Husets entrédörr drabbades igår av mycket mysko baklås. Den låskolv, som manövreras med låscylinderns nyckel, fungerade som den ska. Såg i springan att kolven kröp in i låskistan.
Men kolven, som regleras med dörrhandtaget, "lydde inte order". Kolven förblev i utfällt läge trots att dörrhandtaget trycktes ned.
Nåväl, dörren gick att öppna genom utknackning av gångjärnssprintarna. När jag skruvat isär låset upptäckte jag att "bussningen" med fyrkantshål för handtagets fyrkantiga "axel" släppt från den fjäderbelastade mekanismdel ("roddare"?), som pressar låskolven in i låskistan, när dörrhandtaget trycks ned. De båda delarna var sammanpressade i ett slags nitning med splining, som nu släppt.
Nu löste jag problemet åtminstone temporärt genom att först trycka ihop delarna i korrekt läge och sedan tennlöda ihop dem.
Hur ger en riktig låssmed? Hårdlöder eller svetsar hen ihop delarna, om reservdelar inte står att uppbringa? En hårdlödning borde ge en hållbar lagning, så man slipper att eländet går i repris? Vad säger sakkunskapen?:confused:
 
Redigerat:
Har ingen direkt lösning på ditt problem mer än att skaffa ett nytt och säkert lås. MEN....det verkar ju ganska meningslöst med ett lås om man kan slå ner sprintarna på gångjärnen och gå in i huset på så sätt. Är det inte istället dax att säkra ditt hem med ett bakkantbeslag och ett riktigt lås??

Ej kommenterat med negativ baktanke utan bara en reflektion som jag gjorde när jag läste ditt inlägg.
 
Vad är det för fabrikat på låset, och hur gammalt är det?
En låssmed hade slängt låset och satt dit ett nytt om inga delar finns.
 
  • Gilla
ksud
  • Laddar…
Hade bytt låset bara.

Angående att knacka ut gångjärnen så är det inget inbrottstjuvar sysslar med. Finns mängder med betydligt enklare sätt att ta sig i i email villa!
 
OT.
Att ta sig in i en bostad görs enkelt genom tex fönster men att bära ut stora/tunga saker så används med fördel öppningsbar dörr.

Så för att minska risken att stora/tunga saker försvinner från bostaden monteras bakkantbeslag, en låskista med "hemmabekväm, bortasäker" där låsvredet på insidan kan sättas ur funktion, samt runda d12-/d13-cylindrar.
 
Fotografen skrev:
Vad är det för fabrikat på låset...
Det låter som ASSA. Jag är inne på tredje låset nu sedan 2010.
Rikligt med låssprej har i alla fall gjort att det går att "slänga igen" dörren fortfarande.
 
Att köpa nytt lås är förstås en utmärkt - men lite väl enkel - lösning för den sanne DIY-fantasten. Låset är tillverkat på 60-talet och har fungerat alldeles utmärkt, tills det plötsligt gick i baklås häromdagen. Tror jag ändå ska satsa på rejäl hårdlödning av de glappande delarna samt förstås brytskydd och bakkantsbeslag.
Hur fixar man ett låsvred på insidan, som kan sättas ur funktion?
 
hans lindquist skrev:
Hur fixar man ett låsvred på insidan, som kan sättas ur funktion?
Genom att byta låskistan til tex ASSA 2000/2002/2500
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...il-classic-rot/godkanda-regellas/Lashus-2000/
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/Lashus-2002/
http://www.assa.se/sv/site/assa/pro...lashus/connect/godkanda-regellas/Lashus-2500/

Där låshus 2500 är det senaste, där tar man in/ut låshaken med trycket, och trycket låses med cylindern/vredet.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
hans lindquist skrev:
Att köpa nytt lås är förstås en utmärkt - men lite väl enkel - lösning för den sanne DIY-fantasten. Låset är tillverkat på 60-talet och har fungerat alldeles utmärkt, tills det plötsligt gick i baklås häromdagen. Tror jag ändå ska satsa på rejäl hårdlödning av de glappande delarna samt förstås brytskydd och bakkantsbeslag.
Hur fixar man ett låsvred på insidan, som kan sättas ur funktion?
Att vara sann gör det självare innebär att göra ett eget nytt lås inte att sätta sig i situationen att du får byta dörr o karm o lås...!

Vill du använda dig av låset genom hårdlödning så monterar du beslag på insidan som går att demontera om du har en annan ingång också inifrån så att du kan göra om operationen du troligen kommer få göra om!
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
hans lindquist skrev:
Att köpa nytt lås är förstås en utmärkt - men lite väl enkel - lösning för den sanne DIY-fantasten. Låset är tillverkat på 60-talet och har fungerat alldeles utmärkt, tills det plötsligt gick i baklås häromdagen. Tror jag ändå ska satsa på rejäl hårdlödning av de glappande delarna samt förstås brytskydd och bakkantsbeslag.
Hur fixar man ett låsvred på insidan, som kan sättas ur funktion?
På 60-talet behövde man inte låsa för då var moralen sådan att man inte gick in i andras hus. Nu gäller det att ligga steget före alla som vill in i ditt hus och försvåra så mycket det bara går. Att ha en låskista där det inte går att öppna låset inifrån när du låst från utsidan är det enda som gäller vad avser låset.

"Demmpa.s" förslag är det enda som gäller och då helst 2500 modellen tyvärr.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Hur är situationen med borrmall o bladmått samt batteridriven tigersåg?
 
När vi byggde ut garaget föra året med en förrådsdel så satte vi en dörr med 2500-kista, samtidigt bytte vi garagedörren även där blev det 2500-kista. Nu när vi bytte ytterdörren samt dörren mellan garage och källare blev det även där dörrar med 2500-kista. På alla ställena sitter det d12-cylindrar, dessa är kopieringsskyddade, alltså ingen licensierad låssmed får kopiera nyckel/cylinder utan att ha sätt behörighetskodbrickan eller att jag legitimerar mig (kodbrickan är bara kopplad till mig).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.