Hej!

Mitt badrum är totalrenoverat genom brf men det saknas badrumsskiva. Har någon ide på någon skiva man kan montera så det ser ut såhär (badrumsskivan som det ser ut hos pappa).
Öppning i vägg med mätt spårbredd, omgiven av träram och vit vägg, ovanför en karta över Vänersborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut i min lägenhet:
En person som mäter bredden på en öppning ovanför ett badrumsfönster där en badrumsskiva ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredden på spåran är 0.7 cm.
Vägg utan badrumsskiva med synlig spåra och vit list i hörnet av ett renoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en vägg utan badrumsskiva med synlig spår och måttmarkering på 0.7 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det finns hopp & att ni har möjlighet att hjälpa mig!

Bästa hälsningar!
 
Det går att sätta nästan vad som helst där, under förutsättning att det inte är jättenära duschen.

Det verkar som det har suttit en masonitskiva, sådana finns att köpa färdiglackade i vitt, eller så sätt dit en melaminbelagd skiva. Finns som hyllplan i olika storlekar i bygghandeln.

Det skulle kunna vara läckert med lite ljusinsläpp åt båda håll. Så glas, antingen klarglas, eller frostat kan vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Lukas Levin
  • Laddar…
Hej!

Detta verkar intressant men var köper man klasglas eller frostat? Specialbeställer man det på en glasfirma?

Hoppas inte frågan är för mycket. Mina kunskaper är inte de bästa!

Bästa hälsningar
Lukas
 
Alla glasmästare kan fixa en sån glasskiva (men frostat eller vattrat glas kan vara beställningsvara). Ta mått så att glasskivan är 1-2 mm mindre än ramen där den skall sitta (längd och bredd), och täta fogen med silikon så du slipper att den skallrar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ser ut som en sextiotalskonstruktion för glas ovanför dörren …
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som sagt det kan du få från vilken glasmästare som helst, troligen inte så dyrt heller.

Om man tittar på bilden så ser det ut som det kan behöva lite lister från byggmarknaden också för att få det snyggt. Alternativt spackel och målning.
 
På skivan från din pappas lägenhet ser det ut att vara ett uttag för ventilation i nederkant. Kolla upp vad som gäller för din lägenhet när det gäller ventilation av badrummet. Om det ska vara ventilation genom skivan och du sätter igen den helt t.ex. med en glasskiva, kommer du få underkänt på OVK.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Såhär löstes ventilationen ofta på 60-talet, här i kombination med "överljus" dvs glasskiva ovanför dörren.


Ventilationsspalt från 60-talet i dörrkarmens undersida ovanför dörren med överljus.

En ventilationsspalt/urfräsning i karmens undersida …
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Köp en sådan här såga till måla och tryck in i spåret
[länk]

Här har du en vit
[länk]
Tack! Verkar vara denna lösning jag sökte efter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.