Hej gott folk!

Jag ska måla tak (panel) och måla om lite dörrar, här behöver jag hjälp!

Taket är panel och har nog varit orört sedan huset byggdes 1970-talet. Dörrarna lika så.

Vad gör jag med taket? Tvätta av med målartvätt och köra av lite lätt med ett fint papper för att få färgen att fästa? Vad ska jag använda för färg här? Lite osäker på om jag ska låta kvistar synas, eller om hela taket ska vara helt vitt. Vad tror ni blir snyggast? Totalt runt 22kvadrat
Trätak med panel från 1970-talet och en takfläkt, bredvid en vitmålad vägg och en träddörr.

Dörrarna är lite si-så-där med. Mycket skador som måste fyllas igen och slipas ner, är det lättare att sprutmåla dessa, och få ett snyggare resultat än vad det är med färg och roller? (skumgummi?)
Hade egentligen tänkt byta dörrarna, men då det är gamla gångjärn som inte passar att klicka i nya dörrar på så avvaktar jag lite där, annars måste jag byta alla dörrposter och det blir lite för mycket pengar just nu.

Vad för teknik och färg ska man använda för att få dörrarna snygga? Samma där, köra av med lite målartvätt och sandpapper, sedan gå på med färg? totalt är det 6 st dörrar det rör sig om.
Brun trädörr i en öppning utan synliga skruvar, med sammanhängande karm och foder.

Alla tips mottages gärna!

Tack!
 
Tvätta taket med målartvätt, en strykning spärrgrund & kanske 2 takfärg kommer behövas. Låt dörrna sitta tills ni har råd att byta karm och dörr. Svårt att få det snyggt genom att försöka renovera som du beskriver. Att lämna på lackning är nog inte billigt heller.
 
Okej. Hur brukar det bli när man målar taket? Kan man behöva täta springor med latexfog, eller är det överkurs? Behöver man slipa taket något, för att få färgen att fästa?
 
Fråga i färghandeln för att vara säker. Tror inte slipning behövs med rätt grundfärg. Sprickor brukar färgen ta hand om. Det syns efter första lagret om latex behövs.
 
Tack för hjälpen! Då gör jag som jag tänkt från första början, byter dörrar och karmar framöver istället.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
En fråga till.
Hur bör detta tak målas? Rolla med roller och sedan jämna ut med en lite bredare pensel? Hur stora sektioner bör man ta i taget för att undvika att det blir flammigt?
Taket är ungefär 2,5m på bredden och ungefär 8-9 meter på längden. Skumgummi eller fin roller?
 
Bred pensel av hög kvalitet räcker bra. Långa drag och rikligt med färg i penseln hela tiden för bästa täckning.
 
BirgitS
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
slaffe skrev:
Hej gott folk!

Jag ska måla tak (panel) och måla om lite dörrar, här behöver jag hjälp!

Taket är panel och har nog varit orört sedan huset byggdes 1970-talet. Dörrarna lika så.

Vad gör jag med taket? Tvätta av med målartvätt och köra av lite lätt med ett fint papper för att få färgen att fästa? Vad ska jag använda för färg här? Lite osäker på om jag ska låta kvistar synas, eller om hela taket ska vara helt vitt. Vad tror ni blir snyggast? Totalt runt 22kvadrat
[bild]

Dörrarna är lite si-så-där med. Mycket skador som måste fyllas igen och slipas ner, är det lättare att sprutmåla dessa, och få ett snyggare resultat än vad det är med färg och roller? (skumgummi?)
Hade egentligen tänkt byta dörrarna, men då det är gamla gångjärn som inte passar att klicka i nya dörrar på så avvaktar jag lite där, annars måste jag byta alla dörrposter och det blir lite för mycket pengar just nu.

Vad för teknik och färg ska man använda för att få dörrarna snygga? Samma där, köra av med lite målartvätt och sandpapper, sedan gå på med färg? totalt är det 6 st dörrar det rör sig om.
[bild]

Alla tips mottages gärna!

