L
smurfen72 skrev:
Nibe 1255 har endast 1 st tank och den är till för vv. Arbetstank brukar man kalla en tank som är till för att öka volymen på radiator vattnet samt ge flödes oberoende inkoppling dvs den har en extern cirkpump till rad/golv. Om man har arbetstank finns inget behov av extra volymtank. I exemplet du länkar till används övre delen som vv tank med fast kondensering samt nedre delen används som arbetstank med flytande kondensering man måste komplettera med 1 extra växelventil som sitter på returen samt framlednings givare (BT25) Jag skulle föredra att ha 2 separata kärl till vv rep arbetstank för det finns alltid risk för omblandning vid för höga flöden. Man kan även koppla en 1145 direkt mot rad och endast ha 1 st tank till den där vv bereds.
Nu kan jag inte svära på det. Men har sett någonstans att det även finns en plutte liten tank på 10 liter eller nått till rad internt i alla deras vp. Men vad vet jag. Det stämmer det du skriver men jag är ganska säker på att du har bytt namn på arbetstank och volymtank. Så har jag fått förklarat för mig på värmepumpsforum.
Arbetstanken är den tank som vp arbetar emot (därav namnet). Volymtanken är den tank som du kopplar på rad systemet för att det ska bli mera vatten (volym) i det. Så det svänger trögare i temp.
Du skriver ju själv längre ner citat "samt nedre delen används som arbetstank med flytande kondensering". Det är ingen större skillnad på dessa tankar mer, än hur de kopplas in och används.
En volymtank har inte en massa övrigt som vv, elpatroner osv. Samt den är också ofta mycket mindre i volym.
Hur menar du med två separata kärl? Det får du förklara. Beredaren är ju invändigt i tanken.
 
Arbetstank eller volymtank/knäpptank är samma tank men får lite olika funktion beroende hur den kopplas in. En volymtank är i princip en burk på framledningen och används för att få ner antalet start stop och eller knäppningar i radiatorer. En arbetstank kopplas in så att vp arbetar mot tanken via den inbyggda cp i vp och sen har man en extern cp som sköter cirk mot rad kretsen på så vis blir vp flödes oberoende dvs man kan stoppa flödet helt eller delvis till rad och vp går lika bra ändå. Arbetstanken hjälper naturligtvis även mot många start stop samt knäppningar i rad. Inga av dessa tankar är standard eller måste användas utan är en extra grej för ökad funktion vilket naturligtvis kostar extra. Nibe bergvärme vp har ingen plutte tank den enda jag vet som har en sån tank är deras flvp F750 men kan säkert finnas andra. Med 2 separata kärl menade jag ett till vv och ett som används som volymtank eller arbetstank i exemplet du länkade till används tanken till båda fast olika delar av tanken dvs vv uppe arbetstank nere, Att beredaren är invändigt i tanken betyder inte att manteln används som arbetstank utan som mantel till en vv beredare där vatten håller samma temp som vv. På de lite modernare Nibe beredarna har man ingen mantel utan beredaren laddas via en laddslinga.
 
L
smurfen72 skrev:
Med 2 separata kärl menade jag ett till vv och ett som används som volymtank eller arbetstank i exemplet du länkade till används tanken till båda fast olika delar av tanken dvs vv uppe arbetstank nere, Att beredaren är invändigt i tanken betyder inte att manteln används som arbetstank utan som mantel till en vv beredare där vatten håller samma temp som vv. På de lite modernare Nibe beredarna har man ingen mantel utan beredaren laddas via en laddslinga.
Klart att man kan ha ett separat kärl för vv. Normalt är väl tankarna som ska kopplas till tanklösa vp, kombitankar med vv beredare i.
Bara en fundering/undring: Då man vill hålla varmvattnet mellan 40 och 50 grader. Hur blir det då om tempen till värmeslingan är en lägre temp? Att ladda värme till varmvattnet kan ju göras genom ventil och tillfällig höjning av vp. Men då måste man väl isolera tanken med varmvattnet mot att kylas av vattnet i värmeslingan. Dvs är det isolering mellan tankarna invändigt? För du kan ju inte låta värma varmvattnet genom kontakt. Då det är svalare än man vill ha i vissa lägen. Hur har de gjort där?
 
Normalt kopplar man en vv beredare till tanklösa vp och i den har man enbart vv inget radiatorvatten cirkulerar där förutom just vid vv laddning. Det finns kombi beredare tror Ivt/Bosch har då är det i princip en vv beredare upptill samt en arbets/volymtank nertill fast dom sitter i samma skåp så det ser snyggt ut och tar mindre plats. Eftersom man normalt har separata kärl är avkylning inget problem men i din länk kör dom med samma kärl och där sker ju en viss avkylning men antar att man får ha en viss dö volym som inta används. Jag skulle välja 2 separata kärl om möjligt eftersom det är mindre risk för omblandning i tanken samt att man slipper ha dubbla växelventiler och just växelventiler brukar kunna krångla en del och lite krångligt att upptäcka om man har dubbla. Jag skulle även välja slingladdad beredare istället för en beredare som laddas via manteln.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.