Efter mkt forum- och youtube-surfande har jag bestämt mig för en Metabo SXE 450 150 mm excenterslip ställbar 2,8eller 6,4mm.

Anledningen är till stor del priset (140GBP!) jämfört med de andra maskinerna med kraftig oscillation och/eller forcerad rotation. Den skall användas för att slipa av ytor, typ plywoodskivor, slipa bort färg på en dörr och liknande. Jag vill undvika att köpa en bandslip och tror inte det behövs heller. Hoppas däremot att excenterslipen ersätter en vanlig planslip för alla typer av slipning på plana ytor? Fungerar det att slipa spackel med 2,8mm oscillering?

Förutom den stora vill jag också ha något mindre att använda med en hand för att smeka av lite kanter/ändar, skarvar, småsaker mm, men är osäker på vilken. Tycker att det skall kunna räcka med en SXE 450 och en av nedanstående för mina behov. Men vilken?

Metabo SXE 450 TurboTec excenterslip med inställningsknappar och dammuppsamlingsbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[video=youtube;aZJI8jv3Dbw]http://www.youtube.com/watch?v=aZJI8jv3Dbw&index=3&list=PLCHLTQVEtEFlb-_p2h89GOSEP0OOzICDL[/video]



Liten excenterslip: Metabo FSX 200, 125 mm excenter 2,7 mm 1.3kg 6,5 m/s2 Metabo FSX 200 Intec excenterslip med grön och svart design och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten planslip: Metabo FSR 200, rektanuglär 114x102 ("halvark"), osc 1,4mm 1,25kg 3 m/s2 Metabo FSR 200 rektangulär planslip med svart och grönt hölje och sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Deltaslip: Metabo FMS 200, 100x147mm triangel, 1,4mm osc 1,2kg 5m/s2 Metabo FMS 200-intec deltaslipmaskin med triangelformad slipplatta och integrerad dammutsugningsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är sugen på en lilla kvadratiska men verkar vara svårt att köpa papper till såna.
 
Jag har föregångaren till Metabo 450 du tittar på. Den fungerar utmärk och avverkar bra. Den fungerar bäst ansluten till en bra dammsugare. Det tror jag gäller de flesta slipmaskiner. Det spar slip-papper och gör att du minskar fritt slip-damm där du arbetar. Att våga börja med grovt papper för att sedan gå mot finare grit brukar vara effektivast.

Det går utmärkt att slipa spackel med den. Däremot om du ska köra hela väggar eller tak med bredspackling så finns det maskiner som är betydligt bättre.

Sen tycker jag att det är nödvändigt att även ha en "vibro" slip för att hantera hörn, kanter och mindre grejer. Jag gillar multimaskiner för de går det även att tex såga med. En bra multi-maskin med delta-.slip huvud räcker långt för mig.

Sen har jag både en bandslip och en lackfräs. Bandslip är väldigt bra för vissa jobb. Lackfräsen är underbar om man vill ha trä-rent men kräver en del träning för att få jämt resultat.

Jag är väldigt nöjd med Metabo som fabrikat och har 4 maskiner från dem.
 
Tack för svar!
Skall inte slipa hela väggar utan snarare spackelskarvar mellan gipsskivor samt diverse ihopsnickrade lådor, hyllor etc.
 
Då tror jag du kommer bli nöjd. Om du har möjlighet så ordna så att du kan ansluta dammsugare. Du spar enormt med städ-tid och håller papperet renare. Att slipa som på videon ger ett städbehov i hela rummet. Du behöver dammsugare med rätt typ av påse och filter. Det underlättare enormt och ger bra resultat. Rekommenderar att du gör liknande research om lämplig dammsugare som du verkar gjort med excenterslipen. Säljs många garage dammsugare som inte klarar många minuters slipning innan filtret är tätt. Som sagt gör samma research på en dammsugare om du ska köpa en så kommer det bli bra.
 
Sådärja, har beställt en SXE450, en FSX200 och en FMS 200. :)
Hittade tråden om Metabos Powermaxx BS quick så det blev en sån också.
 
