Vi fick årecis vårt andra barn och känner att vi måste flytta från 4e våningen utan hiss.

Vi har tittat på en del gammla hus men priserna är ju helt galna här just nu (västerås).
3-3.5 miljoner för ett 50-60 tals hus med katastrof energiprestanda... ung. så ser det ut.

Så vi har börjat fundera på att köpa tomt och bygga nytt istället. Men vi är inga miljonärer så behöver spara in.

- Vilka tillverkare erbjuder hus där man gör enklare jobb själv för att spara pengar? Måla/lägga golv/ kakla osv själv.
Är det värt att göra sånt jobb själv? Vad brukar man spara på det?

- Vad är det man bör räkna på?
Tomt/hus/lagfart/pantbrev/anslutning till avlopp vatten.. vad är det mer som kostar större summor?
Köper man en tomt för 700kkr inkl anslutning och ett NF hus för 1.8 miljoner gissar jag att slutkostnaden inte blir 700000+1800000 utan att det är en hel del annat man bör räkna med?
 
Prova sök här på forumet, finns massor av trådar med matnyttig info kring din fråga.

Markarbeten kan dra iväg ordentligt, framförallt om de är sprängning på tomten.

Fiber?

Garage ?

Köper du huset för 1,8 och tomt för 700, gissar ja på runt 4 mille färdigt. Beroende på materialval, hur mycket ni kan och vill göra själva osv.
 
Eksjöhus prio 2
1200000 hus
850000 entreprenad
350-600.000 för grund och mark
600.000 allt utom tomt
Det är i stora drag vad det kostar

Väljer du smålandsvillan Kalmar så kostar huset och entreprenaden 2100000 med övervåning och lite tillval enligt en kalkyl vi gjorde med en säljare en gång.

Jag tror att du får mest hus för pengarna hus lb hus just nu eller Eksjöhus.
Lb hus har ett färdigpackat hus med snabb leverans som låter ok om man har bråttom.

Jag bygger med Eksjöhus och skulle valt samma leverantör igen om vi börjat om på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.