Takkupa och skorsten ska plåtas in,plåten är borttagen på kupan.
Där är ju trä under, skorstenen är puts.
Nu har det regnat i flera dar och allt är såklart dyngsurt.
Är det någon fara att det nu plåtas in?
Borde dem låtit det torka upp,alltså vänta i några dar.
 
Liten del fukt är inga bekymmer. Likaså lite frost torkar upp. Men att låta trä stå öppet i direkt regn och sedan plåta in skulle jag inte göra. Plåt får nämligen inte ligga dikt an trä utan det ska pappas in med underlagspapp eller duk. Och detta görs såklart en dag när det är torrt ute och viket är fritt från fukt.
 
  • Gilla
Jstrm
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Liten del fukt är inga bekymmer. Likaså lite frost torkar upp. Men att låta trä stå öppet i direkt regn och sedan plåta in skulle jag inte göra. Plåt får nämligen inte ligga dikt an trä utan det ska pappas in med underlagspapp eller duk. Och detta görs såklart en dag när det är torrt ute och viket är fritt från fukt.
Men man har väl inte duk på sidor och framsida på en takkupa?
Där är bara trä under plåten.
Nu har det spöregnat och ska regna hela helgen.
Måndag kommer den ju antagligen att plåtas då det bara är det kvar.
Ska man hoppas på sol i veckan och be dem vänta?
 
Ett fönsterparti på ett hus med svart tak och synlig träkonstruktion där en del av fasaden saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer bild
 
Sätt upp en presenning så det inte fyller på med mer fukt
 
sir_daniel skrev:
Sätt upp en presenning så det inte fyller på med mer fukt
Jag vågar tyvärr inte klättra upp på taket. Blött också.

Borde dem inte gjort det i torsdes redan. El igår innan helgen.
Hur vet man om det blir fuktskador av detta?
Vem står för det isf?
Det kan ju upptäckas långt efter.
 
Nallis skrev:
Men man har väl inte duk på sidor och framsida på en takkupa?
Där är bara trä under plåten.
Nu har det spöregnat och ska regna hela helgen.
Måndag kommer den ju antagligen att plåtas då det bara är det kvar.
Ska man hoppas på sol i veckan och be dem vänta?
Jo, plåt ska inte ligga dikt an trä. Jag lägger ingen plåt på trä (om jag inte har en avvikelse påskriven av kund förstås). Prata med din plåtslagare om det. Om det spöregnet och virket är blött så tycker jag du ska täcka in med presenning och pappa kupan när virket är torrt. Ingen bra ide att bygga in blött virke...
 
Goteborg skrev:
Jo, plåt ska inte ligga dikt an trä. Jag lägger ingen plåt på trä (om jag inte har en avvikelse påskriven av kund förstås). Prata med din plåtslagare om det. Om det spöregnet och virket är blött så tycker jag du ska täcka in med presenning och pappa kupan när virket är torrt. Ingen bra ide att bygga in blött virke...
Ok jag vet inte om där varit papp,såg inte när de rev ner plåten i Torsdes.
Regnat nu i tre dar och ska fortsätta regna idag,imorgon och måndag.
Jag gissar att de tänkt plåta måndag. Tidigast då kan de ju lägga presenning för är ju helg nu :/

Det måste ju ta lång tid sen för det att torka upp?!
 
Om det legat pappa på kupan sedan tidigare vet bara den som rev, men det ska vara papp mellan trä och plåt oavsett hur det tidigare såg ut.
Sedan när det gäller tegeltak så ska papp och underbeslag dras upp på kupan, om du inte har onormalt tjocka läkt så ser det lite märkligt ut. Även avsaknad av hängränna på takkupan innan takpannorna är lagda får ett lite oseriöst intryck måste jag säga.
Men o andra sidan är det högtryck i branschen och plåtslagare är inte lätta att få tag på, så om taket kommer på före rännan är väl inte helt onormalt tyvärr.
 
Goteborg skrev:
Om det legat pappa på kupan sedan tidigare vet bara den som rev, men det ska vara papp mellan trä och plåt oavsett hur det tidigare såg ut.
Sedan när det gäller tegeltak så ska papp och underbeslag dras upp på kupan, om du inte har onormalt tjocka läkt så ser det lite märkligt ut. Även avsaknad av hängränna på takkupan innan takpannorna är lagda får ett lite oseriöst intryck måste jag säga.
Men o andra sidan är det högtryck i branschen och plåtslagare är inte lätta att få tag på, så om taket kommer på före rännan är väl inte helt onormalt tyvärr.
Det är duk på taket,inte papp.
Hade tegel innan nu är det betongpannor.

Vad är underbeslag?
Så duken bör vara uppdragen på träet?
Sen papp ovanpå det och sen plåt?

Vad ser märkligt ut?

Där var inte hängränna innan. Vi ville ha det men verkar som dem glömt det.

Förlåt för många frågor men helt okunnig.
Vill det blir rätt så vill kunna säga ifrån utan att låta helt korkad,till dem.
 
Duk, börjar bli vanligare än papp, men av någon anledning blir det papp när jag skriver :)

Underbeslag är en plåt som ska ligga mot alla "hinder" alltså genomöringar i ett pann tak (oavsett det är betong eller tegel pannor).
Sedan ska pappen/duken ligga utanpå det. Så det är helt korrekt uppfattat ja.

Märkligt att taket är lagt innan hängrännan är monterad. Normalt läggs rännan och fotplåt innan taket läggs. Men som sagt så är plåtslagare en bristvara så det kan sålunda vara att han/hon inte hunnit innan taket åkte på.
Prata med din byggare, stäm av så att träet blir fuktmätt innan det kläs in med duk så är det säkert inga problem.
 
Goteborg skrev:
Duk, börjar bli vanligare än papp, men av någon anledning blir det papp när jag skriver :)

Underbeslag är en plåt som ska ligga mot alla "hinder" alltså genomöringar i ett pann tak (oavsett det är betong eller tegel pannor).
Sedan ska pappen/duken ligga utanpå det. Så det är helt korrekt uppfattat ja.

Märkligt att taket är lagt innan hängrännan är monterad. Normalt läggs rännan och fotplåt innan taket läggs. Men som sagt så är plåtslagare en bristvara så det kan sålunda vara att han/hon inte hunnit innan taket åkte på.
Prata med din byggare, stäm av så att träet blir fuktmätt innan det kläs in med duk så är det säkert inga problem.
Nej nu blir jag förvirrad hehe.
Så duken dras upp en bit,den som ligger på taket.
Sen ska det ligga en plåt under pannorna och upp en bit på kupan?
Sen duk på hela och täckplåt?
 
Även jag klädde in mina takkupor med plåt utan papp bakom och tror inte det ska vara några problem med det jag hade målad ytterpanel som kläddes in så vad kan hända.
 
Papp kan du vara utan, i vissa fall. Pappen används idag som väderskydd under byggtiden innan plåten kommer på plats, OM det är kalla utrymmen.



Som det ser ut på din kupa så är den inredd och därmed skall den pappas.
 
19magnus skrev:
Papp kan du vara utan, i vissa fall. Pappen används idag som väderskydd under byggtiden innan plåten kommer på plats, OM det är kalla utrymmen.



Som det ser ut på din kupa så är den inredd och därmed skall den pappas.
Pappen är inte ett väderskydd. Det används för att det kan bildad kondens på baksida plåt i vissa förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.