Jag ska använda mig av platonmatta vid omdräneringen av mitt hus. På den tänkte jag fästa 2*50mm eller 2*75mm isoleringskivor. Nu till frågan vad för skivor jag kan använda mig av ?

Är det EPS skivor eller XPS. XPS vet jag kommer fungera eftersom de står emot vattnet mycket bättre. Men fungerar även EPS lika bra? Jag förstår så klart att byggfirmorna vill att jag tar XPS för att de tjänar mer på det. När jag kollar runt på dräneringsjobb så ser jag endast att vita EPS skivor används. Googlar man "dränering" så är det samma sak, EPS skivor vart än jag tittar.

Så vad säger ni, är EPS like bra att montera på platonmatta som XPS eller är XPS skivorna värda sitt dubbla pris?
 
Redigerat:
Är det ingen som är insatt i detta?
 
I
Jag använde eps. Som jag förstått de så gör det inget om isoleringen behåller vatten. Platonmattan är ju tät. Om det har nån påverkan på isoleringsvärdet över tid vet jag inte, det används under grunder så det borde inte vara något bekymmer.

Mvh Ingmar
 
Jag är inte insatt mer än jag tagit liknande beslut för egen del.

Jag valde XPS. Dyrare men jag tyckte EPS var för sprött för det är smulbart med handkraft. Det kanske finns olika kvalite på EPS men när jag såg din fråga gick jag ut en vända i förrådet och bröt loss en bit EPS. Den smular jag ganska lätt. Nu ska du lägga dubbla skivor vilket får mig att ana att du tänker förskjuta skarvarna. Jag valde XPS till en del av källaren men skulle bara lägga ett lager vilket påverkade mitt val.

På en annan del av källaren har jag av olika skäl Isodrän/Pordrän.


Det kan vara så att det finns EPS som är anpassad för att användas under mark så det kanske du ska kontrollera.

1) Vilken sort gjuts betongplattor på? (Tryck och hur mycket vatten adsorberas.)

2 Hur får du skapligt tätt mellan skivorna? ( En spricka eller dåligt tätt måste ge en köldbrygga mot grunden och under mark så kan det bli fritt vatten i skarvar sprickor. Platon är tätt så grunden klarar sig men men anledningen till att jag nämner fritt vatten är att det är skapligt effektivt "kyla ner media". Tanken med isolering under mark är väl bla att flytta kondenspunkten i väggen utåt genom att isolera.

XPS skivorna jag använde har en "fasning" så i skarven gick skivorna omlott. Lite lim i det gav mig en vad jag tyckte rimlig skarv.

Jag har upplevt att detta med dräningen/grundisolering är ett ganska snårigt område att få rådgivning på. De som ger råd är närmast religiösa kring de produkter/system de anser sig kunna eller det fabrikat de säljer:)

Jag är inte byggare men har teknisk kunskap från andra områden. Jag är lite förvånad över att byggbranschen släpper ut lösningar som kan vara rätt begränsat testade. Ändå kan man göra tio-tusentals hus för att senare bli förvånad över att det blir fuktigt i en kall nybyggd krypgrund eller att det i vårt klimat tränger in vatten i enstegstätade fasader. Våra hus ska tåla vattenånga=luftfukt, vatten från regn och från marken vid temperaturer som växlar mellan -30 grader till +30 grader. Det går att göra liknande reflektion om hur vi använder husen på insidan och val av material men det får bli en annan gång.

Platon-mattan ska ha funnits i 50 år så det är antagligen den mest beprövade metoden att täta grundmurar förutom tjära förstås. De andra systemen är väl juniorer i sammanhanget.

Jag får citera en snickare som gjorde jobb åt mig i våras. "har du inte förstått att det här är en experimentbransch".

På det området vi diskuterade hade jag svårt att se experiment-problemet. Jag kan skapligt med fysik, mekanik utan att vara byggare och såg inga problem i att ordentligt testa systemet vi pratade om. Nu pratade vi våtrum i källare i ett gammalt äldre hus det.........:surprised:

Mitt svar på frågeställningen är att de skivor där du inte får frågetecken kring mina frågor 1-2 nog fungerar nog.

