Ska bygga ett lågenergihus i två plan på 233 kvm i Nyköping. Blir FTX och bergvärme. Energiberäkning gav att 6 kW är toppeffektbehovet.

Har kommit ner till dessa 7 kandidater:

- Nibe F1255 1,5-6 kW
- Bosch Compress 7000 LWM 3-12 kW
- IVT PremiumLine HQ C6 5,8 kW
- CTC GSi 12 2,5-12 kW
- Thermia Diplomat Inverter 3-12 kW
- Alpha Innotec WZSV 2-6 kW
- Viessmann Vitocal 343-G 5,7 kW

I bloggen har jag sammanfattat dem: www.hemresan.net


Hör gärna era åsikter om dessa och vilken ni tror passar mina behov bäst. Undrar även hur djupt jag bör borra (Nyköping)?

Tack på förhand! :)

Kalle Kiander
www.hemresan.net
 
Redigerat:
L
Inte för att vara sådan, men du undrar vad som passar dina behov och du har inte skrivit något om vilka förutsättningarna blir. Hur kommer huset att vara konstruerat, osv?

I nya hus bygger man väl oftast med golvvärme och någon form av aktiv ventilation? Det ställer helt andra krav på hur det ska anpassas.
Det är svårt att rekommendera någon tillverkare. Min högst personliga åsikt är att du ska kolla på Nibe eller Thermia. Men du bör nog kontakta ett proffs som hjälper dig med vilken typ av värmepump du ska ha.
 
Vad mer är det du önskar veta? Ftx-ventilation, effektbehov och ort har jag angivit. Visstja, golvvärme på båda plan. Tack på förhand!
 
L
Husets konstruktion och hur mycket isolering osv. Det ger oss lite mera att gå på till vad man behöver.
 
Paralox passivsystem trästomme med u-värde <0.1 och fönster 0.9.
 
L
Ja, men är det två våningar på huset. Har det källare? osv.
 
Två plan, ingen källare osv. ;-)
 
Har du ens läst vad jag skrivit? :)
 
L
Som sagt, man kan fråga på forum om märken osv. Om nöjdhet. Men eftersom det är relativt komplicerat det du vill göra. Så bör du anlita proffs för att rådgöra.
Du kan borra eller markvärme. 140-150 meter borrhål räcker enkelt om du har isolerat bra. Såg att du hade en annan tråd och där du beskrev huset. Det verkar energieffektivt, samt mycket för pengarna.
Dock skulle jag avråda från att inte måla fasaden. Bättre att måla med faluröd i grå kulör
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=138411&d=1428845886&thumb=1
En annan viktig fråga är hur du vill bygga. Vad som är viktigt. Ska man kolla på priset, eller är livslängd och komfort viktigare? Det går att bygga så det precis orkar. Eller så tar man till i överkant.
Personligen skulle jag köpt en billigare on off Nibe samt en större volymtank som de föreslog på värmepumpsforum.
Men då måste du även ha ett större rum där du får plats med allt detta.
 
Utrymme finns det i tvättstugan. 200 liter, är det lagom som arbetstank tror du? On/off för att den är billigare eller ser du inga fördelar med inverterstyrd?

Vad gäller panelen så har jag fördjupat mig ordentligt i ämnet och tror starkt på Kebony. Rötskydd utan underhåll i minst 30 år. Väldigt skönt att slippa måla ett så stort hus. Har du själv erfarenhet av materialet?
 
L
Kalle_Kiander skrev:
Utrymme finns det i tvättstugan. 200 liter, är det lagom som arbetstank tror du? On/off för att den är billigare eller ser du inga fördelar med inverterstyrd?

Vad gäller panelen så har jag fördjupat mig ordentligt i ämnet och tror starkt på Kebony. Rötskydd utan underhåll i minst 30 år. Väldigt skönt att slippa måla ett så stort hus. Har du själv erfarenhet av materialet?
Det är tyvärr lite som att fråga vilken bil som är bäst. Saab eller Volvo. Eller om man ska ha bensinare eller Diesel. Det är olika vad man gillar och varför.
Det enda jag kan göra är att säga, läs om de olika metoderna att bygga system. Inverter är fint och bra. Men med ett mycket modernt hus och isolering behöver du inte mycket värme alls. Då blir det start och stopp även för den minsta invertern. Och jag tycker det är skönt när pumpen står stilla ibland.
Sedan får du även lära dig skillnaden på värmepumpar med arbetstank och vad en volymtank är. Det är två helt olika saker. Finns det plats tycker jag att man kan kolla på en liten onoff på kanske 5. Sedan en modell utan tankar. Och ansluta den till en större arbetstank som verkligen är byggd för detta. Jag skulle gå ända upp till 500 liter om det går, då du har ett större hus. Sedan kan man ändå lägga till en 60 liters volymtank till golvvärmen. Blir det billigare? Nja, kan bli.
 
De flesta vp är väl utan inbyggd arbetstank i princip endast ctc som har det eller ? Vad menar du 500 liters arbetstank och sen en volymtank ändå menar du att 500 liter blir för lite ?
 
L
Jo så att tex en Nibe 1255, har en tank för varmvatten i maskinen. Samt en liten tank för expandera lite till värmeslingan antar jag. Köper du en 1145 så är det inga tankar i den. Den ska kopplas till en extern tank, som då både har en stor tank med vatten som värmepumpen värmer. Den har även en invändig tank för varmvatten samt ofta andra anslutningar om du vill tex kunna elda i panna mot den.

På din fråga. Volymtank kallar jag det när man kopplar en tank precis före ledningen som går till elementen (Det funkar bra att göra även till 1255 och liknande). Det blir då större mängd vatten i det systemet. Arbetstank är den tank som kopplas mot en värmepump utan invändiga tankar. Likt en Nibe 1145.
http://www.nibe.se/nibedocuments/12954/M10812-3.pdf tex hur du kopplar en arbetstank.

Jag menar att med en 500 liters arbetstank, kommer vp tex 1145 att starta och stanna få gånger per dygn. Och det vill man ha pga livslängd. Om man ändå ska docka mot arbetstank kan man lika bra gå till 500 liter. Det kostar inte mycket mer än en 200 liters.
Ja, det går att ansluta en liten tank även före golvvärmen/elementen, för den tar då upp värmespänningar som blir och du slipper knäppningar i rör som annars blir. Det hela beror på hur det ser ut. Men någon nackdel är det knappast om ditt system har lite vatten från början i värmedelen.
 
Nibe 1255 har endast 1 st tank och den är till för vv. Arbetstank brukar man kalla en tank som är till för att öka volymen på radiator vattnet samt ge flödes oberoende inkoppling dvs den har en extern cirkpump till rad/golv. Om man har arbetstank finns inget behov av extra volymtank. I exemplet du länkar till används övre delen som vv tank med fast kondensering samt nedre delen används som arbetstank med flytande kondensering man måste komplettera med 1 extra växelventil som sitter på returen samt framlednings givare (BT25) Jag skulle föredra att ha 2 separata kärl till vv rep arbetstank för det finns alltid risk för omblandning vid för höga flöden. Man kan även koppla en 1145 direkt mot rad och endast ha 1 st tank till den där vv bereds.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.