Jag skulle inte vitlasera ett så gulnat och mörkt furu tak. Man vet inte vad slutresultatet blir (gult, orange, bajsbrunt?) Om det dessutom är lackat, kommer det inte bli bra, lasyren suger inte in och smetar mest runt. Dessutom är det mycket svårare än man tror att måla med laserande färg. Man kan bara stryka en gång på samma ställe, efterstryker du någonstans så blir det mer pigment just där, dvs taket riskerar att bli flammigt. I mitt förra hus hade tidigare ägare försökt vitlasera både väggar och tak. Man kunde snabbt se i vilket rum han började och slutade. Det första rummet såg för djävligt ut, man såg varenda ställe han hade avbrutit för att doppa penseln (han började måla 2 dm in på förra strykningen, med resultat att taket var randigt) Till slut hade han väl lärt sig så några rum blev ok.

Jag skulle spärr måla (dvs spärra kvist och mörkt trä) och slutstryka med matt oljefärg. Färgen kan ju brytas lite gran. Kritvitt är inte kul. Skulle faktiskt använda pensel. Rollern når ändå inte ned i springorna
 
Vi har gjort såhär;
Två lager spärrgrund
Två lager täckfärg, på sina ställen var det liiite genomslag ändå så där blev det tre varv. Spikhål och eventuella andra skador spacklas innan med snickerispackel.

En bra pensel är enda vägen. Enligt min erfarenhet funkar det inte alls med roller, du vill ju måla in i minsta springa mellan plankorna.
Det blir inte trist och tråkigt, det blir däremot fräscht och jämnt. Vi har en boasering i hallen som förra ägaren försökt vitlasera, den ser rent ut sagt ut som skit. Massor med rinningar och totalt ojämn täckning. Jag ser fram emot att vitmåla den så fort vardagsrummet är färdigrenoverat 😊
 
Ett sånt tak sprutar man ju.
 
Jonatan79 skrev:
Ledsen om vi kraschar din tråd lite. Jag håller med om att mörka färger kan passa i badrum, sovrum och på mindre ytor. Eller där det finns en hög takhöjd eller öppet till nock. I normala hus såsom TS,kanske är 2,4m, är det sällan passande med mörkt tak då känslan blir trång och taket flyttas neråt. Vårt tak i v-rum/kök var skogsgrönt innan vi målade om till vitt, skulle aldrig välja en mörk nyans.
Takhöjd är intressant...alla upplever inte klaustrofobi av mörkare lägre tak ☺️(ok mörkgrönt lät jobbigt, för tankar åt i impregnerat trä som inte ska vara inomhus). Om det nu bara är 22kvm tak som ska målas så är det ingen fara. Att alltid tro att det är känslan av höga vita tak som säljer (att det ska ge en bild av stort hus/mkt yta vid en försäljning är nog mer att man söker utrymme på fel ställe då, sånt löser man på annat sätt. Om man tittat en del på husprogram som liknande " En plats på landet" så är det oftast de husen med mest orginellt levande utseende som säljs, tex lätt moderniserade hus med bjälkar i taken som inte alltid sitter perfekt i höjd överallt - och att takhöjderna varierar - det är de husen som säljs, även om köparna trodde de letade efter modernare så faller de pladask..
 
Redigerat:
slaffe skrev:
Vad bör man använda för färg till detta? Och vilka verktyg? Skumgummiroller eller bara pensel? Eller båda? Bör man slipa av något och grunda?
Först såklart målartvätt - låt det sitta länge och "lösa upp ytan". Slipa alltid så mkt du kan - det är bästa "primern" - alltså ger mer fäste åt färgen(finns billiga slipmaskiner på tex Ö&B för 150kr om du inte har). Rentav även mellanslipa. Jag funderar på om du ska använda golvfärg.. Så har du att det sitter som berget sen (golvfärg ska tåla en del skrap från möbler - går ju även att måla på mjuka vinylgolv som knappt suger). Måla med pensel(elementpenslar e goa) - tunna två skikt, vått i vått - och mellanslipa. Det ska torka i flera dagar - slarva inte med det :) (återkommer för jag ska leta reda på en artikel om golvmålning jag läste för ett tag sen - om d var ngr fler tips som stod där)