Platon (Isola) skriver någonstans att platonmattan håller husets livslängd. Om det var dräneringsmatta eller deras innelösning minns jag inte. Oavsett så är det en lösning som har lång livslängd och valet av isolering kanske ska ta med den aspekten också.

Jag ska inte nämna företagsnamnet men det var inget små företag.
 
Tack för det väldigt fina svaret. Att eps smular gör inget, den ska ju ändå ligga still :)

EPS absorberar betydligt mer vatten än XPS och allt som är fuktigt isolerar inte så bra (vem gillar blöta kläder?) men det kanske är annorlunda när det kommer till att isolera under marken?

Planen är att köra omlott med skivorna för att få det så tätt som möjligt.
 
Tack för att du uppskattade mitt försök att hjälpa till.

Smulningen var mer en reflektion om att den är mer pysslig att hantera när den ska passas in mot sula, genomföringar mm och att det kanske är en grävmaskinist som återfyller. "Snacka om att kunna begrava en miss där skivorna får en smäll vid återfyllningen":cool:

När det gäller isolationsförmågan så gör du en klockren jämförelse med blöta kläder. Det stöds dessutom av "teknisk fysik". Det kanske har marginell betydelse men jag skulle kolla upp det. Så vitt jag vet så är det bara ull som fortfarande värmer när det är blött. Under mark påstås det att man ska utgå från att det blir blött även om det kanske inte stämmer i 100% av fallen. Jag har nämligen lyssnat på några religiösa säljare och " lite smått smulat sönder" deras argument utifrån grundfysik,

Som jag skrev så har platon oerhört lång livslängd och då tycker jag du ska ägna en kort stund att lära dig lite om hur mycket vatten som adsorberas i EPS. Alla vet att trots att man sitter i en solstol i 25 graders värme så blir det rackarns kallt efter några minuters bad i 18gradigt vatten. Dvs vatten överför energi mycket effektivare än luft. Omvänt så kyler det effektivare än luft.

Under mark kan du nog utgå från att EPS över en längre tid adsoberar tills det inte adsorberas mer. Det finns extremt dränerande mark men är det en mix av jord/sand/lera du återfyller med så är det nog tillräckligt med vatten i marken för att skivan ska få tillräckligt med vatten för att adsorbera närmare till sin maxnivå tänkt över ett antal år. Omvänt så torkar det knappast under mark.

Om isoleringsvärdet på EPS sjunker drastiskt om det uppnår "max av hur mycket vatten" den kan adsorbera så är det kanske bra att ha med i beslutet. Du kan ju ändå välja EPS men då är valet medvetet vilket jag tycker är ett bra sätt att ta beslut.

Jag ville svara efter bästa förstånd på din fråga så syftet var inte att såga EPS som alternativ. Då du lägger skarvar omlott och om du är noga vid genomföringar och vid sula så minimerar du köldbryggor mot grundmuren. Att ha ett gäng tuber med "klister/tätningsmassa" som fungerar på cellplast är nog bra att ha tillgängligt när du monterar oavsett om du använder EPS eller XPS, Så lite öppna ytrymmen som når platonmattan är bra. Oavsett cellplastval så är det mindre lämpligt att få in vatten emellan cellplasten och platonmattan.

En tanke till- När skivorna är satta. Gå ett varv och titta för att se att du fått tätt och bra anslutningar mot genomgångar av tex rör, hörn och andra utstickande "pryttlar".

Föreslår även att du är noga kring sulan. Både att dräneringslangen hamnar rätt. samt att du får den så tät som möjligt. Den fukt som kommer via sula går upp kapillärt i väggen och då är det bra om sulan får så lite vatten tillskott som möjligt.

Lycka till !


Det blir lite "nördigt" svar men när jag gjort mina val på området så konstaterade jag att bygghandlarna i flera fall har väldigt begränsade kunskaper trots att det låter som de är tvärsäkra. Vill dock säga att jag själv naturligtvis inte är tvärsäker och därför vill motivera hur jag tänker och varför.

