Hej
Ny på forumet.
I min sommarstuga kommer jag att flytta ett kök och på sikt vintersäkra huset. Huset står på plint och i nuläget ligger varmvattenberedaren under huset.
Köket:
Det kommer medföra flytt av el,avlopp, vatten och frånluft (köksfläkt).

Så till några frågor:

1. Varmvatten beredaren ska flyttas upp till nya groventre'n (nuvarande köksdelen).
Därifrån måste jag gå i golvet med varm och kallvatten. Tänkte såga upp golvspånet och förlägga rör/slang där). I dag golvspån med plastmatta men jag kommer lägga trägolv. Tips/råd/regler gällande det?Rekomendation av rör eller slang(varm och kallvatten)?. Avstånd mellan varm och kallvrör? Frysrisk under trägolv och golvspån?

2 .Röret till köksfläkten går i dag rakt upp genom tak. Till en fristånde ventilationspipa ovan nock. Nu kommer jag behöva gå snett genom krypvinden till pipan. Något att tänka på? Vilken dimension bör användas till fläktrör?

3. Avloppet till nya köket. Vilken lutning krävs under huset. Bör man isolera avloppsrör för att klara vinter?


Kanske lite taffliga frågor men jag vet att det finns mycket kunnigt folk på det här forumet som kan leda mig på rätt spår.

Hälsningar Lasse
 
Jag drog rören i innertaket i stället, för att kunna tömma systemet om huset står ouppvärmt. Använde PE-X-rör i skyddsrör(RIR)
 
Tack för svar. Vilken dimension är lämplig? Det är ca 3m från där vv beredare ska väggmonteras till kök. I kök blir det en diskmaskin och kran. Kommer i steg 2 även dra nya rör till badrum och en tvättmaskin. Vad krävs mer för utr. ? Fördelare?

Jag står i ett läge där jag vill komma vidare med köksuppbyggnaden och vill egentligen bara dra slang på ett korrekt sätt för att sedan sätta tak, golv och bygga upp köket.
 
Jag gillar tappvattensystem med fördelare och skarvfria rör till varje tappställe. Sätter man avstängningsventil på varje utlopp på fördelarna (en för KV, en för VV) så är det enkelt att byta eller reparera i framtiden. PE-X 15 eller 16 ska räcka för ett tappställe, kanske t.o.m. 12. Skall man mata dusch eller vattenutkstare (till trägårn) kanske man kan välja nästa större dimension. Man skall dock inte ha för stor dimension. Det finns dimensioneringshjälp på internet. Kan söka ikväll om ingen har svarat under dagen.
 
PE-X 15 eller 16 verkar vara vad tillverkarna rekommenderar, kolla LK eller Uponor och deras installationsanvisningar
 
Tack för din hjälp. Har nu installerat slang LK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.