Undrar om någon som har Festools förlängningsbord/CMS-bord till MFTn kan hjälpa mig?
Dvs detta bord: https://www.festool.se/Produkter/Pa...x?pid=495510&name=Multifunktionsbord-MFT-3-VL

Jag har litet snickeri i garaget och har ont om plats. Har tänkt lägga till ett fräsbord men det blir trångt om jag ska köra ett "traditionellt" fräsbord.

Problemet är att jag vill kunna vinkla fräsbordet nittio grader med ett enkelt grepp, för att växla mellan att fräsa korta resp långa stycken, så min fråga är om jag kan haka på VL-modulen både på kort- och långsidorna på en MFT3?
Hur görs detta? Är det smidigt eller måste man skruva en massa?
 
heos
Det går alldeles utmärkt att fästa den på långsidan om man vill. Du lossar bara två skruvar och låter VL:en glida ur spåret och sen tvärt om för att få tillbaka den igen.

Edit: bifogade bild Verktygstavla med löstagbar långsidig verktygsledare och diverse verktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Har du möjligtvis sett några bilder på när den är fäst på en av långsidorna?

Blev ju ruskigt köpsugen nu och funderade på att köra sänksågsmodulen och sälja min bordssåg från Dewalt. Blir betydligt mer kompakt arbetsyta istället för 2 separata bord för fräs resp såg + MFT.

Förbaskade Festool!! Varför fastnar man alltid i det gröna träsket?!! :)
 
heos
Jag lider av samma problem, dvs väldigt lite plats. Jag huserar mitt i vårt förråd där jag tyvärr även får samsas med övriga familjens prylar. Så valet blev då just den kombon.

Ps. Ursäkta röran :/

Trångt arbetsutrymme med verktyg och cykel i ett överbelamrat förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk i förråd med blandade verktyg och byggmaterial, lite rörigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trång arbetsplats med bordsfräs och sågbord i ett överfyllt förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Tack för bilderna! Man får först känslan att tilläggsbordet är ganska litet men när det står bredvid ett MFT så känns det nästan lika stort.
 
heos
Inga problem :) Vilken fräs tänker du dig då?
 
heos skrev:
Inga problem :) Vilken fräs tänker du dig då?
Var egentligen i köpastagen för en OF1010 och sedan tänkte jag köra min Bosch 1600 i en generisk fräshiss men jag antar att en OF1400 skulle trivas bäst i CMS-bordet. Å andra sidan är jag bara en hobbysnickare så att ha både en fast 1400a och en 1010 blir nog för kostsamt. Kanske funkar ok med CMS-modulen för 1010?

Ser att du har sågmodulen? Är det för 55:an då?
Har du även fräsmodulen?
Vad skulle du säga att du använder mest i bordet, fräsen eller sågen?
 
Glömde en fråga. Kan man fästa VL-bordet med dess kortsida mot MFT3-bordet? Tänker om man tex vill använda MFTn som ett "utmatningsbord" om man har långa stycken eller kapar en stor skiva?
 
heos
Jag är också bara en hobbysnickare :)

Det är 55:an som sitter i modulen och har även en OF1010 som jag är riktigt nöjd med. Men skulle jag köpa en fräs idag så hade jag gått på 1400:an då den klarar grövre skaft samt att det ska visst gå lite snabbare/smidigare att byta stål.

I mitt senaste hyllprojekt (som tyvärr står lite still just nu) där har jag använt fräsen väldigt mycket. Så det är lite varierat för min del.
 
heos
DarrenB skrev:
Glömde en fråga. Kan man fästa VL-bordet med dess kortsida mot MFT3-bordet? Tänker om man tex vill använda MFTn som ett "utmatningsbord" om man har långa stycken eller kapar en stor skiva?
Det kan jag tyvärr inte riktigt svara på. Dock lär det ju finnas något för att sammanfoga två MFT3-bord. Det plus ett stödben kanske kan funka?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
...och ett par frågor till ;)

Tycker du att såghöjden på 55:an räcker?
Hur gör du när du kapar lite större skivor med tanke på att TS55+VL inte klarar så breda snitt på pappret. Använder du bordet som anhåll?
 
Microkatten
Ett alternativ kan vara att köpa den fristående CMS-modulen. Man kan då fortfarande placera den nära mft3 men är mer flexibel i.o.m att modulen då inte blir beroende av mft3-bordet.

Såghöjden på 55 räcker för många, jag fick dock tilläggsköpa 75an då behovet uppstod. Jag tycker 75an egentligen inte känns så mycket större att hantera, så den kan fungera bra som enda såg. Så här i efterhand hade jag förstås köpt 75an från början, men men....

Jag skulle inte köpa 1010 och sätta i fräsbord. Du blir begränsad både i styrka och frässtål.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
heos
DarrenB skrev:
...och ett par frågor till ;)

Tycker du att såghöjden på 55:an räcker?
Hur gör du när du kapar lite större skivor med tanke på att TS55+VL inte klarar så breda snitt på pappret. Använder du bordet som anhåll?
I de fallen jag kan använda kapen så gör jag det. Annars om det varit fullstora skivor så har jag grovkapat dem i min carport och sen finkapat på bordet. I carporten har jag kapat på bockar och använt 55:an tillsammans med två skenor.
I det jag pysslat med än så länge har 55:an räckt fint. Dock är jag sugen på det Microkatten gör, dvs egna fönster och då hade det varit fint med en 75:a. Det ligger på önskelistan i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Ett alternativ kan vara att köpa den fristående CMS-modulen. Man kan då fortfarande placera den nära mft3 men är mer flexibel i.o.m att modulen då inte blir beroende av mft3-bordet.

Såghöjden på 55 räcker för många, jag fick dock tilläggsköpa 75an då behovet uppstod. Jag tycker 75an egentligen inte känns så mycket större att hantera, så den kan fungera bra som enda såg. Så här i efterhand hade jag förstås köpt 75an från början, men men....

Jag skulle inte köpa 1010 och sätta i fräsbord. Du blir begränsad både i styrka och frässtål.
Jag vet, det känns logiskt men jag gillar tanken med VL som en förlängning av MFTn plus att jag har MFTn liggandes på ett egensnickrat arbetsbord så med VLs två ben skulle kombon faktiskt ta mindre plats än ett separat CMS-bord.

Vad gäller fräsen anar jag också att 1010:an blir för klen. Jag antar att min Bosch inte kommer att fungera särskilt bra?
 
75:an känns väl lika logisk i CMS-modulen som 1400 gör i fräsbordet. Främst för att 75:an har en kraftigare motor. Å andra sidan så blir det två väldigt stora inköp ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.