Nätavgiften är ju också till stor del beroende på förbrukningen.
Det finns väl inget nätbolag som bara har en fast årsavgift,
utan också en avgiftsdel som baseras på förbrukningen.

Vilken årsförbrukning av kWh grundar sig denna undersökning på?
Vet man inte det är ju jämförelsen helt meningslös!

PS
Mikael_L skrev:
Här finns hemsidan med alla data och rapporten
[länk]
Tack Mikael! (varför kan inte artikelförfattaren lägga en länk till det de "citerar"?)

Och det Villaägarna anser som ett "normalhushåll" är alltså
"Vi har valt att studera elnätavgiften för ett typhushåll som använder 20 000 kWh per år och en säkring på 20 Ampère"

Normalhushåll? Har inte Villaägarnas Riksförbund hört talas om värmepumpar och värmeåtervinning, FTX.

För mig är denna information helt ointressant, med min förbrukning av 5000 kWh/år och 16 A mätarsäkringar i mitt sex år gamla hus.

20.000 kWh/år förbrukade vi för tio år sedan i vårt hus byggt på 1960-talet.
Och då hade vi inte ens tänkt på att halvera förbrukningen med hjälp av en värmepump.
 
Redigerat:
KnockOnWood: Nu är det nog så att de flesta inte bor i sex år gamla hus. Istället finns det en mängd äldre hus som fortfarande drar 20.000 kWh, så trots att ditt inte stämmer med normalhushållet, så har du också fått en % höjning, om du har nät hos de större elbolagen.
 
thomas33 skrev:
KnockOnWood: Nu är det nog så att de flesta inte bor i sex år gamla hus...
Nej, det är jag medveten om.

Men alla kan väl tilläggsisolera lite, och skaffa sig en billig luftvärmepump?
Sånt har ju alltid fungerat.

Exempel, långt före värmepumparnas intåg:
1975 köpte vi en "fiskarstuga" på en ö i Gbg's södra skärgård.
Den var nog byggd i början på 1800-talet. Delvis byggd av liggtimmer.
Det hade varit lanthandel ett tag, och boytan var ca 120 m2.
Direkt el, förbrukning 18.000 kWh/år.
Efter några år isolerade vi lite (80 mm utvändigt) samt lite Gullfibermattor på vinden,
och el-förbrukningen sjönk till 12.000 kWh/år.

Hade vi dessutom satt in en L/L-värmepump (sådana fanns nog knappt då) så hade vi nog lätt varit nere på 6.000 kWh/år.
 
Jo, ala kan göra det, men kolla på Hemnet så ser du att flera hus som är till salu, fortfarande värms med villaolja eller har direktverkande elelement och inget tilläggsisolerat sen huset byggdes. Så det är fel att utgå från sitt egna boende och tänka att alla har det väl precis så som jag.
 
thomas33 skrev:
Jo, ala kan göra det, men kolla på Hemnet så ser du att flera hus som är till salu, fortfarande värms med villaolja eller har direktverkande elelement och inget tilläggsisolerat sen huset byggdes. Så det är fel att utgå från sitt egna boende och tänka att alla har det väl precis så som jag.
Hallå, jag tror att du missade något.

Jag skrev om ett hus från artonhundratalet, som vi köpte 1975, det är nu 41 år sedan!

På 41 år har väl de flesta haft tid att uppgradera sitt hus?
Men om man fokuserar på kakel i badrummet, spottar över allt och granitbänkar i köket så...

Alla prioriterar vi ju olika :rolleyes:
 
Som jag sa tidigare, kolla hus på Hemnet, så är det MÅNGA som inte ändrat på uppvärmning och isolering sedan de byggdes.
Att ha tid och använda den till att få ned kostnaden för uppvärmning är nog inte det som prioriteras. Istället bor de i husen och betalar vad det kostar och klagar på kostnaden!
 
Hm vi har eldat med ved i ca 20år i våran villa från 70 och var nere i en hushållselförbrukning på 9000 kW på tre pers och 200kvm.
Så om jag skulle komma ner till 5 lär det behövas stearinljus, OBS även varmvatten veduppvärmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.