Inte helt säker på att det är helt rätt delforum, men det har iaf att göra med ventilationen (troligen). Har det hamnat fel (inlägget) flytta det gärna..

Bor i ett gammalt (lerstens) hus med mycket bristfällig ventilation som vi så smått börjat planera för att korrigera. Vi har inga tilluftsdon och bara ett utsug/pax i badrummet (en gammal manuell sak.. som ska bytas)

Det finns eldningsmöjligheter, men de nyttjar vi bara några dagar om året.. (förut eldades det för värme året om typ, då funkade säkert självdrag bra..)

Men oavsett bristen på ventilation nu..

Hur ska man tänka om luften inne är för torr vintertid? Vi torkar ut härhemma (klart märkbart, både på huden och slemhinnorna i näsan/halsen).. även om vi nu fixAr till lite tilluft i huset (så det rör sig generellt - viket det såklart ska), så är ju oftast inte luften ute så fuktig vintertid heller.. (om jag inte fått det hela om bakfoten)? .. så då släpper vi ju in massa ny fräsch ..torr luft?

Hur får vi fuktigheten jämnare?

MVH Sandra
 
Det kan vara lite förvirrande med fuktighet ibland. Det som avses är relativ luftfuktighet, och den minskar när man värmer luften. Så det är oftast mycket hög luftfuktighet ute på vintern, men din slutsats att det blir torrare av mer ventilation på vintern är helt riktig.

Det finns luftfuktare som man kan ha i sovrum till exempel. Sedan kan man ha många krukväxter. De släpper ifrån sig fukt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
harry73
Är det torr vintertid hos er, fungerar ventilationen antagligen utmärkt. (själv drar vi ner på ventilationen så att vi behåller ungefär 30% luftfuktighet vintertid annars blir det 15%
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Märker direkt när det börjar bli torr luft inne, blir blodig i näsan :(
Sen börjar man harkla o gnugga ögonen..

Irriterande iaf..

Jag tror att huset andas lite, men det vore väl märkligt om "ventilationen" fungerar bra.. När vi inte har nån :x visst, lite självdrag vid fönsterna har vi.. Men de är ju tätade och tvåglas.. ytterdörrarna är dubbla (inner o yttre) och tätade.. inga övriga hål i fasaden..förutom några trasiga rutor i källaren (inte lika torrt..)

Meen.. sommartid är ju minst en dörr och ett fönster öppet hela tiden..då är det bra tilluft (y)
 
BirgitS
Vet du om att apoteket har nässprej med olja för dem som har torra slemhinnor?

Dålig luft med olämpliga gaser kan också ge irriterade slemhinnor, om ni har dålig ventilation kan det ju vara något olämpligt som det blir för mycket av.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Vet du om att apoteket har nässprej med olja för dem som har torra slemhinnor?

Dålig luft med olämpliga gaser kan också ge irriterade slemhinnor, om ni har dålig ventilation kan det ju vara något olämpligt som det blir för mycket av.
Japp, den jag lever på under vintern.. allt smakar jordnöt haha (tror det är jordnötsolja eller nått?) lite mysko.. men funkar temporärt..

Haft problem i tidigare hus också.

Tack för tipset dock! :)
 
Vi har en sån där termometer som oxå visar luftfuktighet, inget man kanske ska ta på blodigt allvar - men den har visat korrekt iaf när vi ställt den vid luftavfuktaren (som också visar aktuell status i luften) :)

..och nej, vi har inte haft luftavfuktaren igång sedan vi flyttade hit!

Tillägg: på vintern kryper den ner en bit under 30.. då känns det jobbigt!
Känner av det tidigare dock.

Nu verkar det ligga runt 47-48.
 
Redigerat:
Allvarligt talat bör ni se över ventilationen om du har dom problemen. Ha du talat med läkare? Kan vara annat än ventilationen om du upplever så starka symptom :(
 
Atopisk eksem är en "härlig" klassiker som blommar ut när hösten kommer med mörker, kyla och torrare luft. Dock vore det ju lite anmärkningsvärt om ni båda var atopiker. Skaffa några akvarium, de avger massor med luftfuktighet (funkade faktiskt toppen för mig som är atopiker, dock var det inte därför jag hade dem :) )
 
Jonatan79 skrev:
Allvarligt talat bör ni se över ventilationen om du har dom problemen. Ha du talat med läkare? Kan vara annat än ventilationen om du upplever så starka symptom :(
Ventilationen ska helt klart ses över! Oavsett så att säga.
Mina torra slemhinnor är dock inte bara för huset så att säga, men man är ju hemma en del.. och det är framförallt de kalla månaderna som stör.. (När elementen är igång som bäst/mest..)

Det var läkare som tipsat om sån där oljespray för näsan.. (Redan för flera år sedan/ innan detta hus)
 
Jumos skrev:
Atopisk eksem är en "härlig" klassiker som blommar ut när hösten kommer med mörker, kyla och torrare luft. Dock vore det ju lite anmärkningsvärt om ni båda var atopiker. Skaffa några akvarium, de avger massor med luftfuktighet (funkade faktiskt toppen för mig som är atopiker, dock var det inte därför jag hade dem :) )
Har man öppnat sig för en allergi, så har man tyvärr stora chanser att utveckla andra allergier också.. vi har båda såna "gener".. allergiska och känsliga för olika saker :thumbdown:

Jag tål inte solen/sommaren (!) och maken tål inte kylan/torrheten/vintern..(!) .. då får vi resp hudproblem.. :x

Suck säger jag bara, finns mycket skumt o drabbas av!
Tack och lov är man anpassningsbar!

-

Akvarie och mer växter alltså., (hade tomatodlingarna inne förra året, tänkte inte på om det gjorde fuktigheten bättre el sämre)
 
Vi har dock märkt att vi får ohyra på våra växter på vintern.. Ullöss tex och de kommer av varmt o torr luft (har aldrig haft sådana innan vi flyttade hit). Spelar ingen roll om man sanerar o köper nya växter.. (Eller byter ställe för plantorna att stå på).. de kommer tillbaka :/ )
 
Jag köper aldrig växter av den anledningen att köpeväxter är så hårt drivna och därför lätt får ohyra. Har numera endast egendrivna hibiskusar i 5-liters självvattnande krukor. De dricker ca 5-8 l vatten/kruka/vecka och håller behagligt inomhusklimat. Men de kräver stora, sollysta fönster och tar stor plats.
 
I min tidigare bostad hade jag problem med luftvägarna till jag upptäckte att det blev orimligt torrt vintertid. Min lösning blev att ställa in en luftfuktare i sovrummet. Det gav mig rejäl förbättring snabbt. Jag fyllde nog 8-10 liter varje kväll i manickens behållare.

Men fakta är bra. Det finns relativt billiga mätare som mäter relativ fukt och temperatur. Det är bra om den har en max/min funktion så du får en indikation på hur det varierar. Min erfarenhet är att de billiga mätarna inte alltid visar korrekta värden. Oregon har en klimatstation där givarna brukar ligga rätt nära de proffsmätare jag jämfört med.

Däremot är låter det som om ni ska se över ventilationen totalt. Både hus och människor mår bra av friskt luft. Ni kanske ska släppa in mycket frisk luft under sommaren så huset får samla på sig lite fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.