Vad finns det för fördelar vs nackdelar med träd på tomten?
Att de ger skugga är jag med på, men i övrigt?

Vi har ett stort träd som växer rätt nära huset som vi funderar på att ta bort.
Trädet står nära norrgavel och skuggar den delen av väggen och taket.
Kan det vara smart att ta bort trädet så huset får mer sol på sig och rädda huset från att rötterna kanske förstör grunden?
Eller är det kanske bra att trädet skuggar huset?
 
Vilken typ av träd? Kan vara bra att ha om den suger vatten om marken är fuktig och ni har källare. Annars mest bekymmer förutom att dom kan vara fina att titta på och roliga att klättra i eller hänga en hängmatta / gunga i.
 
harry73
Hur kan ett träd skugga norrgaveln?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J
holetaker skrev:
Vi har ett stort träd som växer rätt nära huset som vi funderar på att ta bort.
Om ni tar bort huset är väl trädet ensamt kvar?
 
  • Gilla
Sala08 och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle ha tagit bort trädet. :) Man ska ogärna ha buskar-träd nära huset tycker jag. Dels pga fukt, men även för att löv/barr som ramlar ner i hängrännor är ingen höjdare. Sen finns alltid risken för skador vid kraftig blåst, grenar som kan gå av och i extrema fall hela trädet kan rasa mot huset.
 
Det framgår inte vilken typ av träd det gäller, inte heller höjd eller ålder.

Att ett träd naturligtvis inte ska så nära huset att kronan kan skada fasaden är självklart. Vissa träd har också aggressiva rötter. Men detta säger inte att man ska avstå från träd, som visst kan fylla många positiva funktioner. Vill man ha skugga? Vill man ha vindskydd? Vill man ha grön och grönskande miljö?

Jag lyckades spara en stor ask vid mitt nybygge. Den har på dessa tio år blivit bra mycket större och nu rejält högre än taknocken. Den fyller stor funktion mot havsvindarna även avlövad. Är orolig för att den, liksom de flesta i närområdet, drabbas av askskottssjuka (20% lär klara sig). Jag behåller ett par av de förhatliga tysklönnarna av samma orsak: de dämpar vinterstormarna. Dessa senare träd stammas upp och vildsådda avkommor får tas bort årligen. Dessutom har jag planterat ett tiotal träd - inkl fruktträd - av olika storlekar. Tomten är bara på knappt 700 kvm men behöver alltså vind-och solskydd. Men man ska vara nogsam när det gäller plantering och välja sorter som passar in i miljön och som klarar av, som i mitt fall, havsnära klimat.

Var rädd om tomtens träd och försök behålla befintliga så mycket som möjligt. Det tar en människolivstid för att många träd skall hinna bli vuxna och miljöaspekten är viktig. Gynnar dessutom fågellivet.
 
Jag vet inte vilken sorts träd det är än. Vi flyttar inte in förrän i december ;)
 
Det är inte så vanligt att trädrötter förstör husgrunder som folk tror. Är det gjuten platta så är det i princip omöjligt för rötterna att göra någon skada.

Själv har jag stora träd på baksidan huset som sträcker grenarna ut över taket. Smäller bra i takplåten när ekollonen faller från 5-10m höjd. Jag brukar rensa hängrännorna någon gång i november varje år och kapa några grenar runt skorstenen, det är allt. Jag skulle hellre riva huset än såga ner mina träd.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Inga träd på tomten.
Hade mycket träd buskar när jag flyttade in.
Allt åkte ner
 
Träd ger trädgården ett "tak" och gör att trädgården blir mer ombonad och trevligare att vistas i. En kal och öde trädgård är lika mysig som en östeuropeisk parkeringsplats. Det fattas bara att man ställer en bajamaja i ett hörn så är likheten komplett.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 4 till
  • Laddar…
holetaker skrev:
Jag vet inte vilken sorts träd det är än. Vi flyttar inte in förrän i december ;)
:) Ge det en säsong eller två innan du plockar ned träden, när du vet vad det är och om du gillar skuggan på sommaren eller mest hatar löven på hösten. Det tar inte så lång tid att ta ner, detso längre att få ett nytt att växa upp.
Säger jag...på nuvarande tomt jag köpte till så gick något hundratal "småtallar" upp i några brasor av rang (en av brasorna syntes på sattelitbilden på google maps...)
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Vi tog ned en 100 årig lönn några meter från huset, det var svindyrt, och trots att den inte borde ha skuggat så mkt så gjorde det enorm skillnad.

Vi har dock kvar flera träd och jag skulle gärna sätta nya. Det ger karaktär, men man ska nog planera så att man tar ned OCH planterar nya träd, så huset över tid alltid har "lagom stora" träd på rätt platser... ;)

Träd i fel läge kostar 10-tusentals kronor att ta ned (är min erfarenhet nu)! Låt dem inte bli så stora om placeringen gör att de inte går att fälla enkelt!
 
Förutom de faktorer som redan nämnts kan träden på din tomt ha flera biologiska funktioner som inte märks rakt av. Tex kan trädet vara värd/bostad för djur/insekter/svampar och om trädet är ovanligt är det viktigt för den biologiska mångfalden. Trädet kan tex locka till sig en viss fågelart som äter mygg. Ett träd som klibbal är kvävefixerande och en grym tillgång till näring i trädgården.

Träd ger skugga och karaktär, som redan nämnts, skapar "rum" utomhus och även en del vindskydd. Fäller man ett träd, kanske man ska ha planer på att ersätta det med nyplantering av ett annat? Gärna fruktträd som även ger lite tillbaka. Man ska inte bara se löv och skugga som negativt, att utnyttja solljuset optimalt är som regel att odla i "nivåer" där stora träd utgör den översta nivån och en av de bästa solfångarna. Löven som fälls på hösten kan användas för att täcka odlingar, eller krattas in mot trädet så näringen återgår till rötterna. Täckodla/gröngödsla är en riktig resurs i trädgården!

Men den viktigaste poängen är nog som "snefyra" skriver, låt det gå ett par år innan ni tar några åtgärder. Dels märker man "hur" man använder trädgården, var man rör sig, var man vill plantera, hur säsongerna skiftar på platsen och utifrån de alla faktorerna kan man fatta beslut om var det ska fällas, var det ska grävas, var det ska anläggas.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
De där sterila perfekta gräsmattetomterna som folk har nu för tiden känns inte alls som ett hem tycker jag. Mera som någon jäkla skrytuppvisning.

Träd skuggar de och ger lä. Vi vet ju alla hur mycket mer man måste elda för att hålla värmen när en västnordankuling ligger på mot ett oskyddat hus på vintern. Några träd räcker för att dämpa vindhastigheten betydligt.
Vi vet också att mycket värdefull energi slösas bort på lyftkonditionering med kylning i vårt klimat där sådant inte borde behövas. Ett skuggande träd ger samma effekt som en dyr kylanläggning helt gratis och utan miljöbelastning.
Å andra sidan drar för mycket träd till sig mygg och fördärvar grunden och takrännorna.
En rimlig medelväg är bäst.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
K
Man bör väö ha träden en 6-10 meter bort från huset så blir det inte så farligt farligt för varken tak eller grund.

Men står det ett stort träd 2-5 meter från huset tycker jag att man ska ta bort det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.