Var får man tag i en spikpistol? Är den lätt att använda?
 
Jag kommer ihåg att Paslode gjorde grymma batteridrivna spikpistoler med gaspatron..
 
Illunion skrev:
Jag kommer ihåg att Paslode gjorde grymma batteridrivna spikpistoler med gaspatron..

Stämmer. Men kanske inget en gdsare går och köper, för med dubbla batteri och lite spik & gas e man uppe i 8-9k inkl.
Men som byggare e de värda sin vikt i guld
 
Gäller din fråga rent konkret var man kan köpa en spikpistol? De flesta som säljer verktyg på postorder säljer spikpistoler: Clas Ohlsson och Jula till exempel. Annars finns ju varuhus som Biltema och Harald Nyborg. Samtliga säljer det andra man behöver till, som kompressor, luftslangar, hörselkåpor och inte minst bandad spik.
Och de är inte allt för svåra att använda, men som med allting krävs lite tillvänjning.
 
Tryckluft, ojdå, det verkar vara en ganska bamsig historia eller??
 
Spikpistol köper man lämpligen från USA och jag skulle rekommendera en tryckluftsvariant. En batterivariant kan man bli väldigt trött i armarna av snabbt om man ska spika en större mängd råspont på ett tak eller så.

Jag beställde en D51845 från tool-king.com i USA. Leveransen var till och med snabbare än lokala återförsäljaren kunde ge. Jag beställde på måndag eftermiddag, fick den på torsdag morgon, lokala bygghandlarn skulle ta 4 dagar för leverans, vilket man inte ens kan vara säker på att de sedan håller.

Den var oerhört mycket billigare i USA (trots tull och frakt) och den har funkat perfekt med svensk spik (och svensk luft ;) ). Jag minns inte den exakta prisskillnaden mellan Sverige och USA, men det var klart mer än 1000 kr.

Så mitt råd är att handla från USA. Och Dewalt D51845 är mycket trevlig.

PS. På tool-king kostar den nu $239.99 = 1723 kr + frakt och tull, vilket jag inte orkar ta reda på nu. :)
 
Ksund, blir du trött i armen av en batteripicka så har du antingen armar som ett barn, eller så har du helt enkelt inte provat en, utan gissar dig till att den är SÅÅÅÅ mycket tyngre.
Vad man däremot blir trött av är att stå och kladda med en slang hela dagarna. Kanske inte i armen, men i huvet.
 
sville skrev:
Ksund, blir du trött i armen av en batteripicka så har du antingen armar som ett barn, eller så har du helt enkelt inte provat en, utan gissar dig till att den är SÅÅÅÅ mycket tyngre.
Vad man däremot blir trött av är att stå och kladda med en slang hela dagarna. Kanske inte i armen, men i huvet.
Väldigt trevlig ton i inlägget tycker jag... och du gissar direkt att jag bara sitter och hittar på. Fin tilltro till dina medmänniskor.

Jag är visserligen klen, men trött blir jag definitivt. Jag har använt en DeWalt-batteripicka och min D51485 och jag blir klart sliten av båda, men tröttare av batterivarianten. Inte efter 10 spikar, förstås, men när man använder spikpistol är det ju ofta betydligt mer man ska göra. För mig personligen är det det avgörande argumentet.

Sedan är det förstås så att riktiga byggjobbare har helt andra muskler än en kontorsarbetare som jag, men det framgår inte att frågeställaren är stark.

EDIT: Kan tilläggas att D51485:an väger 3,44 kg och den trådlösa jag provade väger 3,86 kg. Låter inte som så enorm skillnad, men för en klenis som mig så känns skillnaden.
 
Ojdå, väger de flera kilo! Jag är definitivt en klenis... Det handlar om att syrran (också klen och dessutom kort) och jag ska spika upp innertak på himla många kvadratmeter av råspont i sommarstugan. Hon hade hört talas om spikpistol och trodde det skulle vara smidigare än att stå och spika uppåt. Men å andra sidan kommer vi nog ändå inte att göra hela jobbet vid ett tillfälle utan dela upp det på flera somrar, så det kanske blir gammal hederlig hammare...

Jag har i alla fall mailat henne en länk till den här tråden, så har hon också chansen att fundera på saken. Stort tack för alla tips!
 
Jag vill bara tillägga att det finns betydligt lättare spikpistoler om man bara vill spika råspont och därmed inte behöver klara så stora spikdimensioner, men vad som är bäst att välja då och vad de väger, vet jag inte.
 
Har du lätt för att bli trött i armen av en pistol lär inte spikning av undertak med hammare göra dig piggare.
Skaffa isåfall en bra skruvdragare och använd dig av tex. listskruv så kommer det att gå bra.
Kan dock tillägga att min flickvän spikar ofta med mina pistoler, bla satte hon all takpanel i 2 rum, och hon beklagar sig inte. Då har hon snarare problem med att orka få ihop panelen
 
En spikpistol väger sisådär tre kilo. Visst kan det bli tungt efter en stund, men det är definitiv lättare än att spika uppåt med en hammare.
Visst är det bra att köpa spikpistol i USA, men jag förmodar att Karin och hennes syster inte är särskilt rutinerade verktygsköpare. Då kan det nog kännas allt för krångligt att börja importera verktyg. En annan lösning kan vara att hyra alltihop som behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.