Hej alla!
I samband med att jag fick en fuktskada i hallen (ett element som läckt) så tänkte jag passa på och dra fram nytt 2-rörssystem till elementen i hallen samt övervåningen. Var tidigare ett gammalt 1-rörssystem.

Dels så var det som gjorts dåligt gjort från början så rörfirman fick komma tillbaks och göra om en gång men det som jag reagerade mest på var fakturan som kom efterråt vilken spontant kändes rätt saltat i förhållande till jobbet.

Det som skulle göras var följande:
Enkel skiss som illustrerar en omdragning av rörsystem för element, med markerade punkter för arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Ta bort dom befintliga enrörs-elementen och plugga igen det befintliga systemet. Satt tidigare 2 element i hallen som nu ersattes med ett 2-rörs av större model istället.

Nyinstallerat radiator i renoveringsprojekt med synliga PEX-rör och avlägsnat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Kapa dom befintliga stålrören upp till övervåningen, plugga igen 1-rörskopplingarna nere i golvet samt koppla på dom nya PEX-rören på dom befintliga stålrören. Värt att nämna är att det på övervåningen finns ett element som såklart behövdes tömmas på vatten i samband med den här operationen.

Nya PEX-rör kopplade till befintliga stålrör i en vägg, med skyddshylsor vid golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Borra igenom väggen, kapning av rör, koppling av kulventiler osv. (är grenarna med kulventiler som är det nya).

Installation av nya kopparrör och PEX-rör med kulventiler ovanför en vit apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen tillkom förstås dragningen av PEX 2x2 över golvet fram till 1 och 2.

Renovering av hall med PEX-rör för uppdaterat värmesystem och golvöppningar för rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rörisen uppgift var att hantera själva rördragningen enbart. Jag hade en snickare som sågade upp och spikade igen vilket redan var förberett när rörmokaren kom.


På fakturan som jag fått ska jag betala för 16-timmars arbete vilket jag reagerade på direkt då jobbet gjordes under en arbetsdag. Som svar fick jag då att dom varit 2 man på det här jobbet vilket tagit dom hela dagen. Var även diverse bortförklaringar i form med att det var vänstergängade kopplingar, dom var tvungen att åka en runda extra till kontoret (ca 15min bilfärd enkel riktning) samt att dom var tvungna att tappa systemet på vatten. Han sa även att chefs-rörisen varit där och kollat vilket han inte tagit betalt för.

Känns det här verkligen rimligt? Spontant känns det som jag fått betala 490kr/h+moms (x2) för att lära upp några nybörjare som inte vet vad dom håller på med?

Ni som är rörisar: Är det ens rimligt att skicka ut 2 man på ett sånt här uppdrag? Är ju inget enormt jobb direkt?

//Simpa
 
Krilleman
Nja det är nog inte riktigt rimligt att skicka två rörisar på detta.

Men allt ser lite taffligt ut. Är allt "slutmonterat" eller provisoriskt inkopplat?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Det här är slutmonterat.. håller med om att det inte känns helt bra gjort.

Jag reagarade särskilt på genomföringen genom väggen.

Kanske inte syns så tydligt på bilden här men i och med att man dragit pex-rören lite snett över golvet så tar man upp ca 15cm golvyta som snickaren fick bygga in i en lite låda för att komma till bukt med.

Hade jag gjort det själv som lekman hade jag dragit kopparrör genom väggen och sen en vertikal koppling mot pex precis vid väggen.

Men enligt rörfirman så fick man inte göra så, allt måste vara heldraget och då blev det så här?


Pex-rör som går snett över golvet, inbyggda i en träkonstruktion längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brukar man komma någon vart med att bestrida en sån här faktura pga oskäligt antal timmar?
 
Staffans2000
När jag var rörmokarlärling debiterade firman min kostnad till större företag samt även till privatpersoner i de fall min närvaro var motiverad, annars fick kunden med mig på köpet.
För övrigt ser det allmänt klåpigt ut.

Staffan
 
Krilleman
Simpa84 skrev:
Brukar man komma någon vart med att bestrida en sån här faktura pga oskäligt antal timmar?
Om du inte gjort upp något pris innan brukar det vara svårt.

Men fortfarande ser det inte bra ut. :mad:
 
Håller med. Oavsett timmar och att det kanske är tätt o s v.
Inte direkt vackert :thumbdown:
 
Pratade med rörfirman igår igen. Chefsrörisen kommer ut och kollar på det som gjorts på onsdag.. Får se vad vi kommer överens om efter det!
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.