Vad är det för ålder på huset? de där dörrarna säger 50/60-talet för mig - vad finns bakom träpanelen? Och vad är ovanför? Vill du få det att upplevas större kan du ju överväga att plocka bort panelen och på så vis höja innertaket om d går.. Roligt projekt ☺️
 
Redigerat:
Per i Hamrånge skrev:
Jag skulle inte vitlasera ett så gulnat och mörkt furu tak. Man vet inte vad slutresultatet blir (gult, orange, bajsbrunt?) Om det dessutom är lackat, kommer det inte bli bra, lasyren suger inte in och smetar mest runt. Dessutom är det mycket svårare än man tror att måla med laserande färg. Man kan bara stryka en gång på samma ställe, efterstryker du någonstans så blir det mer pigment just där, dvs taket riskerar att bli flammigt. I mitt förra hus hade tidigare ägare försökt vitlasera både väggar och tak. Man kunde snabbt se i vilket rum han började och slutade. Det första rummet såg för djävligt ut, man såg varenda ställe han hade avbrutit för att doppa penseln (han började måla 2 dm in på förra strykningen, med resultat att taket var randigt) Till slut hade han väl lärt sig så några rum blev ok.

Jag skulle spärr måla (dvs spärra kvist och mörkt trä) och slutstryka med matt oljefärg. Färgen kan ju brytas lite gran. Kritvitt är inte kul. Skulle faktiskt använda pensel. Rollern når ändå inte ned i springorna
Slipade han ordentligt innan tror du? Slipa( med maskin) lär ju ta bort ev lack och en del av det mörka..sen ska man visst inte använda vattenbaserad lasyr som nybörjare som sugs in för fort utan den mer lättjobbade lasyrlacken
 
Stefan N skrev:
Ett sånt tak sprutar man ju.
Eller så tar man ner varje panel för sig och står och målar bekvämt ☺️

Plus då ser du vad som finns bakom... (om det kan bli intressant att höja innertaket)
 
Redigerat:
Jag kommer göra ett försök att måla dörrarna. Jag tänker tvätta med målartvätt, spacka diverse ojämnheter/märken i dörrarna med snickerispackel. Måla dörrarna med Jotun Universal Häftgrund. Sedan mellan och slutstryka med Lady Supreme Finish. Kommer även göra samma sak med dörrkarmar, hoppas på bra resultat!

Taket tänkte jag köra målartvätt, kanske slipa lite lätt? Även laga skador/hål med snickerispackel. Sedan måla 2 lager(om det räcker) med Jotun Kvist och spärrgrund. Men vad ska jag ha för färg sen? Vanligtvis använder man matt färg i tak, men vilken matt? Hel matt? Halv matt? osv? Kommer även efter spärrgrunden täta springor med latexfog om så behövs.

Kan detta vara något?
VÄGG & TAKFÄRG JOTUN 2IN1 VIT A-BAS 9L
Teknisk information
Glans: 05 Matt
Innehåll: 9 liter
Bindemedel: Akrylförstärkt PVA
Förbrukning per strykning: 7-10m²/liter

Låter detta som en bra plan?
 
Redigerat:
Jag hade likadana tak som du på övervåningen, plus panelväggar, totalt ca 60 kvm panel att måla. Jag har målat med ETT lager av dyraste spärrgrunden (vit, det finns klar också) och ETT lager vit takfärg. Spärrfärgen kan gulna, men får den torka tillräckligt länge innan man målar nästa lager kommer det gula att låsas där. Minst 24 timmar ska det torka innan du går på med nästa lager, då härdar det ordentligt.

