Jag vet inte riktigt var jag ska placera den här frågan... men vi har i år börjat få in en fladdermöss i huset. Tidigare var det nån enstaka som kom in, men nu händer det ganska ofta.
Jag undrar om nån vet vilken väg dom kan tänkas ta? Kan dom komma via skorstenen?
Huset är gammalt, timmer med panel, men allt är bytt på insidan på nedervåningen, så jag tycker inte att det borde finnas några springor i väggar eller så.
I köket har vi en ventilationskanal som där luckan brukat vara öppen, (stängde den precis för säkerhets skull) annars är det spis och insats i öppna spisen som är kopplat till skorstenarna och det är ju stängt för det mesta.
 
Vi fick in en fladdermus förra året - förmodligen via ventillationen eller skorstenen.
Vaknade mitt i natten av att sonen sa att någonting flög omkring i huset. Höll på att krocka i trappan ner med flygsaken. Till slut stannade den i ett hörn i sonens rum ...
Rätt komiskt att se två ½ årsgamla kattungar ivrigt hoppandes på sängen nedanför för att kunna komma åt den =)
(Var bara att stänga dörren och öppna fönstret så hittade den ut).

De är förmodligen ungar som förvirrat sig in, de lär sig så småningom att människohus inte är den bästa platsen för fladdermöss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.