Hej!

Har en stuga på kanske 45 på kvadrat ("kök" + rum) sedan några år tillbaka. I stugan står det två eldstäder - en vedspis i köket och en kamin i det andra rummet. Vedspisen i köket har aldrig använts, medan kaminen har använts. Efter besiktning av eldstäderna är dem båda underkända.

"Skorstenen" till vedspisen i köket har jag satt igen, medan jag ämnar att lösa den andra skorstenen under våren. Anledning till att jag inte löser två skorstenar är kostnaden. Stugan har endast 12v el via solceller, ej vinterisolerad och med ett taxerat byggnadsvärde under 50 000kr så det kostar för mycket för att det ska smaka.

Iallafall, en ny skorsten och installation av detta gällande min kamin landar ungefär på 22 000 efte rotavdrag. I den bästa av alla världar så tänker jag mig att om jag flyttar min vedspis närmare kaminen, så för lite extra pengar skulle hantverkaren kunna koppla in det på samma rör. Då får jag två eldstäder men (nästan) till priset av en. Vad tror ni om det? Skulle det fungera tro?

Skickar med en liten skiss över hur det ser ut idag samt hur jag tänker mig att man skulle kunna flytta spisen, om ni förstår. ÖS = Öppen spis. Kaminen står i "påbyggnad" och vedspisen står i "ursprunglig byggnad".

Skiss av stuga med planlösning som visar förslag på flytt av vedspis för att dela skorsten med kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Langen70
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Det bör fungera, sätt eventuellt ett rökgasspjäl från varje eldstad innan gemensamt rökrör.

[länk]

Det kan behövas bygglov när du flyttar kaminen.
Ja, just det ja. Som toppen på allt så är halva stugan svartbyggt (inte genom mig), men har fått iordning alla papper och eldstäderna inskrivna i bygglovet. För att det ska träda i kraft så måste jag åtgärda skorstenarna inom två år, vilket jag håller på med nu. Men jag tänkte inte på att om jag flyttar skorstenen eldstaden så måste jag antagligen som du säger kontakta kommunen igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.