Malten skrev:
[länk]

De här från weber kanske ?
TS vill spackla ner mot mycket tunna skikt och Weber 224 har ballast 0-3 mm så det blir nog knepigt.
 
  • Gilla
Jones69
  • Laddar…
Aha missade den lilla detaljen.
 
  • Gilla
Jones69 och 1 till
  • Laddar…
Vilken är orsaken till att det inte får finnas "plast" i bruket?
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
För att det är cement(kalk också?) och sand på väggen sedan innan. Då är det väldigt lämpligt att använda samma även nästa gång. Det är dessutom diffusionsöppet till 100%.
Sedan är det också miljö och hälsobetingat. Härdämnena kan innehålla giftiga fenoler och aminer. Fix med plast innehåller alltid giftiga biocider. Tensider, mjukgörare och konsistensgivare..

Jag skriver inte här för att ifrågasätta mitt beslut av att ha cementbaserat. Jag ville bara ha hjälp att identifiera en lämplig produkt :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Jones69: De flesta som skriver här både ger- och tar emot information. Detta är inte ett uppslagsverk, utan ett forum. Du kan också alltid räkna med att bli ifrågasatt. Det hör liksom till.

När det gäller din rädsla för fenoler och aminer är jag rätt säker på att den är hyfsat obefogad. Normalt används polymererna i bruken för att modifiera de reologiska egenskaperna, och inte för själva härdningen. Aminer i form av diaminer används i epoximaterial, tillsammans med epoxider. Man skall vara varsam vid användandet av båda dessa substanser. Får de härda under rätt betingelser är det resulterande materialet ganska harmlöst. Fenoler används i regel i härdande fenol-formaldehydhartser, och där är det i så fall främst formaldehyden man skall vara försiktig med.

Jag må vara ny moderator här, man jag har lång erfarenhet av forumet, och ännu längre erfarenhet som materialingenjör. Du kan räkna med att bli ifrågasatt.
 
  • Gilla
GusanSwe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.