Hej ni kunniga!
jag tänker att vi borde ha ett villalarm, bor i Nacka - Stockholm.

Jag vill börja med ett larm som inte är kopplat till larmfirma (de kommer ju aldrig att hinna vara på plats för att göra skillnad och vi har bra grannsamverkan vad gäller att spika igen fönster eller annan åverkan de två ggr per år vi är borta + att jag jobbar hemifrån).

Har en villa på 1 1/2 plan plus källare med egen ingång via garage.

Vill ha trådlöst även om jag förstått att trådburet är säkrare på alla sätt.

Vill främst att det ska tjuta av bara den vid ev. inbrott. Kameror, brandlarm o sms är bonus men inte nödvändigt.
Monterar gärna själv.

Var ska jag börja leta?! Tack på förhand!

/Caroline
 
D
Om det är tjutet som är viktigast skulle jag satsa på 1-2 Inferno Intenso inomhus. Dessa måste vara trådbudna för uppladdning av interna batteriet. Har ni husdjur är det dock inte att rekommendera att ha sånna här sirener.
Utomhus, detsamma trådbundet är bäst för att driva starka sirener. Kan du dra en kabel upp genom vinden så räcker det.Trådlösa sirener brukar bara komma upp i runt 90-100db.

Du nämner inte prisklass, men det finns färdiga trådlösa paket som tex Agility 3 eller så plockar man ihop något till DSC PowerSeries Neo
Eller så bygger ni ett eget hybridsystem med t.ex. SPC, Paradox eller Ksenia. Manöverpanelen brukar alltid vara trådbunden då för bäst tillförlitlighet.

Om ni fastnar för Paradox skulle jag sätta ihop följande
Ungefärligt pris/st från ebay och låsshop.se
EVOHD Centralenhet, 1200
TM50 manöverpanel, 1265
IP150 Internetmodul, 904
RTX3 886Mhz Trådlös modul, 1200
Larmkapsling, 400
Transformator LF-78b, 515
Ackumulator 12V 7.2 Ah, 336
Trådlös IR-detektor DG75, 400
Trådlös Magnetkontakt DCT10, 520
Totalt 6740
Kablage, skruvar, verktyg etc tillkommer naturligtvis samt fler detektorer.

Siren utomhus
Paradox Trådlös SR130 1150
Trådbunden ECO-10 127db 731
Trådbunden SIR 300 116db 575

Siren inomhus
Trådbunden Inferno Intenso 4289
Trådbunden SI-BOX-SE 359
Paradox Trådlös SR130 1150
 
Ska man gå infernospåret tycker jag att dolt monterade dubbla på högsta kräm skulle kännas helt ok. En enskild är tyvärr inte riktigt så överväldigande som reklamen vill göra gällande, trots priset. Har för mig att en extra inferno kan kopplas som slav till huvudsirenen.
 
Wow, tack för utförligt och informativt svar DMOL!
Ska definitivt kolla upp vad allt detta är och om det finns hopp att vi själva lyckas koppla ihop detta till ett fungerande system!
Skulle du säga att Agility 3 motsvarar "plocka ihop kittet"?

Inferno låter traumatiskt som koncept, vi har mindre barn som om några år kommer att gå hem själva och det kanske blir lite kaos om de lyckas sätta igång larmet men inte fixar att vara inne för att stänga av... - kan man fjärr-avstänga ett larm i så fall via telefon?

/C
 
D
Agility 3 är mer ett allt-inbyggt-i-ett-och-färdigt-larm. Det duger nog för er.
Sök lite här på forumet. Det finns en del trådar om trådlösa larm som dessa.

Har man larmet uppkopplat via internet så brukar man kunna stänga av ja.

Inferno går att sätta med 30 sek fördröjning så det är inte så stort problem egentligen. I värsta fall så stänger de dörren och väntar tills siren slutat tjuta. Kanske lite överkurs för er i dagsläget :)
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Appropå barn och larm så är våra småkillar riktigt ordentliga och låter mamma eller pappa gå in och "trycka på knappen" innan de går in själva. Bara några missar vid utpassering orsakat av vuxen. Vi valt sätta knappsatsen i hallen mellan ytter- och innerdörr. Känns skönt veta att man inte behöver stå mitt i värsta tjutet och fumla...

Vi var lite oroliga över det där med barn och larm till en början men inte nu längre. Säkert kommer de dra något fellarm när de ska in med kompisar och så vad det lider, men som larmkillen sa; om de vänjer sig när de är små brukar det gå jättebra senare. Den ansvarsgrejen brukar de klara fint tydligen.
 
  • Gilla
caroline2014
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.