Jag skulle vilja köpa/låta tillverka en enkel badrumsmöbel som ser ut så här (se nedan) men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.

Jag tänker mig en benstomme med fyra ben i mässing med en horisontell stång där vi kan hänga en handduk.

Ska jag kontakta plåtslagaren eller är någon annan bättre lämpad?

Bifogar 4 bilder som jag gillar.

Badrum med marmorskiva på mässingsbenstomme, spegel och golv i geometriskt mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum med träväggar, tvättställ på mässingsben, spegel ovanför och toalett till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elegant badrumsmöbel med marmorskiva och mässingsben, samt en handdukshängare och en handfat i förgrunden.

Badrum med marmorväggar och -bänk, badrumsmöbel med mässingsben och stång för handdukar, speglar och gyllene handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet blir antagligen att få tag på lämpligt material. Mässingsprofiler finns inte att köpas var som helst och kostar mycket pengar.
 
Kopparrör till vatten, och få en mekanisk verkstad eller rörmokare att bygga ihop ställningen ?
 
Man svetsar i regel inte mässing utan man hårdlödar
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Jag stötte ihop med de som satte upp ett räcke i mässing i en kyrka om det kan ge någon ledtråd för dig.
Byggnadsvårdsfirma kanske.

Protte

PS Mässing är ett himla opraktiskt material, ser ut som mässing bara första dagen, sedan blir det fläckigt och fult.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
PS Mässing är ett himla opraktiskt material, ser ut som mässing bara första dagen, sedan blir det fläckigt och fult.
Man får gå över med putstrasan varje dag.......en flaska Häxan och en trasa vid sidan om tandborstmuggen så blir det fin fint ;)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
En smed är nog vad du söker.
Tex kultursmide.se
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
Jag stötte ihop med de som satte upp ett räcke i mässing i en kyrka om det kan ge någon ledtråd för dig.
Byggnadsvårdsfirma kanske.

Protte

PS Mässing är ett himla opraktiskt material, ser ut som mässing bara första dagen, sedan blir det fläckigt och fult.
Jag tror tvärtom att det kan vara snygg med ett fläckigt utseende. Vi har blomkruka som är så och den har ett härligt liv på något sätt.

Hm.. känner mig som Ernst när jag förklarar. :p
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Hm.. känner mig som Ernst när jag förklarar. :p
Går du barfota också.....? :D
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Borås ByggnadsSmide. Säljer mässingsrör och knutar. De har mer än vad som syns i katalogen på nätet.

mvh Findus
 
  • Gilla
hnurre och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Detta var svårare än jag hade hoppats.

Just nu är vi inne på att köpa en färdig benstomme som bara finns i kromat utförande (och som passar till ett befintligt tvättställ) och försöka lägga mässing "utanpå". Någon som vet om det överhuvudtaget går?

Jag har frågat tillverkaren men inte hunnit få något svar än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.