Jag har inte tvättat eller slipat något. Jag använde först en mindre pensel i spåren (5 cm bred kanske?) och sedan roller över det hela.Rätt eller fel? Vet inte, men nu, 4 år senare, är jag fortfarande nöjd iallafall.

Att lasera så att det blir snyggt är svårt som amatör, man MÅSTE dra med penseln i hela brädans längd för att inte penseldragen ska synas.

Vad gäller dörrarna är det nästan mest prisvärt att lämna in dem på sprutlackering.
 
Jumos skrev:
Det låter som en mycket bra plan. Vi har använt oss av denna [länk], men glanstal väljer man väl lite efter eget tycke och smak :)
Traditionellt ska det vara den mattaste färgen som går i taket, 0-6 (om det inte är badrum/våtutrymme)- och matt är absolut snyggast 😝
 
slaffe skrev:
Jag kommer göra ett försök att måla dörrarna. Jag tänker tvätta med målartvätt, spacka diverse ojämnheter/märken i dörrarna med snickerispackel. Måla dörrarna med Jotun Universal Häftgrund. Sedan mellan och slutstryka med Lady Supreme Finish. Kommer även göra samma sak med dörrkarmar, hoppas på bra resultat!

Taket tänkte jag köra målartvätt, kanske slipa lite lätt? Även laga skador/hål med snickerispackel. Sedan måla 2 lager(om det räcker) med Jotun Kvist och spärrgrund. Men vad ska jag ha för färg sen? Vanligtvis använder man matt färg i tak, men vilken matt? Hel matt? Halv matt? osv? Kommer även efter spärrgrunden täta springor med latexfog om så behövs.

Kan detta vara något?
VÄGG & TAKFÄRG JOTUN 2IN1 VIT A-BAS 9L
Teknisk information
Glans: 05 Matt
Innehåll: 9 liter
Bindemedel: Akrylförstärkt PVA
Förbrukning per strykning: 7-10m²/liter

Låter detta som en bra plan?
Fegis..inte ens ljusgrå 😉

Slipa dörrarna är superviktigt - slarva inte med det du vill inte att det lossnar flagor som du kan dra bort vilket händer om du skippar det, för det är en så blank mdf-yta nu så det måste du, det blir fult att måla över flagor om det lossnar sen. Grovt slippapper hade varit coolt. Och ljusgrå dörrar 😉

Ta ner taklisterna iaf - måla dem i en egen färg? eller behåll liiiite trä 😳 Samma med karmarna runt dörrarna - de behöver inte vara samma som dörrarna jämt.

Köpt mig hus där allt är målat vitt som nu är mitt omvandlingsprojekt - allt vitt ska bort, med färgborttagning och superheater överallt där trä målats vitt - finaste timmertaket är målat täckvitt och de äldre golvträplankorna också, lite sorg 😔 Taket på nedervåningen ska jag riva fram så mkt höjd det går och ta fram takbjälkar och rena trä plankor så det kommer kompensera bort allt vitt lite grann iaf - får göra en egen tråd om d tror jag 😄

Förstår att man kan trivas med vitt oxå förstås! av ngn anledning upplever jag det bättre att måla på ett gipstak än på trä - miljöskäl? jag vet inte riktigt eller att jag försvarar "trähantverk" kanske lite väl mkt 😎
Får ta upp den frågan i nya tråden också 🙈
 
Jag kontaktade en lokal firma som erbjöd sig att slipa, spackla och sprutmåla dörrarna i halvblank glans för 350:-/dörren. Tycker det låter som en riktigt bra deal. Så det kommer jag köra på. Kommer då måla karmar osv själv. :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
slaffe skrev:
Jag kontaktade en lokal firma som erbjöd sig att slipa, spackla och sprutmåla dörrarna i halvblank glans för 350:-/dörren. Tycker det låter som en riktigt bra deal. Så det kommer jag köra på. Kommer då måla karmar osv själv. :)
Topp! Det blir iaf personligare dörrar än om du köpt trista nya och väldigt oorginella

👍🏼
 
  • Gilla
slaffe
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.