Familjen Willman har bytt värmesystem i sin 70-talsvilla, vilket lett till både lägre energikostnader och bättre inomhuskomfort. Så här gick de gick tillväga när de ersatte den direktverkande elvärmen med vattenburen jordvärme.

Du kan läsa artikeln här: Ersatte direktverkande el med vattenburen jordvärme
 
G
450 meter på 170 m2 är inte speciellt överdimensionerat. Snara underdimensionerat. Slang är billigt. Borde köra 2x400 istället.
Gör ont att läsa om folk som går på försäljarnas snack...
 
G
Jag har 400m slang med ett hus på 230 kvm + 70 kvm uppvärmt garage.
Har aldrig behövt tillskottsvärme. iofs ganska nytt hus, också Lundaområdet.
Tror leran här nere ger bra överföring av värme till slangen
 
bra historia med hur värmepump med vattenburen värme ger komfort...och ..16 000 kwh i besparing
 
hade han/hon gjort det själv själv hade de sparat 100000-150000:-
 
S
Jag har samma radiatorer (12st) och samma värmepump (dock större 13kW) och jordvärme (2x500m slang i sandjord). Jag har även installerat 100kvm vattenburen golvvärme i andra delen av huset till detta system.

Jag betalade runt 230-240 tusen för det hela. Jag bytte först värmepumpen, sen ett par år senare bytte jag radiatorerna och detta år kopplade jag på golvvärmen när jag blev klar med renoveringen av halva huset.

Rotek installerade pumpen och jordvärmekabeln för 143000kr.
VVS firma satte in nya radiatorer + tillhanda gav mig golvvärme material för ingjutning och delvis med plåtar för 86000kr.
Slutliga provtryckningar och inkoppling av golvvärme för 10000kr.
Allt efter ROT.

Misstag:
Betalade 10000kr för golvvärmen i slutet innan sista inkopplingen och sista provtryckningen då de visat sig vara pålitliga och duktiga. Till min förvåning så var de okontaktbara efteråt när jag ville de skulle göra sista jobbet (värde 5000kr). Jag kan fortfarande inte få tillbaka mina pengar efter att jag fått ta in en annan VVS firma.
Så anlita inte Vejby VVS om ni inte måste...

Slutord:
Jag gick från dålig pelletspanna med gamla rostiga järnradiatorer till detta nya system. Jag halverade minst min värmekostnad. Värt att notera är att jag tilläggsisolerade kallvinden med 40cm cellulosa då det delvis var oisolerat och på vissa ställen max 20cm isolering.
Bäst av allt är att systemet sköter sig själv och är driftsäkert. Tyvärr är systemet beroende av el, vilket vi saknar ett par dagar om året när det stormar ordentligt.
Systemet är rejält och det finns kraft att värma betydligt mer än jag behöver om jag vill.
Kan även informera om att jag installerat ett FTX system i huset.

250kvm i ett plan, huset är runt 34mx7,5m och byggt 1850.
 
O
Att man sparar massa energi när man byter ut sitt gamla elvärme system, är väl ganska självklart?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nja, jag tror allt det går åt ungefär lika mycket energi att värma huset nu som innan ;)
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Nja, jag tror allt det går åt ungefär lika mycket energi att värma huset nu som innan ;)
Folk har svårt att skilja på el och energi :)
 
fast man köper mindre energi till en jordvärmepump jämfört med en elpatron.
resten av energin tar man ju från marken gratis...
 
camaro1969 skrev:
fast man köper mindre energi till en jordvärmepump jämfört med en elpatron.
resten av energin tar man ju från marken gratis...
Vilket nog var mexitegels poäng. Man använder lika mycket energi, även om man köper mindre el.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.