Hallå,

Gäller en Elektro Helios TF 1252 E, osäker på ålder då den fanns kvar sedan
tidigare husägare.

Igår betedde den sig som tvättmaskiner gör när filtret/pumpen kan vara
igenbommat av ludd osv, att den inte tömmer utan bara står med vatten i.

öppnade luckan nere i hörnet och fann bara två små spikar, annars rent.
Ändå vill den inte köra igång som den borde.

Det funkar att köra enbart på tömningsprogrammet, det är det som är
lite konstigt? Dock var det kvar ca 5dl när jag testade att tömma ut ändå genom
"nödslangen".

Så, själva tömningsprocessen verkar funka, men inte när man vill köra ett program..

Oerhört tacksam för hjälp.
 
Kolla så att du inte har en knapp som heter sköljstopp, om denna är intryckt ligger vattnet kvar från sista sköljningen. Tror det är fjärde knappen från vänster?
 
Niklas Johansson skrev:
Det funkar att köra enbart på tömningsprogrammet, det är det som är
lite konstigt? Dock var det kvar ca 5dl när jag testade att tömma ut ändå genom
"nödslangen".
Att det är ca 5dl kvar efter tömning är "rätt", pumpen sitter i botten och trycker ut vattnet i avloppsslangen, när pumpen inte har mer vatten att pumpa ut så står det lite vatten i pumphuset samt i avloppsslangen ända upp till högsta punkten, när pumpen stannar rinner vattnet baklänges tillbaka till pumphuset. Slanglängden från pumphuset upp till högsta punkten är oftast minst 7dm.
 
HandySmurf skrev:
Kolla så att du inte har en knapp som heter sköljstopp, om denna är intryckt ligger vattnet kvar från sista sköljningen. Tror det är fjärde knappen från vänster?
Den kommer inte ens så långt, den fyller upp med vatten en bit, tar tvättmedlet, och sen inget mer.
 
Alltså funkar själva pump-processen då?
 
Niklas Johansson skrev:
Den kommer inte ens så långt, den fyller upp med vatten en bit, tar tvättmedlet, och sen inget mer.
Då verkar det som om att motorn till trumman inte fungerar av någon anledning. Jag får uppfattningen nu att trumman inte rör sig.

Går trumman att snurra runt för hand?
Prova det först innan du gör något annat.

Har du provat olika tvättprogram inkl bara centrifugering?
 
Trumman snurrar om jag rör på den,
Jag har testat program Med centrifug och utan.
Händer inget vid enbart centrifug.

Till slut blinkar "färdig"-lampan 5ggr bara.
I instruktionsboken står det bara om 1, 2 och 4 blinkningar. 4= något vid pumpen/filtret..
 
Testar just nu bara Centrifug, pumpen knorrar lite bara än så länge.

Händer inget, måste vara problem med trumman trots att jag kan roterade den för hand...


nu en stund senare så stannade allt, "klar"-lampan blinkar 5 ggr ...
 
Redigerat:
Kanske så enkelt som klassikern, kolen slut i motorn
 
Nja, det är inget fel på själva trumman eller dess lager, problemet kan ligga i motorn/styrelektoniken.
 
Har ni nåt tips som jag kan göra för att utesluta det ena eller det andra?
 
Ta loss avloppsslangen till pumpen och inspektera den, ibland kan något större ha fastnat innan filtret.
Ofta går det bara att komma åt underifrån och då är det lättare att lägga maskin på sidan.
När du har pumpen lös så kan du inspektera den och eventuellt skruva isär den känn om det är motstånd när du snurrar på pumpaxeln vilket det ska vara.
 
jag har snurrat lite på pumpen som syns som ett kors, där man kan dra ur proppen/filtret. Då snurrar det med
lite motstånd iallafall...
 
Tror ni man måste löda för att få dit nya kol?
 
Niklas Johansson skrev:
Tror ni man måste löda för att få dit nya kol?
Nä, det har jag aldrig sett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.