En god vän som definitivt betraktas som specialist gjorde en reflektion värd att tänka på. Han valde Isodrän och efter allt var igengrävt sa han. Gör jag om detta så lägger jag dubbla skivor. Dvs 2*100mm.

Ska du välja så är nog 2 lager 75mm klokt ur isoleringspespektiv samt mycket enklare att hantera. 50mm EPS är klent när du ska hantera och montera.

Jag ser på din respons att mina tankar i viss mån slår in öppna dörrar. Dvs du har redan tänkt och kontrollerat en del fakta
 
Får nog bli XPS mest troligen, 2*75mm, men jag vill gärna läsa fakta om dessa två produkter, hittar ingen information. Någon som vet vart jag kan läsa om eps/xps?
 
Jag googlade lite för jag ville se om jag kunde ge dig någon eller några bra länkar. Antingen är materialet jag hittar översiktsmaterial eller nästan universitetsuppsatser. Det jag kunna se som gemensamma nämnare är att XPS fukt-tätare och stabilare samtidigt finns det många tillämpningar med EPS. Bygg EPS finns tillverkas ju inte bara som skivor utan även som "element eller byggstenar" färdiga att använda i olika typer tillämpningar.

Det finns ju alltid en brytpunkt för pris/prestanda och du har säkert räknat på pengarna men jag har svårt att sätta värde på de skilda egenskaper jag hittar faktasiffror på. Hojta till om du hittar något bra jämförelsematerial.
 
  • Gilla
JTH
  • Laddar…
Titta på finja drän dom har cellplast som är tillför dränering.
du kan titta på min tråd om drännering så kan du se hur jag har gjort
 
Vet tyvärr inte hur jag hittar din tråd.
 
Kenny Lundbäck skrev:
[länk]
[länk]

Där! Ok det blir tveklöst XPS :), SÅ MYCKET BÄTTRE.
Väldig belysande prov. Jag fick den känslan när jag valde men samtidig får man som lekman inte ge tvärsäkra råd. Mina motiveringar hade krävt vi suttit vid samma bord. Jag har en annan spaning som reflekterat över sedan några år sedan. Platon med XPS kan mycket väl vara bästa lösningen trots att många närmast är religiösa över system som är öppna EPS-kulor. Jag vill inte nämna varumärken. Fritt vatten faller onekligen rätt ner till dräneringsslangen. Samtidigt är det nästa alltid 100% luftfuktighet när man mäter i mark. Antagligen är det då 99.9% i de systemen med öppna skivor för vid 100% fäller det ut kondens. Ett par saker har min spaning formulerat frågeställningar om.

-Vilket verkligt isoleringsvärde har dessa skivor i mark? ( Fuktig luft kyler och kräver energi att värma.)
- Det påstås att väggarna ska torka vilket vara olika för olika hus. Kondenspunkten i väggen beror ju på en mängd förutsättningar. Bland annat på klimatet i källaren. Hur ska det kunna torka ut vatten i ett gränssnitt där det är RH99.9%? ( Jag förstår ångtryckskillnader men när isoleringskulorna är väldigt nära kondenspunkten bör innebära att det pendlar mellan vatten i ångfas och fritt vatten. Så fort det blir kondens`=vatten så tar det värme för att få det vattnet åter i ångfas. Blir det mycket kondens så hamnar det i dräneringsslangen men är det lite vatten så är ytorna lätt blöta. Att kondenspunkten flyttas utåt i väggen jämfört med oisolerad tjärat 40 år gammalt tätskikt kan jag förstå men en uttorkning mot ett utrymme som pendlar mellan RH99% och kondens lär ta rätt lång tid.)

Den sista spaningen/frågan i dag är hur effektiv är denna markduk som släpper igenom vatten men inget mer? (Lerpartiklar tex kan vara oerhört små tex neråt 0.2micron. Jag har svårt att se att markduk stoppar något som bara fastnar i HEPA filter om de ska fångas i luft. Man återfyller med uppgrävt material. Viss mark torde bidra till att fylla dräneringsrören med partiklar. Spolbrunnar ser jag som en självklarhet för mig men ser inte många sådana rekommendationer. Det är bygglösningar som helst ska ha 50 års livslängd. Vilken livslängd är olika lösnings stresstestade emot?

