Jag vill så gärna hinna med målningen i år, men så kom det frost i natt. Men, så här tänker jag;

Jag ska måla på en fasad vars nuvarande färg redan ger ett gott skydd, det ska alltså inte jobbas in någon färg i träet. Jag använder vattenburen färg och den tar ju bara ett par timmar innan den härdar. Tänker mig att börja lite senare på förmiddagarna så fukten försvinner.

Vad tror ni, kommer det att funka? Om inte, vad riskerar jag?
 
Jag fick husen målade (av proffs) i mitten på september för fyra år sedan.
Fakturan är daterad 21/9. Resultatet blev utmärkt.

Men det beror ju också på var i landet det är, vilken breddgrad, höjd över havet och annat.
Eventuell rimfrost måste tina och så skall det torka, som du skriver.

Du får väl kolla vädret och planera, så du slipper kyla och regn.
Lycka till!
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Jag använder vattenburen färg och den tar ju bara ett par timmar innan den härdar.
*Torkar, ej härdar. Torktider utgår från rumstemperatur, typ 20-25 grader och 50% luftfuktighet. Torktiden varierar exponentiellt med de två parametrarna. Vad som kan hända i värsta fall är att färgen inte har hinner torka ordentligt, alltså att det finns vatten kvar i filmen, och då kan den lösas igen av dagg eller t.o.m. frysa. Detta resultar i bästa fall bara i ett dassigt utseende.

Nu är det ju inte helt ovanligt att målerier och hemmapulare drar ut säsongen, och oftast går det obemärkt. Se till att du har gott om tid på dig och försök inte chansa på att få in 2 strykningar samma dygn. Och såklart, allt som KnockOnWood påpekade.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Kanske ett litet råd till:
Läs på burken!

Där brukar det stå i klartext under vilka förhållanden och hur man skall måla.
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Jag har målat ute i november och det gick bra. Jag vill minnas att temperaturen låg kring 5 grader.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
T
Jag håller på att måla det sista på mitt hus nu utan problem, bor utanför Uppsala. Man får ju dock tänka på att det kan ta lite längre tid för färgen att torka så måla inte allt för sent på dagen.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Bugar och bockar för era råd och tips. Började måla idag, satte igång vid 10.30 och höll på till 15.30. Inga som helst problem, men kallt. +10 kändes som minus 10 i skuggan och vinden. Blir bra det här :)
 
Jag skulle nog inte hålla på så länge. Häromkring börjar det komma dagg redan vid 17.30 - 18. Och färgen skall helst vara torr innan daggen kommer. OM det hinner komma dagg, så påverkar det bara utseendemässigt, så är det första strykningen kan man kanske chansa lite.
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag skulle nog inte hålla på så länge. Häromkring börjar det komma dagg redan vid 17.30 - 18. Och färgen skall helst vara torr innan daggen kommer. OM det hinner komma dagg, så påverkar det bara utseendemässigt, så är det första strykningen kan man kanske chansa lite.
Hmm, det visar sig i morgon :) Västra Götaland, och som jag påminner mig kommer daggen lite senare. Var väldigt blankt och fint i alla fall som jag såg det innan mörkret föll. Meddelar hur det har gått.
 
Inga problem med målningen, torkar fint och blänker bra. Målade några knutbrädor och fönsterfoder två gånger igår, och det ser perfekt ut, inga problem med dagg eller kyla. Det känns som att när färgen torkat så har den torkat, vilket den gör fort trots bara 10 grader. När man stryker på färgen beter den sig precis som den skulle ha gjort i 20 grader, inga som helst konstigheter med andra ord. Blir färdigmålat i år :)
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Grattis!

Skönt att har det målat och klart innan vintern (y)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.