Hej!

Jag försöker få grepp om hur jag ska hantera avlopp, dränering och dagvatten. Det gäller ett garage och hus som ska byggas på en idag obebyggd tomt. Jag har fått tillåtelse att använda kommunens avloppsrör för dagvatten och dränering, utöver avloppsvattnet.

Till att börja med har jag ritat en liten bild som beskriver hur det ser ut:
-Anslutningen till avloppet ligger på ca 2,5m djup.
-Jag bor i mälardalen och har läst mig till att tjälfritt djup är 1,6m.
-Huset står ca 35m från avloppsbrunnen, vilket borde ge en fallhöjd på avloppsröret på 35-70cm enligt rekommendationer. Mellan hus och brunn finns garage vilket kommer utrustas med toalett och handfat, ingen golvbrunn.

Frågor:
-Har jag förstått det rätt att man för att ta sig till önskat djup använder sig av 45 graders lutning. Både från hus till tjälfritt djup och för anslutning till avloppsbrunn?

-Ska man koppla på dagvattenrör och dräneringsrör direkt på avloppsröret?

-Som jag förstår kan det innebära, om jag har otur vid stora vattenmängder, att avloppsvatten rinner ut i dräneringsskiktet. Vad är bästa sätt att förhindra detta isåfall?

Tack på förhand!

Nicklas
 
  • Schematisk illustration av avloppssystem för ett hus och garage med märkningar för djup och lutningsvinklar.
Tror du missuppfattad de där med 45g lutning, de folk menar är 45g vinklar/böjjar man ska använda ist för 90g. Å då de behövs använder man 2st 45or för att få en snällare radie.
1-2 cm/m är bra fall, håll de ut till kommunens anslutning från husen.
Sen ska du ha en brunn imellan för både dagvatten å dränering för att sedan gå ut i avloppet. Som ska sitta på olika nivåer så du inte får in regnvatten i dräneringen när det öser ner.

Ska du bygga i sörsta förresten har ja fått för mig ? Isåfall åk till Lindbergs rör i kolbäck, så får du bra hjälp å priser.
 
Malten skrev:
Tror du missuppfattad de där med 45g lutning, de folk menar är 45g vinklar/böjjar man ska använda ist för 90g. Å då de behövs använder man 2st 45or för att få en snällare radie.
1-2 cm/m är bra fall, håll de ut till kommunens anslutning från husen.
Sen ska du ha en brunn imellan för både dagvatten å dränering för att sedan gå ut i avloppet. Som ska sitta på olika nivåer så du inte får in regnvatten i dräneringen när det öser ner.

Ska du bygga i sörsta förresten har ja fått för mig ? Isåfall åk till Lindbergs rör i kolbäck, så får du bra hjälp å priser.
Okej men ska man gå rakt vertikalt ned från huset till tjälfritt ca1,6m, sedan rätt lutning hela vägen och sedan rakt ned igen till kommunens anslutning?

Ja det stämmer, jag får kolla upp det! Vill bara förstå i stora drag hur systemet ska se ut egentligen. En dränbrunn tar väl inte så värst mycket vatten om det öser ned på ~120kvm tak?
Jag tänker att regnar det såpass att kommunens avloppssystem blir översvämmat så blir väl även dränbrunnen det tids nog? Eller har man någon form av backventil mellan dränbrunn och dränering?
 
  • Schematisk illustration av hus med avloppslinje som visar vertikalt och lutande avstånd till kommunanslutning.
Staffans2000
Som vanligt gäller ang.minimifall, 1cm/m. I ditt fall rekommenderar jag ett betydligt större fall på den "horisontella" delen eftersom det är svårt att gardera sig mot eventuella sättningar. Alltså, om du istället planerar för ett fall på ca: fyra cm/m är risken mindre att du får ett bakfall.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.