Nu när tak o grund börjar bli klart blir sannolikt nästa projekt badrum då golvbrunnen rostat sönder och stammen är slut.
Har ingen klar bild på hur vi hill ha det förutom att vi ska ha golvvärme, men samtidigt ha kvar det gamla elementet.
Tror oxå att vi vill ha en klassisk touch men ändå inte spara på komfort till en så billig peng som möjligt:p

Lutar åt att vi kör elslingor i golvet även fast vi har vattenburen värme då värmen mer eller mindre är av på sommarn.

Sen funderar jag lite på ytskikt, skulle gärna ha klinker men samtidigt är det våning 2 på ett trähus som vi bytt 2/3 av grunden på som fortf håller på att sätta sig.
Riskerar man mer än att få foga om om det fortsätter sätta sig nått år till?
Och kan man klinkra på vanlig våtrumsmatta om man nöjer sig med en sån först?

Och sen till inspirationen..
Hur hade ni utformat ett badrum som ser ut som detta, det har många fina inslag men inget jag tror är ett måste att spara..


Ett gammalt badrum med kakel halvvägs upp på väggarna, duschdraperi, fönster och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritad skiss av ett planerat badrumsprojekt med måttangivelser på millimeterrutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tvättmaskinen hade jag gärna flyttat om jag visste var... Det är 2 trappor ner till källarn vilket känns för långt.. Och tror inte vi har nr annat vettigt ställe att placera den.

Som ni ser på den fula ritningen finns en genomgångsskrubb i anslutning, där funderar jag ev om man skulle kunna få plats med en dusch.

Badkar är inte ett måste även om det räntebeslut och det känns svårt att placera en dusch som inte täcker utsikten genom fönstret...

Dubbla duschar vore trevligt men rymma nog inte inom budgeten är jag rädd..

Mvh/
 
Kapten_Haddock skrev:
Nu när tak o grund börjar bli klart blir sannolikt nästa projekt badrum då golvbrunnen rostat sönder och stammen är slut.
Har ingen klar bild på hur vi hill ha det förutom att vi ska ha golvvärme, men samtidigt ha kvar det gamla elementet.
Tror oxå att vi vill ha en klassisk touch men ändå inte spara på komfort till en så billig peng som möjligt:p

Lutar åt att vi kör elslingor i golvet även fast vi har vattenburen värme då värmen mer eller mindre är av på sommarn.

Sen funderar jag lite på ytskikt, skulle gärna ha klinker men samtidigt är det våning 2 på ett trähus som vi bytt 2/3 av grunden på som fortf håller på att sätta sig.
Riskerar man mer än att få foga om om det fortsätter sätta sig nått år till?
Och kan man klinkra på vanlig våtrumsmatta om man nöjer sig med en sån först?

Och sen till inspirationen..
Hur hade ni utformat ett badrum som ser ut som detta, det har många fina inslag men inget jag tror är ett måste att spara..


[bild]

[bild]
Hej
Jag tycker att först å främst att du ska lägga ner tid, pengar och intresse på varför huset fortfarande sätter sig!
Det kan bli allvarliga följder med huset om du inte får bukt med sättningarna, eller vet varför det fortfarande håller på.

Med vänlig hälsning,
Besiktningsmannen
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Jag antar det sätter sig. Grunden är som sagt omgjuten med ny sula osv och huset lyftes även lite. Sen dess typ ett år sedan har det spruckit i några skarvar samt tapeter som korvat sig lite. Det lan ju oxå vara spänningar osv sen lyftet men jag gissar det sjunkit lite. Men jag tror inte det är något större problem utan naturliga följder.
Huset är väldigt tungt.
Men det vore ju såklart trist att renovera badrummet om det rör sig mkt mer..
 
Den här stilen skulle passa i ert gamla hus. Klassiskt och stilfullt om du frågar mig. Inte bara svart/vitt utan även lite vågat och personligt som man trivs i länge. Jag skulle som du säger försöka flytta tvättmaskinen från rummet, bättre feng shui ;)

Klassiskt badrum med fristående badkar, mönstrat golv och väggar med halvhög paneling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja tvättmaskinen är skit, men som sagt vetefanken om vi pallar ha den i källaren, känns vansinnigt jobbigt, har funderat om man skulle kunna göra nån form av smutsnedkast men det känns ändå jobbigt:p
Alternativet jag ser är att stoppa tvättmaskinen i den lilla skrubben men tror det kommer bli för trångt..
 
Hallå, I-landsproblem! Har du inte friska ben kanske? ;) Är skrubben den som är 90x140 till höger i ritningen?
 
Haha, jo nog är det så alltid men ärligt talat är det smådrygt att knata ner 2 trappor varav en brant till källaren och korsa den för att slänga i tvätt, och sedan om man inte vill sitta o vänta på maskinen och att tvätten ska torka behöva gå upp o ner igen;)

Ja skrubben är den lilla i anslutning, där jag helst skulle vilja få in en dusch..

MVH/

Jonatan79 skrev:
Hallå, I-landsproblem! Har du inte friska ben kanske? ;) Är skrubben den som är 90x140 till höger i ritningen?
 
Om du ställer tvättmaskinen till höger om fönstret så kan du ha en dusch med helt invikbara väggar på den långa väggen där badkaret står idag. Annars så får ju tvättmaskinen plats i skrubben, är ju bara 60-ish bred.
Tycker själv det är praktiskt med tvättmaskin i badrummet, allt vattenrelaterat i samma rum och så slipper man släpa kläder man ändå tar av sig innan man duschar iväg någon annanstans.
 
