Hej

Vi har köpt ett hus från -39 som är i stort behov av renovering.
En fråga: är det värt att renovera fönstrena? Spontant har vi lust att riva ut dom och byta mot nya stora men det kanske är helt fel? Vi har ingen lust att måla själv så om som skall renoveras skall nån kunning göra detta (inklusive extra eller nytt innerglas för energins skull).

Vet att fästing65 gör det på sitt hus, hur resonerade ni??

/ Naz & PatrikJ
 
Jag blir alltid så nedslagen av att se hus där orginalfönstren är utbytta mot stora rutor, ja det är nästan lika illa med dem som tom liknar orginalet, för en stor del av husets särart sitter i fönstren. Dessutom görs det ofta helt i onödan. Få fönster är så dåliga att det inte lönar sig att renovera, och att byta dem pga nyare energisnålare fönster går inte att räkna hem ekonomiskt! Gamla kopplade tvåglasfönster är bättre än ryktet förtäler! Dessutom var det ofta bättre trävirke i gamla fönsterbågar som överlever nya utan problem.
 
Hej!

Vårt hus är från -38 (inga spröjs i fönstren). Min spontana känsla var också att slänga de gamla fönstren och sätta in nya. Jag har renoverat fönstren på en 40-tals 3-rummare en gång och det tar massor med tid och är så där lagom kul :-?

Efter att ha pratat med olika folk och även läst här på forumet så förstod jag att kvaliteten på mina gamla fönster är mycket bättre än på något som jag kan köpa idag. Så det har slutat med att de gamla fönstren får vara kvar. Eftersom mäklaren och säljaren hade snabbrenoverat dem inför försäljningen av huset, så blir de inte det första vi gör men jag har fixat till det lilla fönstret på vinden i somras. Det fick mig ännu mer övertygad om att vi har valt rätt. Efter att ha tagit bort gammalt kitt och gammal färg så kommer det fram tätt, tätt virke som fortfarande är som nyoljat.

Jag är helt övertygad om att om 15 år kommer de nya fönstren som vi har köpt till våran utbyggnad att vara sämre än de gamla, som förhoppningsvis alla är renoverade då :)

Jag tror inte heller att tre glas är nödvändigt om man behåller den gamla uppvärmningen med element under fönstren. I så fall är det bättre att satsa de pengarna på att tilläggsisolera vinden.

/pinebar

 
Tack för svaren! Har ni någon tips på bra förnsterrenoverare och kostnaden för det?

Naz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.