Vi har tänkt oss att tilläggsisoler o byta panel tills i sommar. Vi har kontaktat flera firmor om
pris ingen hör av sig. Vi bor i ett 1 plans hus ca 7*12 meter högsta väggen är 4 meter hög. Ca 110 kvadrat meter inne
Ska skriva om lånet och tänkte låna upp till detta. Men eftersom ingen hör av sig så funderar vi på vad det kan kosta.
Vi funderar också om vi ska göra det själv beroende på hur dyrt det blir. Är det väldigt jobbigt att göra det själv.
/Ulrika
 
Hur mycket vill ni tilläggsisolera? Kostar runt 150.000:- skulle jag tippa.
 
Är det svårt att göra det själv ?
vi tänkte tilläggsisolera hela huset utom garaget
/Ulrika
 
Lägg upp lite bilder på huset.
 
ullis37 skrev:
Är det svårt att göra det själv ?
vi tänkte tilläggsisolera hela huset utom garaget
/Ulrika
Har man inte tummen mitt i handen så är de inte speciellt svårt. Materialmässigt kanske de då går på en 30k.
 
Det tar tid, krävs att ni har en bra kap/gersåg mfl verktyg och lär kosta minst 40 tkr beroende på tjocklek på isolering och typ av färg.
 
Pappa och jag gjorde det där själva på 90-talet då jag var i tonåren. Det gick bra. Vårt hus är i samma storleksklass. Sista väggen brädade vi efter att jag hade börjat i yrkesskolan men innan dess var vi inga byggare någon av oss. Bara en någorlunda händig karl och en någorlunda händig tonårspojke.

Vi tog en eller två väggar varje sommar i några års tid. Då blev det ingen stresspanik och vi hade tid att korrigera alla nybörjarfel. Egentligen blev vi litet onödigt noggranna. Resultatet är bättre än professionellt.

Hur är huset isolerat och i hurudant skick är gamla panelen? Det är många som skuldsätter sig i onödan för att byta fasader som skulle ha dugt i 50 år till.
 
Jag/vi bytte ut gamla Sidiplattor (eternit = asbest) mot 80 mm isolering och ny stående träpanel med kubbläkt för länge sedan, år 1982 - 1983.
Då var vi relativt unga och energiska, men det hela komplicerades lite av att vi fick en dotter hösten 1982 (y)

Nåväl, jag gjorde nästan allt jobb själv, med vanlig hammare och enkel handcirkelsåg.
Då fanns inte kap/ger på kartan. Inte skruvdragare heller faktiskt.

Detta var ett gammalt hus från 1800-talet.
Resultatet blev kanonbra!

Ni kanske undrar över isolerings-tjockleken, 80 mm?
Hela huset kläddes in med 80 mm cellplast från Sundolitt.
Den var spontad för att bli dragtät, och genom att inga reglar behövdes blev det knappast några köldbryggor.
Men det gick åt några sextumsspik för att sätta upp spikreglarna till panelen :)

Huset blev snyggt, bättre än nytt, och elförbrukningen (det var direktelvärme) sjönk från 18.000 kWh till 12.000 kWh per år.
Jag gjorde nog 95% av jobbet själv, samtidigt med det vanliga heltidsjobbet.

Och det var roligt, och något att vara stolt över också många år därefter :)

PS
Den gamla stående träpanelen tittade fram när vi tog bort sidiplattorna.
De hade tagit bort locklisterna, så bara underbrädorna var kvar.
För att det inte skulle dra in kall tjyvluft innanför cellplasten i springorna mellan panelbrädorna, drevade jag mellan brädorna i nederkant och överkant av väggarna :)
Och varje ny panelbräda, som jag snedkapade i nederkant innan de spikades upp, fick stå tio minuter i en spann Jotuns Trebitt grundolja efter kapning, för att suga i sig oljan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.