Det som skulle var intressant är en jämförelse med platon med XPS och ny dränering. Jag spekulerar i att väggen kanske blir varmare och eventuell fukt från källarväggen kan föras bort i platon-systemet.

Annars borde miljön på insidan och tillförsel av vatten från mark under huset som inte dräneringen påverkar hur bra miljön blir inne. Ändrat användande av källaren och fel byggmaterial är nog minst lika stora anledningar till "källar-lukt" som dräneringsproblem.

Jag har spanat och experimenterat på metoder och teknik för att kunna ha full bo-standard i en källare från 1945. Det ser faktiskt ut att ha lyckats bra men jag har fått tänka lite annorlunda än bygg-experternas rekommendationer. Att vissa delar är isolerade är en sak men till 95% ligger det kvar samma dräneringsrör som las när huset byggdes. De ska naturligtvis förr eller senare bytas men jag har ordnat en metod som gör att jag med rimlig sannolikhet märker om någon större parti slutar fungera. Istället har jag fokuserat på att insidan inte ska orsaka problemen. Att vi inrett och bor i källare gör att ångtrycket=fuktbelastningen från insidan ökat drastiskt. Dessutom kör vi torktumlare, hänger tvätt och ökar temperaturen till 22 grader. När den inneluften möter en kall betong-hålsten så fäller det lätt kondens eller så åker åtminstone den relativa fuktigheten upp till över nivån för mikrobakteriell tillväxt.

Intressant nog så torkar mitt hus inåt. Jag räknade lite utifrån temperatur i källarvägg och inneklimat. Därefter anpassades några väggkonstruktioner. Andra kommer anpassas men tänket har gjort att gästrum och arbetsrum som sedan tiotals år varit på-reglade med träreglar+isolering och gips är helt utan källar-lukt.

Nu åkte jag iväg lite från ämnet men jag har tittat både på insidan och utsidans förutsättningar. Jag håller isär utvändig isolering av källarvägg under mark och dränering. I mitt fall kommer det göras samtidigt men jag är inte övertygad om att en mirakelskiva är min lösning. Om jag idag skulle välja isolering och fukttätning av min källarvägg under mark så skulle platon+xps ligga nära.

Invändigt börjar jag känna mig rätt trygg med att mina lösningar fungerar i mitt hus. Både i den del halva av källaren som är renoverad och den delen som konstruktionsmässigt byggdes för ca 30år sedan av föregående ägare. Den gamla ska renoveras men jag har försökt hitta lösningar som gör att jag själv väljer när renoveringen ska göras. Inte att det sker pga byggteknik eller bristande byggteknik.

Mitt trötta huvud fick detta att bli en liten uppsats. -Sorry. Tack för ditt tålamod ifall du orkade läsa ända hit.
 
:) Trevligt läsande.
 
  • Gilla
Tumme Mitti
  • Laddar…
Ja byggfysik verkar vara helt ointressant för branschen o direkt när man försöker så brukar det dyka upp förståsigpåare som tycker man pratar i nattmössan...

Experimentverksamhet sysslar alla företag i bygg med de samlar väldigt lite know how och från samhällets sida o forskning satsas otroligt lite i förhållande till vad vi lägger ner i våra bostäder.

Att lägga platonmatta utanför sitt hus grundläggning är att sätta huset i en trasig gummistövel...dvs att ha tätt åt sidan men inte neråt...
Att då isolera utanför platonmattan kräver att spalten mellan husvägg o platon är tät uppåt för att ev fukt ska kondensera och rinna ner i dränering.
Isoleringen utanför platonmattan bör vara så torr som möjligt dvs slutna luftceller samt man kan även tänka sig att fuktskydda uppifrån

I valet mellan xps och eps så kan man ta bägge dvs ett inre lager av eps mot platon o sedan ett yttre av xps...

Att ha dränering med spolbrunnar och sandfälla är mycket värt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.