I första inlägget skrev du att detaljplanen tillåter ett plan och max bygghöjd 4 meter. Då går det ju inte med 1,5 plan. Eller räknar du med att få igenom en avvikelse från detaljplanen?
 
Hur menar du nu? 1,5 räknas som 1 plan med inredd vind, och byggnadshöjd räknas från där yttervägg möter utsidan på taket, därefter vinkel 45 grader. För att det inte ska räknas som 2 plan får man från bygghöjdpunkten ha max 70cm ner till ovansida golv övervåning, har vi ett bjälklag på 30cm har vi då 300cm kvar till marken, ganska lugnt.

Men nu ska vi inte bygga i 2 plan så jag behöver inte bry mig ;)
 
Jag har grottat ner mig i smådetaljer på sista tiden vilket kanske inte är lägligt just nu. Funderat på vilken värmepump, FTX etc.

Åter till planlösningen så har jag justerat lite smådetaljer. Tänkte att det kanske är bättre att ha vägg bakom diskhon så jag har flyttat fönstren i köket lite.

Morsan föreslog att vi skulle flytta fönstren från sovrummen till tomtsida (söder) respektive entresida (norr) istället för gavlarna, vad tror vi om detta?

Husritning med markerade ändringar, inkluderar köksfönsterflytt och förslag på söder- och norrfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning av en husplan visar kök, vardagsrum, sovrum och andra utrymmen, inklusive ändringar föreslagna i diskussionsinlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför flytta sovrumsfönster ? Hur kommer det se ut på den fasaden om den blir helt utan fönster ?
 
BirgitS
När det gäller fönstren beror det väl också på vad man har för utsikt och insyn i olika riktningar samt att det är bra att tänka på att det går att möblera utan att få garderob för och säng under fönstren, men gärna skrivbord där. I vuxensovrummet är det nog rätt naturligt att placera garderober längs väggen uppåt i bilden.
Möjligt att få till ett litet fönster i duschrummen och tvättstugan?

180 cm är väldigt långt att gå med pastagrytan när man ska hälla av vattnet eller om man behöver fylla på lite vatten i den kokande grytan. Rekommendationen är 80 - 120 cm mellan ho och häll/spis.
 
Utsikten blir lite bättre om vi flyttar fönstren. Till vänster har vi grannens hus med entré och kontor som utsikt. Till höger är det en häck i tomtgräns mot andra grannen.

Vuxensovrummet är tänkt att ha en "klädkammare" närmast duschrummet och sängen längst in.

Tvättstugan, där har vi funderat på ett fönster men det kommer bara vara en garagevägg utanför och jag brukar inte hänga där i onödan. In, fixa tvätt och sen ut direkt :p

Köket, blir kanske inte bättre än såhär :/
 
Som någon antydde ovan, möblera planritningarna igen så blir det tydligare hur fönstersättning och användning av rummen samspelar.

Jag hade personligen satt in fler fönsterdörrar eller liknande ut i trädgården, i mitt tycke en av de stora möjligheterna med hus vs lägenhet. T.ex. kanske en utgång från det som nu är markerat som vardagsrum och en från matsalen, utgång från tvättstugan för att hänga tvätt, ev. även från stora sovrummet.

En aspekt av fönsterflytten i sovrummen är möjligen att dessa blir aningen mindre privata sett från var jag gissar att ni kommer ha uteplatsen. D.v.s. man ser potentiellt mer rakt in på eventuellt obäddade sängar, stökiga barnrum etc men det är ju kanske mest en fråga om man tycker att det spelar någon roll eller ej, samt hur uteplatsen och trädgården i stort är utformad. Är gatan neråt i bilden? Då kan man fråga sig om man vill ha sovrumsfönster ditåt men det är väl återigen upp till personliga preferenser. Ritar ni på fasaderna parallellt? Jag tycker själv att man oftast behöver rita huset både inifrån-och-ut och utifrån-och-in samtidigt, dvs fasaderna ger förutsättningar för planritningarna och tvärtom.

