Medlem
· Sverige
· 4 994 inlägg
De större tillverkarna av småmaskiner för skog och trädgård avråder från att använda bränsle med etanolinblandning, i synnerhet till tvåtaktare med oljeblandat bränsle. Orsaken är bla etanolens hygroskopiska egenskaper dvs att det binder vatten, det etanolblandade vattnet orsakar korrosion som ger avlagringar som sätter igen filter etc. Dessutom hindrar det oljans vidhäftning i kritiska motorkomponenter vilket kan ge överhettningsproblem. Se tex http://www.husqvarna.com/us/forest/basics/ethanol-free-fuel/Andy78 skrev:
http://www.echo.ca/Warranty/Learn-About-Ethanol/Ethanol-Fuel-062512
https://www.stihlusa.com/information/articles/gasoline-guidelines-outdoor-power-equipment/
Etanolinblandning upp till max 10% påstås kunna hanteras av de flesta moderna små 2-taktares förgasarmembran, packningar och annat syntetmaterial men det är personligen inget jag skulle vilja chansa på. Inte med tanke på den vanliga pumpbensinens hälsovådlighet dessutom, usla lagringsbeständighet jfr alkylatbensin.
ok, alkylatbensin får de bli framöver då till 100%.
Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?
Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?
Redigerat:
Medlem
· Sverige
· 4 994 inlägg
Jag brukar inte göra någonting speciellt med mina maskiner mer än städa av dom utvändigt, olja in rörliga delar så det håller sig fräscht. Motorn behöver inga andra åtgärder än ev luftfilterrengöring. Finns det kvar alkylatbensin kvar i tanken så kan det vara kvar, spelar ingen roll och den startar nästa säsong som om den startades dagen före.Rolle85 skrev:ok, alkylatbensin får de bli framöver då till 100%.
Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?
På en motorsåg så rekommenderar jag att man tömmer ur kedjeoljan, om man använt "miljö-kedjeolja" så bör man vara extra noga med att rengöra svärd/kedja/drev, gärna starta upp sågen och varva ur den litet med mineralbaserad olja för att förhindra problem med ihopkletning. Vegetabiliskt baserade sågoljor av miljötyp har en tendens att oxidera snabbt och blir som klister = jobbigt att ta hand om nästa säsong.
Medlem
· Sverige
· 4 994 inlägg
Den som ev fortfarande sitter och ugglar på om man ska använda 2T alkylat typ Aspen eller ej.
Kolla extra noga på vad som skulle krävas av dig som arbetsgivare om du har arbetstagare som jobbar för dig professionellt, Vore det ok att låta dina medarbetare köra med vanlig pumpbensin? Haha... neeej... du skulle bli åtalad med stor sannolikhet och med all rätt.
Så varför vore det någonsin ok att köra med detta om du kör själv på typ hobbybasis, "bara litet ibland"?
Never, ever. Det är inte ens dumsnålt bara rent idiotiskt att använda annat än alkylatbensin på maskiner man har nära näsan när man arbetar.
Till och med en simpel 2-taktsmaskin är benägen att hålla med, så otroligt mycket mindre bekymmer och underhållskostnader.
En "no-brainer", en av de mest klockrena man kan se.
Kolla extra noga på vad som skulle krävas av dig som arbetsgivare om du har arbetstagare som jobbar för dig professionellt, Vore det ok att låta dina medarbetare köra med vanlig pumpbensin? Haha... neeej... du skulle bli åtalad med stor sannolikhet och med all rätt.
Så varför vore det någonsin ok att köra med detta om du kör själv på typ hobbybasis, "bara litet ibland"?
Never, ever. Det är inte ens dumsnålt bara rent idiotiskt att använda annat än alkylatbensin på maskiner man har nära näsan när man arbetar.
Till och med en simpel 2-taktsmaskin är benägen att hålla med, så otroligt mycket mindre bekymmer och underhållskostnader.
En "no-brainer", en av de mest klockrena man kan se.
ASPEN BENSIN rekomenderar jag samt även Preem´s alkylat bensinR Rolle85 skrev:ok, alkylatbensin får de bli framöver då till 100%.
Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?