Tack!
Takets färg kan jag hjälpa dig med 😁 Jag har sålt 2 boenden med vinst över 800000kr på båda så jag lovar att min smak är hållbar 😆😆😆 Hehe 😉

Måla för guds skull iaf inte taket i billigaste färgen täckande vitt(blir då som ett tråkigt intetsägande gipstak ) - många shabbychickkvinnor har förstört massvis med fint trä på det viset 😭 vi behöver ha naturliga material omkring oss det mår vi bra av, det ger en omedveten hemtrevnad - om du ändå vill ha ljusare åt vitt så är det ETT lager UTSPÄDD lasyr du ska ha..

Med lasyrfärg så lyser trästrukturen igenom..

Om du kan tänka dig vara modigare än vit lasyr så är mörk tjärbrun lasyr färgen du ska välja. Kan du inte tänka dig det så är det ljusgrått - men helst inte - för den färgen påminner om tråkiga mörkgråa Miosoffor som alla män ju har numera - det blir lite pojkrum version 2 av för mkt mörkgrått 😉
 
slaffe skrev:
Tack för hjälpen! Då gör jag som jag tänkt från första början, byter dörrar och karmar framöver istället.
Nee våga testa måla iaf på en dörr/karm - och bara byt till ett fräschare handtag - det kan bli hur snyggt som helst!

Lägg dörrarna ner när du målar dem så slipper du rinnmärken.

Om det inte blir helt slätt så är du helt toppmodern! Struktur och patina älskar vi nu! till och med ikea har "betonglook" och ohyvlad spontpanel på väggarna nu.... Slätt och perfekt är tråkigt lovar! 😀
 
Utspädd lasyr på ett lackat tak lär inte bli så lyckat. Och hur många gillar träfärgat eller brunt år 2016?!?!?
 
Ja rätt många...men antagligen vanligare bland dem som uppskattar inredning och ser helhet på ett annat sätt än gemene man kanske 😉 Bilder från en artikel här på byggahus.se, tjärbrunt innertak(notera betonggolv, naturstenar på sovrumsvägg, vedvägg)

År 2000 alltså för 16år sen skulle jag kakla mitt badrum i svart mosaik(på 3 väggar) och svart större kakel(på 1 vägg & golv) - kakelhantverkarna tyckte det var jättekonstigt med helsvart badrum då, och mina föräldrar funderade allvarligt på att åka och stoppa dem - för svart i ett badrum kan man inte ha 😎 12 år senare på ett av Sthlms nyaste gallerior på Kungsholmen så såg jag att där hade toalettrummen exakt samma kombo som jag fixade ihop. Trust me 😝🙈
Modernt kök med vit inredning, betonggolv och tjärbrunt träinnertak, med utsikt till trädgården genom glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med tjärbrun färg och betonggolv i ett rum med stora fönster som vetter mot en sjö, och vedvägg till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med tjärbrun färg och betonggolv i ett rum med stora fönster som vetter mot en sjö, och vedvägg till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum med tjärbrunt innertak, betonggolv och väggar i natursten och tegel, minimalistisk inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rustik entré med stenmur, tjärbrunt innertak, betonggolv och vedvägg, samt gammaldags vattenkanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Utspädd lasyr på ett lackat tak lär inte bli så lyckat. Och hur många gillar träfärgat eller brunt år 2016?!?!?
Är du helt säker på att det är lackat?

Skärmdump från en webbsida om lasering av furu- eller granpanel med text och länkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Blwrgrl skrev:
Nee våga testa måla iaf på en dörr/karm - och bara byt till ett fräschare handtag - det kan bli hur snyggt som helst!

Lägg dörrarna ner när du målar dem så slipper du rinnmärken.

Om det inte blir helt slätt så är du helt toppmodern! Struktur och patina älskar vi nu! till och med ikea har "betonglook" och ohyvlad spontpanel på väggarna nu.... Slätt och perfekt är tråkigt lovar! 😀
Vad bör man använda för färg till detta? Och vilka verktyg? Skumgummiroller eller bara pensel? Eller båda? Bör man slipa av något och grunda?
 
Ledsen om vi kraschar din tråd lite. Jag håller med om att mörka färger kan passa i badrum, sovrum och på mindre ytor. Eller där det finns en hög takhöjd eller öppet till nock. I normala hus såsom TS,kanske är 2,4m, är det sällan passande med mörkt tak då känslan blir trång och taket flyttas neråt. Vårt tak i v-rum/kök var skogsgrönt innan vi målade om till vitt, skulle aldrig välja en mörk nyans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.