Planlösningar är inte min starka sida, men inspiration till ytskikt delar jag gärna med mig av. Vi ska också göra om vårt badrum nu och bor i 1920-talshus! Sånt här kikar jag på:

Kollage av fyra bilder på badrum i 1920-talsstil med kommod, badkar, och svartvitt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har en inredningsarkitekten Wollinghome gjort ett badrum i engelsk 1920-talsstil,
http://wollinghome.se/före-efter

Två bilder på ett badrum i 1920-talsstil, överst en kommod med marmorskiva och rund spegel, nedre med blandare och svart detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1920-talsinspirerat badrum med schackrutigt golv, fristående badkar och kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.elledecoration.se/3-snygga-badrum-i-3-stilar-vi-alskar-just-nu/

Ett 1920-tals badrum med en mörk träkommod, kritvit inredning och checkermönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust och luftigt badrum i 1920-talsstil med vit kommod, marmorskiva, badkar och rund spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fin kommod med marmorskiva hade ju inte varit helt fel, fast vi får inte plats med någon tyvärr. Den här och nästa från Kvänum.

Ett ljusbadrum i 1920-talsstil med vit badrumskommod och marmorskiva, spegel och vita handdukar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elegant badrum i 1920-talsstil med vit kakelvägg, mörkt golv och handfat med marmorskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Engelskt 1920-talsstil badrum med vita kakelväggar, svartvitt golv, fristående badkar, och två handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sånt här golv har Byggfabriken.

Vitt kaklat badrum med toalett, tvättmaskin och mönstrat golv i 1920-talsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett sätt att klämma in en tvättmaskin.
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Kul med 20-tal. Vilket fint gammalt element! Jag tror man får göra ett val mellan tvättmaskin eller badkar i detta utrymme, både och får nog inte plats utan att det blir allt för inklämt.
Såhär kanske: Tvättorn till höger direkt innanför entrén (där toalettstolen står idag), sedan WC och handfat längs den väggen. Riv lilla väggen till "skrubben" och sätt en glasvägg och ha dubbla duschar där (hittade ingen bättre bild än denna).
Stilmässigt har Byggfabriken mycket inspiration. Stilhistoria och bilder.
 
Va roligt med bilder o tips:)

Jag kollar mkt i England och har beställt lite grejor från Victorian Plumbing, där finns mkt inspiration att hämta oxå, men det är lätt att det blir för kitschigt eller vad man säger..
 
Fint! Om det inte är någon insyn så skulle jag nog välja att ha toaletten där badkaret står idag. Tvättmaskinen i hörnet där du har toaletten nu. Det går inte att ta bort väggen in till skrubben? och ha dusch och/eller badkar där? Alternativt ha en tvättmaskin + liten tvättbänk där och istället ha dusch med rörlig eller fast duschvägg där du har toaletten idag.
Min favorit i gammal stil är svart-vit rutigt golv och vitt kakel på väggarna.
 
Vilket fint badrum.

Kan ni reemaljera golvbrunnen och behålla badrummet i övrigt? Det skulle ju vara den snyggaste lösningen tycker jag.
 
Hej,
tänker att det är superbra med tvättstuga och badrum i ett, och ha det på samma plan som sovrummen. Att förenkla tvätteriet är vardagslyx som man får igen varje dag. Bättre att ha badkaret i källaren isåfall! Jag tänker att det läckraste i detta rum är fönstret, så jag har skissat på en lösning för att få ut det mesta ur denna detalj. För att få det vackert och lyxigt (förvaring = lyx) så har jag ritat in en hel bänkskiva för tvätt, tork, vask och skåp. Spegelskåp med förvaring ger mer badrumsskänsla, och det blir platsbyggt och 20-tal.
Planritning av ett badrum med integrerad tvättstuga inklusive bänkskiva, tvättmaskin, vask och wc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Wc får vara kvar, bra plats för denna. Minimalt med saker på den vänstra väggen, hängare för handdukar när man ska in i duschen. Kanske en handdukstork? La in en tallrikshylla istället för en vanlig krokrad, tycker att det kan bli ett fint ställe för tavlor och småflaskor, kanske lite tvålar man inte vill ha i duschen.
3D-skiss av badrum och tvättstuga med bänkskiva, spegelskåp, toalett och duschförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2,4 meter bänkskiva är bra för allt möjligt, vika tvätt, fina burkar. Ovanför bänken är det nu två spegelskåp, men man skulle kunna tänka sig en utfällbar torkställning här istället för ett av skåpen... Bredvid skåpen har jag satt en rullvagn, kanske en plats för en pall om man har kortväxta i familjen. Nu är det ett vanligt ikeaskåp med domsjö, men man kan ju fälla in vilken typ av badrumsvask man vill här. Domsjö är ju rätt djup, kan vara svårt för kortare armar att nå.

3D-ritning av ett kombinerat badrum och tvättstuga med bänkskiva, tvättmaskin, torktumlare och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen är i skrubben, den väggen måste ner! antingen en större duschkabin (kar + glasfront) eller en plastmatta på golvet. Glasväggar på hela eller en del av väggen.
3D-ritning av kombinerad tvättstuga och badrum med bänkskiva, vitvaror, spegelskåp och duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färger och utförande, tycker inte att det ska vara något fräckt alls. Mörkare gråbrun granitkeramik eller plastmatta på golvet, ljust på väggen och kanske grå vägg och tak?

Om det blir plastmatta på golvet tycker jag att bänkskiva bör vara trä eller sten, laminatskiva blir för mycket tvättstuga.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.