Som jag beskrivit i en annan tråd har jag anslutit en trådad magnetkontakt till en trådad Knappsats (lade den på zon 32 enligt förslag på forumet) vilket initialt fungerade bra. Jag har sedan dess lagt till ett par ytterligare trådade rörelsedetektorer (vilka verkar fungera bra) och i samband med det startat om larmet (slagit av ström under inkopplande och slagit på den igen efteråt). Har för säkerhets skulle även besökt sektion 902 och 903 för att tvinga larmet att känna av ansluten utrustning och visa denna vilket inte visar något konstigt.

Efter detta har panelen börjat visa en varning för "low battery" på zon 32 (som är nämnda magnetkontakt) vilket ju är helgalet eftersom både knappsats och kontakt är trådanslutna och således inte har batteri... Zon 32 fungerar för övrigt som den ska (visas som öppen när dörren är öppen etc) och även knappsatsen fungerar som vanligt ...

Gissar således att det är något annat fel som också ger detta felmeddelande men frågan är bara vad? Några förslag eller tankar? Hur felsöka?
 
Redigerat:
Hej! Har du mätt upp batteriet ? samt dessa nya trådade irdetektorer ligger dom på egna sektioner ? eller ligger alla på sekt 32 ?
//Goerana
 
Nej alla mina trådade detektorer (4 rörelse och nämnda magnetkontakt) har egna zoner.

Övriga prylar är trådlösa och har fungerat sedan start och har zonnummer som inte krockar med något annat.

Nej jag har inte mätt över backup batteriet i panelen om det är det du menar men det är inte generellt batterifel jag får utan den pekar speciellt ut zon 32 och ingen annan.... klart skumt detta....
 
Redigerat:
Det jag kan tänka mig är att du under Sekvens 132 är val 8 tänt? Trådlös zon. Annars vettetusan.
 
Mysteriet är löst till slut - visade sig att ett trådlöst tangentbord OCKSÅ låg på ZON 32 (antingen hade jag lagt dit ESN koden på denna ZON och glömt bort det eller också autotilldelades den denna zon när jag lade till tangentbordet till panelen) och det var detta som började få svagt batteri.

Var ju lite märkligt att magnetkontakten över huvud taget fungerade när det var en sådan konflikt men så verkar det ha varit i alla fall.

Har nu ändrat i sektion 020 så att magnetkontakten för panel 8 ligger på zon 49 i stället för 32 samt bytt de dåliga batterierna och nu verkar allt ok igen :)

Har nu i stort sett bara kvar att koppla in ett par 2-tråds värme och rök detektorer samt blixtljus. Sedan finns ju en massa saker att "finlira" med (skall t.ex. koppla larmet till min Vera hemautomation så att detektorerna även kan styra belysning mm).

När allt är klart kanske jag skriver skriva en tråd med alla mina (mestadels positiva) erfarenheter av DSC med en del tipps om inkoppling, programmering etc samt förstås olika fel man kan göra (och hur man löser dem) - har faktiskt varit ett väldigt trevligt larm att jobba med och inte så svårt som man kan tro när man börjar kika på den omfattande bruksanvisningen.

Har faktiskt varit riktigt roligt att pyssla med det så här långt (även om det här senaste problemet var lite klurigt)...
 
Redigerat:
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.