Genom åren har jag haft en rad LED ficklampor som jag har retat mig på. Det var imponerande över hur mycket längre brinntid per batteri de hade jämfört med vanliga halogenficklampor. Men de hade alla samma problem; de börjar glappa, man måste slå och skaka på dem för att få fram ljuset och jag ABSOLUT HATAR detta!!!

Så en dag mötte jag en installatör som hade en rejäl ficklampa. Den lyste starkt, starkare än någon ficklampa jag haft att göra med tidigare. Den hade ett rejält Li-Jon batteri säkert på 90Wh, t.o.m. med en indikator som man kunde trycka på för att se hur mycket batterikapacitet som fanns kvar. Men det absolut viktigaste med den var att när lampan var påslagen så var den ... PÅSLAGEN och när den var frånslagen så var den frånslagen. Inget glapp, inget strul. Precis så här skall en ficklampa vara!

Märket på denna lampa var DeWalt. Så jag började titta på vad sådant kostar. Själva lampan kostade runt tusenlappen vilket kanske var lite dyrt men inte orimligt om kvaliteten håller vad det lovar. Men skall man ha en sådan lampa så måste man även ha batteri plus laddare vilket kostar ytterligare ett par tusen vilket är faktiskt i det dyraste laget. Om man är en hantverkare som använder DeWalt handverktyg så är den extra utgiften inte mycket att bråka om. Såg rent av ett helt kit med maskin batterier och laddare på ClaesOhlsson för 2500kr. Men om man för närvarande inte är ute efter att använda sådana handverktyg så är 3500kr lite väl mycket pengar för att spendera på en ficklampa.

Så vad finns det för andra alternativ? Jag är verkligen trött på halvfabrikat som går sönder efter ett tag så jag vill ha något som är pålitligt. Det är min största prioritet. Jag vill att lampan skall ha ett rejält Li-Jon batteri och riktigt starkt ljus så att det går att använda som arbetsbelysning, gärna 1000 lumen eller mer, men ändå vara någorlunda portabel.

Jag är tacksam för förslag.
 
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
Jag har en liknande, Led Lenser T7, som jag köpte för några år sedan och jag är fortfarande helnöjd med min. Jag använder den inte så otroligt mycket men den brukar alltid vara med i bilen och i ryggsäcken så den har nog kastats runt en hel del och fungerar fortfarande felfritt. Batterierna håller också ganska länge tycker jag.

Som arbetslampa hemmavid så använder jag en uppladdningsbar LED lampa som jag köpte på Jula efter tips här på forumet. Trots att den var ganska billig så fungerar den utmärkt men den verkar tyärr inte finnas kvar i sortimentet.
 
Ingen ficklampa, men som arbetsbelysning skaffade jag en sådan här på rea nyligen (gav 500):
https://www.diodhuset.se/alpha-pro-led-stralkastare-20w-neutralvit-med-batteri

Har satt den på stativ och funkar över förväntan med helt jämn ljusbild och bra batteritid. Inte lika mycket ljus som 500W halogen som satt på stativet innan såklart, stämmer nog med att den motsvarar ca 150W.

Kompletterar med en Coast pannlampa (har en HL7R) för punktbelysning.
 
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
Jag har slutat med ficklampor och kör med pannlampa - är inte det ett alternativ för dig?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
En pannlampa kan vara ett alternativ, har verkligen saknat en riktigt pannlampa när jag har varit uppe i stolpar och grejat. Men man behöver kanske inte så många lumen på skallen, man kan ju bli bländad av sin egen belysning. Där kanske det räcker med hundra lumen eller ett par hundra lumen då.

Jag gillade DeWalt DCL040 då man kan hänga upp den och sedan rikta käglan efter behov. Man lysa upp från sidan vilket kan vara mer fördelaktigt än med belysning framifrån. Det mest tillfredsställande med den var dock att jag hade igång den i två långa arbetsdagar och trots det hade det bara försvunnit ett streck från batteriet.
 
Köpte en sådan här till tösen för flera år sedan som hon använder när hon är ute med hästarna. Sedan den dagen har jag varit avundsjuk på henne så i lördags beställde jag en till mig själv.:)
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
harry73
Titta på Olight's sortimet, Olight S1, S2, S10, S15, ... små, kraftfulla och driftsäkra om man sorterar bort dem med laddning via magnetplatta för de kan glappa.
T.ex http://www.valostore.se/produkt/olight_s2/
Ett annat val som du kan behöva tänka på är var du föredrar placeringen av strömbrytaren, på sidan långt fram eller i baken.
Se också upp med batterier. Om det är Li-batterier så köp uppladdningsbara och laddare.
 
  • Gilla
smilingcopycat och 2 till
  • Laddar…
Om man nu är inne på pannlampa, undrar om det hade fungerat med följande fattning:

101211-6156.jpg
 
Redigerat:
Pannlampa: led lenser h7.2, samma fina ljusbild och ljusstyrka som p7.2 (helt homogen i utzoomat läge) och steglöst ställbar.
Kostar 499 på xxl, och det tycker jag den är värd.
 
G
Köp direkt från tillverkaren i Kina i stället, eller från någon bra återförsäljare där. Spara många sköna hundralappar.

Skapliga påslag svenska ÅF har :rolleyes:

Kan dra ett långt inlägg med märken och inköpsställen om så önskas.

LED Lenser är väl helt ok, men väldigt daterade produkter.
 
OXYD
Kan rekommendera kanadensiska armytek
https://www.armytek.com

Har en Wizard pro 1200lumen vattentät och stötaäker pannlampa/ficklampa.

Kvalitet rakt igenom
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.