Hej!

Vi har börjat göra iordning vår hall på ovanvåningen och tanken är att ta bort den gamla linoleummattan och istället lägga parkett.

Problemet är att undergolvet idag är spontat, något jag inte hade räknat med.

För att undvika svikningar i parketten sen så vill jag få ett slätt undergolv men jag vet inte hur jag ska gå till väga! Parketten bygger 14mm och har ungefär 30mm spelrum från lägsta tröskeln högsta punkt till sponten.

Hur löser jag det bäst? Flytspackla? Golvgips? Eller sista utvägen, riva upp allt och lägga 22mm spån istället?

Gammal linoleummatta vid kanten av ett spontat trägolv i en hall under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Perfekt med en välskruvad golvgips på 13mm.
 
Jonatan79 skrev:
Perfekt med en välskruvad golvgips på 13mm.
Det funkar bra med bara golvgips alltså? :) Aldrig haft någon koll på hur man går till väga med det.

Behöver man ha typ någon sorts lumpapp under gipsen mot sponten eller kan jag lägga det direkt på?

Och måste man spackla eller kan man strunta i det?

:)
 
Lumppapp under nya golvet. Om det är väldigt ojämt skulle jag försöka flyta eller fylla direkt på gamla undergolvet först.
 
Jonatan79 skrev:
Lumppapp under nya golvet. Om det är väldigt ojämt skulle jag försöka flyta eller fylla direkt på gamla undergolvet först.
Men om jag flytar, tappar jag inte lite av funktionen/tanken med golvgipset då? :) Ska ta och kolla hur ojämnt det är.. finns det några riktlinjer att följa så man vet om man behöver flyta eller ej?
 
Kolla på golvtillverkarnas instruktioner.
 
Är det verkligen nödvändigt att jämna ut det spontade golvet öht?
Dess golv brukar var väldigt välgjorda, men om det det nu skulle behövas, så skulle jag nog lägga golvgips.
Flytspackel kräver ett stabilt underlag för att kunna flytas tunt, annars måste du upp på 20 - 30mm.
Skulle inte flyta ett tunt lager på spontat undergolv....
 
Jörgen Ö skrev:
Är det verkligen nödvändigt att jämna ut det spontade golvet öht?
Dess golv brukar var väldigt välgjorda, men om det det nu skulle behövas, så skulle jag nog lägga golvgips.
Flytspackel kräver ett stabilt underlag för att kunna flytas tunt, annars måste du upp på 20 - 30mm.
Skulle inte flyta ett tunt lager på spontat undergolv....
Kanske inte, är mest för att slippa att man får resningqr i skarvarna pga ojämnt golv.

Men det blir nog golvgips, känns smidigast och det borde klara av de små nivåskillnaderna som är i sponten :)
 
Så länge det funkar på höjden, så kör på golvgips du :)
 
Det är inga problem alls att lägga ett parkettgolv direkt på det spontande undergolvet. Det enda kravet är att du lägger parketten vinkelrätt mot undergolvet. Normala 14mm parkettgolv är godkända att läggas på glespanel när man lägger golvvärme och då har man golvet fullt av 25mm springor längs hela golvet där golvvärmeslangen ligger och det är inga problem.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Det är inga problem alls att lägga ett parkettgolv direkt på det spontande undergolvet. Det enda kravet är att du lägger parketten vinkelrätt mot undergolvet. Normala 14mm parkettgolv är godkända att läggas på glespanel när man lägger golvvärme och då har man golvet fullt av 25mm springor längs hela golvet där golvvärmeslangen ligger och det är inga problem.
Tack! Bra att ha i bakhuvudet! :) Dock så hade jag tänkt lägga golvet i samma riktning, då hallen är ca 2-2,5x5 m stor. Har fått lära mig att när man inte har något direkt naturligt ljusinflöde så ska man lägga golvet i den längsta riktningen för att få rummet att se större ut :)
 
  • Gilla
Morgs
  • Laddar…
Ska parketten ligga längs med undergolvet så måste ju något göras. Ett alternativ till gips kanske kan vara ett 10mm spånskivegolv.
 
Janus82 skrev:
Ska parketten ligga längs med undergolvet så måste ju något göras. Ett alternativ till gips kanske kan vara ett 10mm spånskivegolv.
Ja har sett detta också, fick tips från en kollega igår :)

Så blir nog 12mm spånskiva som jag skruvar då jag inte vill ha flytande! Blir nog bra :)
 
Jag skulle nog rekommendera att du lägger stegljudsdämpning mellan undergolvet och spånskivan även om du skruvar den. Har du lite otur så blir det lite för glest mellan skruvarna på något ställe och då klonkar det när du går sedan.

Annars så är det nog inga problem att lägga ett flytande spånskivegolv med flytande parkett ovanpå. I mitt kök har jag 22mm golvspån med golvvärme i som är flytande och ovanpå det ligger 10 eller12mm (minnet sviker) flytande golvspån med plastmatta på och det har inte varit några konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.