Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska få på en packning på en metallbit. Metallbiten sitter längst bak på kolven i min vedklyv, som är en LS5T-52.

Problem:
Packningen som ska sitta i skåran mitt på metallen är av något för mig okänt material, som är stelt. Det är alltså inte mjuk gummi och den går därför inte att tänja. Packningen glittrar lite, så kanske är det lite metall i, jag vet inte. Hur som helst är den som sagt för stel för att tänja ut och diametern är densamma som metallen den ska sitta på. Den går att trycka ihop lite, så den är inte så stel som om den vore i metall, men det hjälper ju inte...

Längst in i skåran ska det sitta en O-ring och det är inget problem i och med att den är nästan som en gummisnodd, men den här andra... Den har som sagt samma diameter som själva metallbiten. Se bilder. Den gamla packningen, som syns till höger i den nedersta bilden, tvingade jag av genom att bända loss den med två skruvmejslar, men då ändrade den form och går inte tillbaka till sin ursprungliga form, vilket gör att jag inte törs vara lika våldsam med den nya packningen.

Jag har fått tips att lägga metallen i frysen för att den ska krympa och värma packningen för att den ska vidgas. Det hjälper inte. Jag har också fått tips att använda olja för att det ska gå lättare, men det har jag inte ens provat eftersom jag tänker att det kvittar, i och med att diametern fortfarande är lika som själva metallen.

Så hur får jag dit packningen?????

Metallkolven från en vedklyv och flera packningar med olika storlekar och material, inklusive en glittrande stel packning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sprängskissen ser ni inringat den metallbit jag pratar om samt var den ska gängas på.

Sprängskiss av vedklyv LS5T-52 som visar delar, kolvar och packning med problemet identifierat.
 
Går det inte att dela på biten som du har gängat av?
 
Immobil skrev:
Går det inte att dela på biten som du har gängat av?
Nej, det gör ju inte det. Jag tog för givet att det var så, att jag skulle skruva isär den, men det går inte - vilket också framgår av sprängskissen. Allt annat som går att ta isär i maskinen, ner till minsta skruv och fjäder, syns på sprängskissen, men inte att den här metallbiten ska gå att dela på.

Nu när jag tagit bort den gamla O-ringen och packningen, samt en mindre O-ring, som sitter inuti, liksom i gänghålet, så ser jag också att den inte är tvådelad. Det syntes ju inte när packningen satt kvar, då trodde jag som sagt att det skulle gå att skruva isär den.

Hålen ovanpå är alltså inte till för att med verktyg skruva isär biten, som jag trodde, utan helt enkelt för att få ordentlig kraft att skruva på den på kolven. Tyvärr.
 
Kan det vara så packningen är av fibermaterial som ska tänjas försiktigt, kanske över en kona och försiktig monteras på kolv. När den sitter på plats så komprimerar man den med t.ex ett slangklammer innan man för in kolven i cylindern.

Vi har en produkt vi säljer som fungerar på detta sätt.
 
Hm, ja det låter ju som en metod som ev skulle kunna funka. Vilka är "vi", som säljer sådant? Eller var kan jag få tag på en sådan kon, som du menar, tror du? Jag bor i Falun.
 
Det är nog bara att trycka dit den med hand kraft den gamla packningen som blev deformerad var antagligen torr och stel och det är väl därför du byter.
 
Vi har en produkt som när man byter packning är på det sätt jag beskriver. Det är en hydraulisk timmerkransvåg...
 
  • Gilla
DanNil
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Det är nog bara att trycka dit den med hand kraft den gamla packningen som blev deformerad var antagligen torr och stel och det är väl därför du byter.
Nej. Tvärtom var den gamla lite mjukare än den nya, antagligen tack vare att den varit i olja i åratal, gissar jag.
 
Micke_vb skrev:
Vi har en produkt som när man byter packning är på det sätt jag beskriver. Det är en hydraulisk timmerkransvåg...
Ok, tack för svar, jag ska söka på det. :)
 
Man får stoppa in den i spåret och dra i den hela vägen runt sen att töja den över hela kolven går inte.
 
Man gör som smurfen säger, krävs lite våld och att smörja det med hydraul olja underlättar när man drar runt den. Och inga skarpa verktyg
Om du ska montera en liknande packning i locket så får du "vika" packningen för att montera den. Den ska då se ut som en spårryttare nästan.
 
Du menar lägga den i spåret på ett ställe, så att den lutar över metallkanten (ungefär som den ligger på nedersta bilden, fast att nederdelen då ska vara i spåret), och sedan gå runt hela och trycka/tvinga ner den över kanten och in i spåret? Det tipset har jag fått från annat håll också, men kan inte föreställa mig att det skulle funka pga hur hårt materialet är. Men eftersom den självklart måste gå att få dit på något sätt, så får jag nog vackert göra ett seriöst försök iaf. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.