Mikael_L
I våras köpte jag en luft/luft-värmepump ifrån Jula.
Som det börjar vara dags att installera nu.

Just för tillfället går mina tankar som så att installera innedelen över fönstret i garagets inre regioner, och utedelen så långt åt höger i min skiss som möjligt, då kan utedelen lapa lite sol på vår och höst fram till ca 15-tiden.

Men jag velar lite över placeringarna. Just för tillfället är hela garaget ett enda öppet 38kvm öppet utrymme, som ibland hyser två bilar i rad (= överjävligt trångt) men en bil kommer försvinna någorlunda snart.
Och då är mina funderingar att jag ev kommer sätta upp en vägg någonstans vid den röda linjen, få förråd, eller mekutrymme eller något sånt bakom väggen.
Blir det så kommer jag antagligen vilja ha varmare i denna del, säg ca 16°C, och kallare för bilen.

Kommer detta fungera om jag t.ex. gör en helt oisolerad vägg?


Finns det andra smarta saker för mig att tänka på?

Skiss på garaget, alla mått är innemått 9,8x 3,85 m. röd-orange ruta min tanke på placering av innedel, blå ruta - utedel. (förstora bilden med att klicka på den)
Schematisk skiss av ett garage med markerade platser för installation av en luftvärmepumps innedel och utedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att det kan vara svårt att få plats med innerdelen över fönster om det inte är extra hög takhöjd. Sätt en dörr i innerväggen som kan stå lite på glänt så värme även kommer in i garagedelen. Blir det riktigt kallt väder behöver nog innerdörren stå något mer öppen. Är det vatten och avlopp indraget i garaget?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ca 40 cm har jag mellan fönster och tak.

Tanken med att sätta över fönster är ju förstås att där är en väggyta som jag rimligtvis minst av alla ställen ångrar att jag satt en innedel i vägen. :)

En annan tanke ett tag var att sätta ev framtida skiljevägg mitt för innedelen, så jag får värme i båda utrymmena.
Men det känns dock som inte riktig tattarlösning. Och förutom det så vet jag ju idag inte om jag kommer dela upp garaget och isåfall var detta blir.
Jag tror det blir bättre med oisolerad vägg, öppen dörr, luftförflyttare eller någon annan fiffig lösning.


Garaget är förberett med en 75mm avloppspipa för ett tvättställ vid vägg + en golvbrunn i den inre delen + en PEMslang från huset för kallvatten. Inget som har tagits i bruk, eller tja, avloppen är ju påkopplade förstås. Lite plast nedstoppat i brunnen som luktstopp.

Jag har också en brunn på bilplatsen som bara går ut till en stenkista precis utanför garaget, tanken är att ev smältvatten från snö ska kunna ta vägen någonstans.
 
Redigerat:
Sätta innerdelen på motstående vägg från garageporten så den kan blåsa hela vägen? Eventuell vägg får en dörr på mitten som står öppen för värmespridning.

Fast motiveringen till placering ovan fönstret låter vettig
 
Mikael_L
Jag funderar på en sak till.

Hur förbjudet, eller tja tokigt ..., är det att sätta utedelen på konsol på väggen?
Jag läser gång på gång att man verkligen ska passa sig för detta, men är det lika viktigt när det gäller ett garage?
 
Är väl bara en liten risk att det brummar lite extra. Hade en Panasonic i väggen i ett hus jag bodde i tidigare. Lät ingenting, bara fläktljud på insidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.