Ska renovera köket, genom att platsbygga in ikea stommar, Och dom kommer byggas med ram runt varje skåp så luckorna blir "inbyggda", Vi har letat och letat och ja letat lite till men inte hittat några luckor som vi vill ha, förutom ikeas Laxarby luckor. Dessa är ju då tyvärr svarta men har pratat med en som lackar köksluckor som jobb och det var inge problem. Men för att få den där riktiga känslan trots att vi fuskar så funderar vi på om man kan måla allt med linoljefärg, Ramen runt skåp och socklar och allt är ju obehandlat så det är lugnt. Men luckorna är ju riktigt trä i ramen medans spegeln är mdf med faner på och sen ett lager polyuretan klarlack på. Enligt en firma som säljer färg så är det inga problem bara att rugga upp ytan med sandpapper och sen måla. Men skjuter vi oss i foten lite då linoljefärg ska väl "masseras" in i materialet och har svårt att se att man kan få in det i träet om man inte slipper trärent.

Så tips och erfarenheter ang detta eller liknande projekt önskas
 
Jag har hittils aldrig varit med om nåt som linoljefärg inte fäster på så prova. Funkar det inte kan ni ju lämna in luckorna till lackerare sen. Har målat tak med linoljefärg, det tränger ju inte heller in.
 
Jag målade om mina gamla lackade ikea-furuluckor med linoljefärg förra året och det blev väldigt lyckat. Det bästa med linoljefärg är ju också att det bara är att göra rent med lite såpa eller linoljesåpa och stryka på nytt om det blir nött. Jag sandpapprade och målade tunt tunt två gånger. Ommålade furuluckor i grå linoljefärg, visar en slät yta och renoverad finish på köksskåpunten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rävenpåberget
  • Laddar…
M
Det går alla tiders, men eftersom man ska måla tunt så kan det krävas en eller två strykningar extra om man går från svart till ljus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.