På detaljnivå: ytterdörren måste i princip vara 1 meter bred enl BBR m.a.p. tillgänglighetskraven, gäller i princip även dörren ut till uteplatsen. På samma tema måste innerdörrar till tillgängliga rum vara minst 0,9 m (framgår inte på ritningen vilka mått de har).
 
Redigerat:
Johannes Carlsson skrev:
[bild]

ungefär så här tänker vi oss i dagsläget, synpunkter?
Varför övergav ni tanken på 1,5-planshuset? Jag gillade planlösningen på ditt första inlägg men det här enplanshuser görstår jag mig inte på. Minimal hall (om ni planerar barn, tänk vagn, stövlar, väskor osv), inget tv-rum utan bara en stor yta, har ni inte tänk ha tv eller är det meningen att ni ska ha matbord och tv-rum i samma? vad gäller köksdel och tvättstuga ser jag inte måtten men tvättstugan ser trång ut.
 
Johannes Carlsson skrev:
Morsan föreslog att vi skulle flytta fönstren från sovrummen till tomtsida (söder) respektive entresida (norr) istället för gavlarna, vad tror vi om detta?
En tanke med placering av fönster i sovrummen utöver de förslag som andra redan givit: på sommaren går solen upp tidigt och det är inte jätteroligt att bli väckt av barnen halv fem en ledig dag för att solen lyser in hos dem men inte hos föräldrarna. Så antingen bra placering på fönstren från början och/eller rejält tilltagna mörkläggningsrullgardiner och även mörkläggande gardinlängder för att verkligen stänga ute allt vad solljus heter som kan leta sig fram på sidorna av rullgardinen.

Vill även trycka på det som Asson säger om liten hall. Barnvagnar tar grymt mycket plats, särskilt när man har varit ute i regnet och den måste stå och torka (tänk smutsiga hjul etc) innan den kan fällas ihop. Även alla regniga/smutsiga kläder och skodon. Sånt är inte roligt att bära från hallen till badrum/tvättstuga för att torkas. Sen öppningen för ytterdörren verkar vara satt till 90 cm, jag föreslår att ni väljer ett dörrblad som är 90 cm och således behöver öppningen vara större.

Ser inget fel i att redan nu tänka på "smådetaljer", framför allt inte om det handlar om FTX och värme då de i hög grad har med planlösningen att göra. Så när det kommer till smådetaljer: om ni vill ha en relativt öppen planlösning så är i alla fall mitt tips att inte välja en köksfläkt där motorn sitter inne i fläkten utan på taket. Vi hade en extern fläktmotor från början och jag kan för mitt liv inte längre komma på varför vi valde bort den lösningen när vi renoverade köket och köpte en fläkt med intern motor. Den är väldigt effektiv men låter därefter också.

Som boende i "grannbyn" blir jag även lite nyfiken på var i Sätila ni ska bygga, om du känner för att berätta det vill säga.
 
Redigerat:
Vi ska bygga mellan Kyrkan och Stranden, här är en bild på tomten med tänkt husplacering. Ser vi också hur grannhusen ligger placerade med tanke på insyn/utsikt. Runda blå ringen är tänkt att kunna vara en badtunna/spabad infälld i altanen. Vi har ett läge som gör att det inte är någon gata som angränsar till huset vilket jag är mycket nöjd med :)

Jag tänker mig att det är en fördel att fönstren i barnrummen vetter åt samma håll så det blir lika, men kanske inte spelar någon roll?
i föräldrasovrummet är det mer en utseendefråga samt att jag tänker att det kan vara bra att ha en lite längre vägg att ställa in t.ex. grillen mot. Vi är dock inte helt klara i klurandet på detta.

En översiktsbild av en tomt med markerade områden för planerat hus, garage, parkering och en blå cirkel för badtunna/spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla dörrarna är satta till modul 9 på planlösningen, men visst kan det vara en god idé att gå upp till 10 på ytterdörrarna.
Ang. fler dörrar tycker jag det är lite störande med dörr ut från sovrummet, blir bara svårmöblerat, kallras från otäta lister samt att den aldrig används ändå. Jag gillar enkelheten med få dörrar. Har funderat på dubbeldörr i mitten mot altanen men föredrar enkeldörrarnas mer robusta känsla. Jag ska ta mig tid att rita in lite möbler så ser det bättre ut.

