Hej kära Byggahus.se!

Vi håller på att bygga ett 25 kvm stort komplementbostadshus med loft.
Men vi har lite funderingar kring hur takkonstruktionen ska se ut för att tjäna så mycket takhöjd som möjligt i loftet.

YTA: 25 kvm (4 x 6,25m)
NOCKHÖJD: 4 meter
TAKLUTNING: 15 grader

Arkitektoniska ritningar av en byggnad, inklusive sektion och planvy, med mått och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


NOCKBALK eller TAKÅSAR är två alternativ.

Tack såå mycket för hjälp!! :);)

Illustrationer och bilder av olika taken och takkonstruktioner med mått för ett komplementbostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell och skiss av komplementbostadshus med takåsar som alternativ för takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta gärna bort den här tråden, har tydligen råkat posta i fel forum.
 
Trist att man klagar på ett fritt forum att man väntar 8 timmar och sedan blir sur att man inte fått svar.
Jag har svårt att förstå frågan men är ingen konstruktör.
Gott om fina bilder men svårt för mig att bilda mig en uppfattning om vad de ska visa.
 
eh va? Jag menade "underkategori" som i forum.

Hade jag klagat på forumet hade jag väl skrivit det mycket tydligare.
 
Haha, att folk inte läser innan dom kommenterar.

Kör på 45 graders taklutning och limträbalk i nock. Absolut det bästa sättet om man vill utrymme och höjd
 
Pulpettak med 3 grader måste väl vara det bästa
 
Pulpettak = Fruktansvärt fult.
 
Bygghöjden ställer till problem. 4 meter är inte mycket. Den räknas från markytan. Skall du följa Marres råd får du gräva ner plattan någon meter i marken. Blir lite som att gå ner i en mysig jordkällare. Gör du så får du ett loft med ståhöjd. Har klar potential om du frågar mig. Kul med överraskande lösningar som ingen väntar sig. Torvtak så försvinner hela huset visuellt för att öppna upp sig när man kliver genom dörren. Roligt.

mvh Findus
 
Marre666 skrev:
Pulpettak = Fruktansvärt fult.
Alla är vi olika men att säga att det är fult håller jag inte med om
 
Absolut smaken är olika, vilket är bra.

Har dock väldigt svårt för det där lådiga, vill vara arkitekt ritat hus. Ser bara B ut enligt mig. Isf får det vara ett riktigt påkostat arkitekt ritat hus där allt följer en tråd.mm alt ett klassiskt hus.
 
4m är ju inte så mycket, nockbalk eller göra takstolar med bara spikplåt i nockvinkeln? Hur mycket isolering tänker du ha?

Pulpet är nog bästa lösningen dock ;)
 
Som isolering i taket tänkte vi ha PIR på 225mm som tydligen bör räcka.

Nockbalk, takåsar eller takstol eller något annat alternativ?

Någon av er som känner en billig konstruktör man kan anlita? De flesta verkar tro dem bygger en villa och vill ha 30.000kr+

Tack så mycket för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.