Grattis !
Då tror jag vi har lika många Metabo när du fått leverans. Jag ska räkna imorgon:)
 
Vi får väl se hoho :)
Har en borrskruvdragare BS 18 LI, Kap/ger KGS 216M och får hem ovan nämnda. Powermax var ett paket med både 10,8v borrskruvdragare och slagskruvdragaren. 7 st alltså.

Har fått intrycket att Metabo är hållbara och välbyggda. BS18LI tog jag hem från jobbet efter att motorn helt enkelt brunnit upp. Den hade alltid körts max på tvåan för att dra och lossa stora oljeanslutningar så snabbt den bara orkade, och det var knappt, körde alltid tills den stannade av sig själv. Och så var alltid helt dränkt i olja med lite metallspån (han som körde hade gummihandskar), gummihandtagen har löst upp sig och lossnat för länge sen. Men en ny motor kostade några hundralappar och den fungerar fortfarande perfekt.

De har tydligen åtta års reservdelsgaranti EFTER att produkten slutat tillverkas, och reservdelspriserna verkar vettiga. Kap/gersågen KGS216 är sjukt prisvärd men ändå robust och SXE450 verkar också vara det.

När det gäller 18V-verktyg blir det nog blå Bosch. Inte för att de presterar bäst men för att de finns att köpa överallt, har komplett sortiment, bra pris och ofta har smidigt format/vikt.
 
Redigerat:
Nu avslöjar du "hemligheter":) . Att du redan var frälst på Metabo. Jag får räkna noga och se hur många jag har så får vi se :)

De har även en Lackfräs som är ett underbart verktyg. Tar färg/lack ner till hyvling av 0,5 tiondels mm. Sök på den på youtube. Metabo 714. Den används för att få trärent och med träning så är ytan som väldig fint hyvlad om man väljer att gå trärent på bra virke. Med bra menar jag att det ju är hopplöst att få visst virke slätt pga av låg kvalite.
Dessutom har jag sett att de kör träfasad trärent i ett fasligt tempo.
 
Har fått hem maskinerna. Fantastiska grejer!
40-papper på SXE450 med 6mm och turbo = Det händer grejer!
Tycker inte det vibrerar så farligt mkt heller.
Deltaslipen är mycket skön att arbeta med och att hålla både i handaget och längs "halsen".
Fungerar utmärkt att koppla dammsugare på alla tre.
Har ej provat den lilla excentern ännu.

Kan inte fatta att jag använt en slipmaskin och papper från biltema förut! Vilken jävla dynga det är!

Jag tog en OHYVLAD regel, 40grit på SXE450 6mm. Sedan 80 med 2,8mm och sist 180-papper på deltaslipen. Det blev ju barnrumpelent direkt!

Ang. den lilla skruvdragaren Powermaxx BS Quick 10,8V är det bara att köpa en direkt! Tyckte först handtaget var för grovt men efter att ha använt den lite vill jag inte längre hålla i 18V-maskinen. Den lilla är stark kompakt och förtroendeingivande. Visst drar den inte skruv riktigt lika fort som en 18V-maskin och det är fel verktyg för att bygga en altan och att borra 10 mm på tvåan går tungt. Men det är ju inte meningen heller.

Slagskruvdragaren har jag inte provat så mycket då jag inte har bra bits för den, men jag borde kanske köpt två borrskruvdragare och hoppat över slagskruvdragaren.
 
Grattis !

Jag har glömt att räkna så vi ser vem som har flest:)

Det är skillnad på verktyg och leksaker. Samtidigt har det börja komma lågprismärken som fungerar bra. I synnerhet om man ska göra något riktigt skitjobb som att köra vinkelslip och såga eller slipa betong. Då är det synd att bränna en bra maskin. Vissa lågpris märken är det 3år garanti på.

Jag ska lägga upp ett kalkylblad och räkna Metabo maskiner.:cool:
 
Resultatet av en vetenskaplig undersökning i källare och garage. Jag törs inte göra en lista med alla handmaskiner av alla märken för då fryser nog fickpengarna inne:)

Metabo-dagsnotering
-Sticksåg
-Klingkap
-Lackfräs
-Excenterslip
-Borrhammare
-Vinkelslip 125mm
-Vinkelslip 230mm
-Vanlig borrmaskin med sladd
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.