Andy78 skrev:
Vad är det som skulle vara av ondo pga inblandingen av etanol?
De större tillverkarna av småmaskiner för skog och trädgård avråder från att använda bränsle med etanolinblandning, i synnerhet till tvåtaktare med oljeblandat bränsle. Orsaken är bla etanolens hygroskopiska egenskaper dvs att det binder vatten, det etanolblandade vattnet orsakar korrosion som ger avlagringar som sätter igen filter etc. Dessutom hindrar det oljans vidhäftning i kritiska motorkomponenter vilket kan ge överhettningsproblem. Se tex http://www.husqvarna.com/us/forest/basics/ethanol-free-fuel/
http://www.echo.ca/Warranty/Learn-About-Ethanol/Ethanol-Fuel-062512
https://www.stihlusa.com/information/articles/gasoline-guidelines-outdoor-power-equipment/

Etanolinblandning upp till max 10% påstås kunna hanteras av de flesta moderna små 2-taktares förgasarmembran, packningar och annat syntetmaterial men det är personligen inget jag skulle vilja chansa på. Inte med tanke på den vanliga pumpbensinens hälsovådlighet dessutom, usla lagringsbeständighet jfr alkylatbensin.
 
ok, alkylatbensin får de bli framöver då till 100%.

Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?
 
Redigerat:
Rolle85 skrev:
ok, alkylatbensin får de bli framöver då till 100%.

Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?
Jag brukar inte göra någonting speciellt med mina maskiner mer än städa av dom utvändigt, olja in rörliga delar så det håller sig fräscht. Motorn behöver inga andra åtgärder än ev luftfilterrengöring. Finns det kvar alkylatbensin kvar i tanken så kan det vara kvar, spelar ingen roll och den startar nästa säsong som om den startades dagen före.

På en motorsåg så rekommenderar jag att man tömmer ur kedjeoljan, om man använt "miljö-kedjeolja" så bör man vara extra noga med att rengöra svärd/kedja/drev, gärna starta upp sågen och varva ur den litet med mineralbaserad olja för att förhindra problem med ihopkletning. Vegetabiliskt baserade sågoljor av miljötyp har en tendens att oxidera snabbt och blir som klister = jobbigt att ta hand om nästa säsong.
 
ullberg skrev:
Det är väl 10% etanolinblandning i 95 oktan ('E10') sedan några år vill jag minnas.
Nej. Möjligheten att sälja E10 finns, men så vitt jag vet har inget bolag börjat sälja E10 i Sverige. Tar gärna emot en länk som säger motsatsen.
 
okidoki
 
Den som ev fortfarande sitter och ugglar på om man ska använda 2T alkylat typ Aspen eller ej.

Kolla extra noga på vad som skulle krävas av dig som arbetsgivare om du har arbetstagare som jobbar för dig professionellt, Vore det ok att låta dina medarbetare köra med vanlig pumpbensin? Haha... neeej... du skulle bli åtalad med stor sannolikhet och med all rätt.

Så varför vore det någonsin ok att köra med detta om du kör själv på typ hobbybasis, "bara litet ibland"?

Never, ever. Det är inte ens dumsnålt bara rent idiotiskt att använda annat än alkylatbensin på maskiner man har nära näsan när man arbetar.

Till och med en simpel 2-taktsmaskin är benägen att hålla med, så otroligt mycket mindre bekymmer och underhållskostnader.

En "no-brainer", en av de mest klockrena man kan se.
 
Jo jag kör med alkylat på maskinerna förutom åkgräsklipparen där de går åt större mängder bensin...
Biltemas alkylat verkar prisvärd, synd att de inte finns på större dunkar bara.
 
R Rolle85 skrev:
ok, alkylatbensin får de bli framöver då till 100%.

Men trimmers motorsåg osv använder jag bara på sommaren sedan ligger de i ett förråd tills nästa år. Vad kan man göra för att "konservera" en sådan maskin? Ska man blåsa konserveringsspray i förgasaren för att på så sätt smörja membran och packningar så de inte torkar ut lika lätt så att maskinerna håller sig funktionella längre?
ASPEN BENSIN rekomenderar jag samt även Preem´s alkylat bensin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.