banken delar dina åsikter Karl XII!

Tyvärr är det ju så att det finns mängder av hus till salu för runt 500000:- här i stan och därför tycker banken att det är märkligt att jag vill bygga eget till den dubbla kostnaden..

Jag uppskattar dock den hjälp jag fått av er på forumet, nu har jag en del ammunition om banken tvekar och jag behöver argumentera för min sak. Jag tycker dock att det borde ligga i deras intresse att låna ut pengar, men jag antar att många banker blivit onödigt försiktiga efter lånekarusellerna under 80-talet..

Jag återkommer i morgon med information om hur det gick.

/Magnus
 
varför vill du bygga ett för 1,2 när det finns hus för 0,5? eller är det så att du jämför äpplen med päron?

0,5 är inne i skogen och havsutsikten kostar lite mer?
 
Yo, tänk på kostnaderna här.

Om du köper ett begagnat hus så finns det säkert stora behov av renovering av detta, kanske ombyggnad oxå.
Detta drar pengar och tid!

För att inte tala om olägenheten att bo i en renoveringskåk under lång tid.


Helin:

Jag finner bankens ståndpunkt konstig. Har du funderat på att vara "otrogen" mot din bank? Det skadar inte att kolla med ett antal andra banker, både sådana som finns lokalt, men även banker som har sin verksamhet på nätet. Tex Skandiabanken.
 
Det är snarare banken som jämför äpplen och päron. Givetvis är det skillnad på de hus för 500' som är till salu och ett nybyggt med havsutsikt. Visst finns det dyrare hus i fina områden, men de är ju byggda -74 och det känns inte vettigt att betala 1 mille för ett gammalt hus om jag kan bygga ett nytt för 1,2.

Att inte banken förstår det resonemanget tycker jag är lite märkligt..

Nåväl, fick ett mail från HB där vår kontakt meddelade att hon varit hemma från jobbet för vård av sjukt barn. Beskedet dröjer till i morgon...  :-[

Som svar på Bobyggarens inlägg så vill jag först kolla med min nuvarande bank innan jag börjar se mig runt efter andra långivare, men givetvis kommer jag att jämföra olika bankers bud och försöka spela ut dem mot varandra (förutsatt att jag får ett lånelöfte från någon bank..)

/Magnus
 
Vi fick oxå ett dystert besked från vår bank och var nedstämda i flera veckor. Sedan tog vi mod till oss och gick till ett par andra banker och de resonerade helt annorlunda!

Min erfarenhet är att olika handläggare på samma bank, kan ge helt olika besked så ge inte upp. 1,2 miljoner måste vara småpotatis för ett nybygge...
 
Fick svar via email från Handelsbanken idag:

>Hej!
>
>Det här med byggnadskreditiv var lite krångligare än jag trodde.
>Har pratat med min närmaste chef men jag måste läsa in mig lite mer på det här.
>Det handlar om ev statlig borgen bl a och jag behöver tid till i början av nästa vecka.Nu är mitt förtroende för HB ordentligt naggat i kanten och jag har bokat tid för diskussioner med SEB och Föreningssparbanken. Hoppas att deras säljare är något mer insatta i ämnet... >:(

Vad har ni andra för erfarenheter av de olika bankerna?

/Magnus
 
Jösses!!!! Förstår att du vill byta bank. Fast vi har HB och är jättenöjda, vår bankman är jätteduktig på det han gör. Kan du inte be om att byta bankman? Det gjorde faktiskt vi, först hade vi en tant som var negativ till allt och såg bara problem. Den nuvarande diskuterar med oss och lyssnar vad vi har att säga och kommer med idéer och lösningar.
Hoppas du också hittar nån du kan lita på!
 
Hej, låter inget vidare att byggnadskreditivet var någon nyhet som måste studeras mer för bankmannen.
När man läser de olika inläggen här verkar det mer avgörande vilken bankman man träffar snarare än vilken bank?! förmodligen har de ungefär samma avkastningskrav och marginaler.
Ska snart gå till banken(na) och det är intressant att följa denna diskussion. Vi ska också bygga lösvike och göra mycket själva, här kastar dock banken pengar efter nybyggare (Eskilstuna) eftersom det är så dåligt utbud hos mäklarna.

/Jesse
 
Det enda jag kan tänka mig är att banken är lite oroliga att projektet verkigen går i hamn.
-Har du kalkylerat rätt?
-Är din kalkyl baserad på två inkomster?
-Vad händer vid en skilsmässa under byggtiden?

Bygger man hus genom ett annat företag än sig
själv, så borgar ju oftast företaget till banken för
sådana problem.

När huset är färdigt är det nog inga problem för banken.
-Då har dom ju huset som säkerhet

Det enda jag kan tipsa dig om, är att du får sänka dig till en mäklares nivå och verkligen sälja din ide till
banktjänstemannen så att dom känner ett personligt
engagemang i ditt projekt.
Lycka till !!!!!!!!!!!!
 
Jo, du har rätt. Kalkylen stämmer nog ganska bra, det finns marginaler men beräkningarna grundar sig på två inkomster och givetvis måste banken ta hänsyn till oförutsedda händelser, som skilsmässa och sjukskrivningar. Det är ju faktiskt en trygghet för mig som låntagare att banken kalkylerar för sådant.

Det som dock verkligen stör mig är att vår kontakt på banken var totalt okunnig vad gäller hus och husbyggnationer. Om vi hade haft en fast kontakt som vi alltid gått till så skulle jag haft förståelse, men nu var det så att vi kontaktade Handelsbanken och de bokade in en tid för oss med sin "expert"... Skandal!

/Magnus
 
Vi fick besked av HB idag. De kunde inte bevilja oss något lån eftersom vi inte har någon kontantinsats. Banken menade att de behöver någon form av säkerhet under själva byggnationen om något skulle gå fel och bygget skulle avbrytas.

Tråkigt, men vi träffar SEB i morgon och hoppas få ett positivt besked av dem. :-/

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.