Hallen är lite i minsta laget men vet inte riktigt hur jag ska få till det bättre (ligger redan på max BYA), garaget blir nära så tänkte att man kan ställa barnvagnen där?

Vi har pratat om fönster i duschrummen, nackdelen som jag ser det är att det då hamnar i duschen. Vi har idag inget fönster i badrummet i lägenheten och jag har faktiskt aldrig tänkt att jag saknar det.

Vi tänker oss att avsiktligt inte ha ett dedikerat TV rum, det blir tillräcklig skärmtid ändå och framtida barnen kommer troligtvis köra mer via surfplatta? (Tv är inritad på väggen mot vuxensovrummet) Dessutom gillar vi när alla är samlade i ett stort rum, därav den öppna planlösningen (frugan är något mer bestämd här än mig)
Idag spenderar vi nästan all tid i vardagsrummet, köket används i stort sett bara för att äta frukost och laga middag, kanske extra mycket för att vi saknar köksfläkt och man luktar bacon om man är där för länge :p

Tips på bra och tyst fläktlösning uppskattas! Jag tycker det är superskönt när saker bara är tysta och fungerar, är ju den typiska akilleshälen för just öppen planlösning :p

Sen en kommentar om ursprungliga 1,5 planlösningen. Anledningen är väl mer att den drog iväg prismässigt, detta enplans blir troligtvis ca 800' billigare med bonus att slippa trappan.
 
BirgitS
Det är ju bra att barnens rum är lika stora men de behöver ju inte vara spegelbilder av varandra.

Om man kortar in köksbänken lite och tar bort 60 cm från det där utrymmet för högskåp så blir hallen större och det blir plats att tillfälligt t ex ställa en barnvagn där, för man vill nog kunna ta in en barnvagn med ett sovande barn. Fyra, i stället för fem, högskåpsmoduler borde väl räcka, kyl, frys, ett med ugn och mikro och ett skafferi.

När det gäller tystnad kolla noga upp vilken diskmaskin, kyl och frys ni köper. Särskilt en del av de här självavfrostande frysarna låtar under en stor del av tiden.

Fönster i själva duschen är väl inte så bra men det kan vara trevligt att snabbt kunna vädra ut efter ett magsjukt barn.

Fundera på om det går att göra några anpassningar för att i framtiden enkelt kunna göra en attefallstillbyggnad, t ex för att få ett separat rum där tonåringar kan hänga med kompisar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
I senaste varianten har jag redan kortat av köksön med 60cm så det är 1620mm mellan högskåpet/skrivbord och garderoben i hallen. Då kan man ställa en dubbelvagn där och samtidigt passera. Kanske blir trångt om man vill öppna garderoben dock.
 
Johannes Carlsson skrev:
Hallen är lite i minsta laget men vet inte riktigt hur jag ska få till det bättre (ligger redan på max BYA), garaget blir nära så tänkte att man kan ställa barnvagnen där?
Med småbarn kan hallen aldrig bli för stor, vi börjar själva lida av det nu :). Men jag förstår ditt dilemma.

Vad gäller barnvagn så tror jag det kommer fungera utmärkt att ställa den i garaget. Man vill ändå helst inte dra in en vagn med skitiga hjul om man inte måste. Våra barn sov nästan alltid ute så vagnen stod under tak ute på dagtid och så tog vi in den på natten.

PS. Fin tomt, det måste bara vara ett stenkast till förskolan om jag minns rätt?
DS.
 
Redigerat:
Förskolan är på "andra sidan" så man kanske får gå runt, men fågelvägen ca 200m. Till skolan 250m och stranden ca 230

Vinterutsikt över en trädgård med tunt snötäcke och ett vitt hus i motljus med solen som silas genom träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan skymta vattnet bakom tallarna när solen skiner vintertid
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Den där bilden får du posta i Sniglas HIMLAFINT-tråd så blir hon glad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.