Hej!

Jag har slipat väggar inomhus i källaren. Jag har nu slipmärken och ska spackla. Någon som har tips på vad jag ska använda. Följande krav:

1. Jag ska spackla ner till 0mm(blir i realiteten ner till sandkornsstorlek på 0,25 eller 0,50 beronde på vad jag kan få fatt i för cementbaserat bruk/massa).

2. Jag vill ej ha polymer/plast iblandat i bruket.

3. Jag tror att putsen som jag slipat på ej är av kvalitet A utan KC.

4. Säckar på 10-25kg känns lämpligt att köpa hem bruket i.


Någon som har något bra förslag så vore jag hemskt tacksam.

Bästa hälsningar
Jones
 
Jag skulle kört med gips på källarväggar.
 
Cementbaserat kakelfix använt som spackel.
 
Ska vara helt diffusionsöppet och sakna plasttillsats. Vilken produkt? Ska kolla specen o se efter..
 
Jones69 skrev:
Ska vara helt diffusionsöppet och sakna plasttillsats. Vilken produkt? Ska kolla specen o se efter..
Gips! Dvs rent gipsspackel.
 
Du måste först och främst bestämma dig för vilken struktur du vill ha på väggen.

Gipsspackel är ett alternativ.

ett annat är lagningsbruk som du filtar ut.
 
Gimner skrev:
lagningsbruk som du filtar ut.
TS ville gå ner mot skiktstorlekar på 0 och det brukar vara svårt med vanligt lagningsbruk.
 
  • Gilla
Jones69
  • Laddar…
Ska jag tolka era svar att det inte är någon som vet om det finns något enligt mina önskemål, eller finns det inte alls ens på marknaden? Blir förvirrad av att det pratas om annat än det jag önskar. Cementbaserat känns naturligt på puts i en källare.
 
Du har fått svar av mig.
Cementbaserad billigt kakelfix med ballast <0,5 går utmärkt att ha som spackel och har fantastisk vidhäftning. Det går också att slipa med sandpapper i viss mån. Men det kräver såklart att underlaget inte är för svagt (man ska alltid gå från starkt till lika eller svagare)
Men din frågeställning lämnar en del frågetecken:
- Har du renslipat ett dåligt putsskikts yta med betomgslip, och det är dessa rosor du vill spackla/tunnputsa?
- Vad vill du uppnå för slutfinish. Ska det se ut som puts eller vara slätt eller "ganska" slätt
 
MagHam,
Tack för ditt svar!

Jag vill att det ska vara "ganska" slätt.
Det var plastfärg och problem med att det släppte men på den största ytan satt det så hårt att jag fick slipa med betongslip.

Jag ska kolla efter någon produkt med cementbaserat kakelfix och se om den är fri ifrån polymer/plastinblandning och i så fall köper jag och testar. Det kanske finns i mindre säck o sedan kanske jag kan köpa en rejäl säck..
 
Vad ska du ha för klimat i källaren och hur ser utsida källarmur ut under mark...status dränering?....

Vad ska du göra i källaren???

Om du har kall källarvägg dvs ingen isolering så behöver du hålla sval källare och ha en avfuktare....då hade jag valt cementbaserat kakelfix...armerat med glasfiber om större ytor o tjockt...


om varm vägg dvs isolerad utifrån med isodrän o platonmatta...då hade jag valt gips i klickar och gipsskivor direkt limmade med gipsbruket mot muren
 
Jag har haft en mycket kunnig person här som har gett mig råd.

Nu är det cementbaserat och utan plasttillsats som gäller enligt vad jag har skrivit som önskemål. Jag har dock inte hittat just den produkten jag vill köpa ännu, varav min fråga här på forumet.
 
Om nu personen du haft som rådgivare var så kunnig så kanske han borde kunnat tipsa även om spackel.
Men jag skulle rekommendera dig att ringa till Ardex, alltså direkt till en tillverkare, dom borde kunna hjälpa dig.
dom har spackel till i princip allt du kan tänka dig.
http://www.ardex.se/ardex/kontakt.htm
 
Jag tycker att den personen som var här i ett annat ärende analyserade och gav bra förklaringar som jag litar helt och fullt på. Jag frågade inte om produkter vilket jag ångrade. Jag vet vilken firma men minns inte vad personen heter och tänkte ge forumet här en chans att kunna hjälpa mig.

Dock så tycker jag att vi kan hålla oss till ämnet och jag är tacksam över förslag som hjälper mig att hitta det som just jag söker enligt min fråga.

Tack Jörgen. Jag ska höra av mig till Ardex och se om de har det som jag letar efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.