Hej. Ny här och hoppas på hjälp. Jag har köpt ett radhus med inglasad veranda. Min plan är att isolera väggar och golv samt byta tak så jag kan använda rummet under större delen av året.

Föreningen har visa stadgar vad det gäller tak, så där är enda alternativet 50 mm kanalplast. Åsikter och erfarenhet av det? Enligt säljaren ska det fixa vinter i snözon 4.

Golvet är idag vanlig trall. Det är väggar på kortsidorna och långsidan utåt består helt av 50/50 glasfönsterparti/träpanel.

Jag har försökt söka efter bra sidor med tydlig information om hur jag går till väga, men behöver mer tips och råd innan jag sätter igång. Så, har ni tips på litteratur, sidor eller vad som helst som kan ge mig kunskap i hur jag isolerar golv och väggar på bästa sätt.

tack på förhand.
 
  • Gilla
Cecilia Dunger
  • Laddar…
Hej!
Skulle säga att det finns 2 alternativ beroende på hur du kommer nyttja uterummet.
Kommer det vara uppvärmt året om så isolera på rätt vis, dvs med vindduk/papp isolering, ångspärr osv.
Kommer det inte vara uppvärmt året om, likt mitt så har jag gjort följande.
Från utsida och in gällande väggar: panel, luftspalt, isolering cellplast, inv panel. Har skippat ångspärr eftersom det kommer delvis vara ouppvärmt.
Golv har jag byggt i princip på samma sätt med trall och sedan balkongmatta ovanpå pga ev fuktig miljö invändigt delvis under året.
 
Tack för ditt svar.

Tanken är att jag ska kunna värma upp det vid behov, typ med ett fristående element.

Min tanke om golvet är att fästa lister på undersidan av bjälkarna och sedan lägga isolering på dessa, spånskiva och sedan golv. Funkar det, eller behöver jag fuktspärr mot marken?
 
Jag skulle föreslå fuktspärr mot marken, annars risk för mycket fukt. Gällande spånskivor vågar jag inte svara. I mitt fall vågade jag faktiskt inte chansa då de är känsliga mot fukt. Jag velade fram och tillbaka men tog tillslut trall. Nu vet jag att mitt rum klarar fukt och kan känna mig trygg.
Tänk om spårprofilerna läcker, eller om du glömmer ngn dörr/fönster öppet och det regnar in. Eller om det blir massa fukt vår/höst i rummet osv.

Min granne tog också trall, sedan 3-5mm fligolit ovanpå och därefter laminat. Har funkat i 4 år.

Som sagt, välj det du själv vill ha! Fungerar säkert mycket bra med spån men finns ju en högre risk med detta.
 
Tack för svar. Vad ska jag tänka på vid övergång mellan golv och vägg, jag tänker i första hand på ex fuktspärren.

Dum fråga, men lade grannen laminat direkt på frigolit?!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jeb64
  • Laddar…
Förlåt, sent svar!
Hur menar du?

Japp, det gjorde han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.