Har en 1-plans villa som inte alls ser gammeldags ut pga. låg takfot och flack vinkel på taket, visserligen röd i Falurödfärgs stil.
Stående panel med smala lock, så det stämmer inte alls med stilen på själva huset i grunden.

Men huset ligger på landet, byggt 1983 ihopbyggt i vinkel med ett torp ifrån 1890. "hästgård"
Vi behöver två ytterdörrar en meter ifrån varandra på långsidan, ingen förstukvist.

Är rädd för att det skär sig totalt med två Ockragula ytterdörrar med spegel som hör hemma på någon byggdnad i gammal stil med 1.5-2-plan och brantare takvinkel.
 
Du har inte en bild? Jag har svårt att föreställa mig det, sponant så tycker man ju att gul ytterdörr passar bra till falurött hus.
 
Faluröd och gulockra är en bra färgkombination. Kör 60% gulockra.

Vad har du för färg på fönsterkarm och foder, husknutar, vindskivor?

Kanske djärvt, men fönsterkarm kan tex målas i kromoxidgrönt. Eller blanda kromoxid och ockragult runt fönstren.
 
Måla en masonitskiva i samma färg och spika upp så ser du ju ungefär hur det blir.
 
Ja, absolut jag tycker också att den Ockragula passar bra till Falurött men jag är lite för att hålla det tidsenligt :/ Detta har tyvärr inte en likhet med något ifrån 1800-talet..

Det är mitt i bygget här på bilden och den röda är ljusare i verkligheten, som falurött.
Spröjs och foder som är vita är inte monterade. Det gamla bruna fönstret till vänster om ytterdörren ska bort och mitt i det fönstret och mot den andra dörren ska dörr nummer två monteras. Det blir huvudingången och den högra som sitter där idag blir till grovköket.

Så jag är inne på att montera två "lika" dörrar utav samma serie, men med 4 eller 6 glasrutor i den som är till huvudentrén.

Båda husen är våra och sitter ihop, den mindre stugan på nedre bilden är tvärtom "förstörd/förnyad" alla gamla detaljer är borta ifrån den men vore huset i samma höjd och takvinkel vore det enklare att bygga om det så det ser med gammeldags ut och mer passande ockragula dörrar men det kanske inte skär sig ändå?

Två röda hus i olika nyanser under renovering, en med stege och omonterade vita fönsterspröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Falurött hus under renovering med byggnadsställning och icke-monterade spröjs och foder vid ytterdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marlen Eskilsson skrev:
Du har inte en bild? Jag har svårt att föreställa mig det, sponant så tycker man ju att gul ytterdörr passar bra till falurött hus.
 
Redigerat:
Ja, jättefint men funderar mest på om det går att kombinera den färgen på dörrar med ett typiskt 80-tals hus när Ockragult hör hemma på något ifrån början på 1800-talet.. =/ Detta hus har inte alls den stilen

Karmarna har varit brunlaserade men nu byter vi fönster och dom blir vita, tycker inte alls att det passar med karmar i andra kombinationer på ett hus i denna stil tyvärr. Men eventuellt kan jag tänka mig någon annan färg än vitt på ytterdörrarna :)

I övrigt är det också vitt på vindskivor och knutar. Grått är det enda jag kan tänka mig att eventuellt ha på något annat än dörrarna om man ska välja det på dörrarna och matcha lite på huset i övrigt.



Per i Hamrånge skrev:
Faluröd och gulockra är en bra färgkombination. Kör 60% gulockra.

Vad har du för färg på fönsterkarm och foder, husknutar, vindskivor?

Kanske djärvt, men fönsterkarm kan tex målas i kromoxidgrönt. Eller blanda kromoxid och ockragult runt fönstren.
 
Jag tycker att du kan tänka så att byggnadsstilar kommer och går, inspireras av varandra. Läste nyligen att "hustillverkarna efter det europeiska byggnadsvårdsåret 1975 började lansera husmodeller med rötter i den svenska lantliga byggnadstraditionen, med spröjsade fönster och snickarglädje".

Om du nu har ett hus från 80-talet som är delvis sammanbyggt med ett hus från 1800-talet, så kan det ju vara ett bra sätt att knyta samman de båda byggnaderna. Särskilt om det är en fin färg som ockragult som kan l lyfta hela intrycket av fasaden.

Men att provmåla en masonitskiva först som mlkjhr föreslår här ovan låter som en bra idé.

Annars har jag sett blå, teak, vita och grå 80-talsdörrar.
 
Finns det något nackdel med att prova att måla direkt på dörren, man brukar ju provmåla på större ytor än så? :)
 
  • Gilla
M.S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.