Min syster har precis köpt hus (äntligen!) och jag har lovat att hjälpa henne med en del saker. Här kommer första frågan:
Badrummet måste byggas ut och ytan till det kommer att tas från det ena sovrummet. Nu visar det sig att fiberanslutningen sitter i hörnet mot badrummet. Känns inte som en så fantastiskt bra idé att fibern leds in genom ytterväggen in till badrummet. Hur krångligt/dyrt är det att åtgärda? Har detta fantastiska forum några förslag på lösningar? :)
 
I princip omöjligt att svara enkelt på, beror mycket på hur installationen är gjord (finns ett antal sätt som påverkar vilka metoder som är möjliga) och om den nya placeringen innebär att man måste blåsa ny fiber från närmsta kopplingspunkt. Sen kan det ju tillkomma markarbeten om man måste gräva fram till en annan plats på ytterväggen.
Det är ganska troligt att det kräver ny svetsning av fiber, vilket sannolikt då kräver en installatör som nätägaren godkänt som kan mäta upp kvaliteten efter att jobbet är gjort.
Mitt tips är att gå direkt via nätägaren och be dem anvisa en installatör som får ge offert.
Sett till kostnaden för ett nytt badrum lär det knappast vara avskräckande.
 
  • Gilla
morr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.