Det är så svårt att hitta något som "passar"!
Vi vill inte ha kökstavlor, dvs bilder på mat. Landskap passsar bäst i vardagsrum, bilder på människor gillar jag inte nånstans tror jag.....vad ska man ha egentligen?
Vi har en fondvägg i en smalrandig ganska diskret tapet, och barbordet uppsatt mot den väggen, men det blir för tomt att inte ha något på hela väggen.
Nån som har nåt tips, eller vill dela med sig av lite inspirationsbilder?
 
Hejsan!

Du kan väl köpa något fint tyg som passar med köket och spänna upp det på en ram så blir det en fin tavla.

Anslagstavla, så slipper du alla lappar på kylskåpet.... passa på att sätta upp lite trevliga bilder du hittar.

Kanske en skolplansch? Trafikbilder, blommotiv, landskap, djur mmmmm :)
 
Jag tycker hyllor är snyggt, säkert en modegrej, men ändå. Det funkar både med "vanliga" hyllplan som matchar köket eller så kan tavellister fungera oxå.
 
Jag har grafik - både abstrakt och figurativt - och papperskonst. Några mindre, ett par större, grupperade med likasinnade. Jag har inte tänkt på hur tavlorna passar ihop med mina möbler. Det är helt enkelt bilder som har tilltalat mig.

Såklart blir det inte ett trendigt rum men ett rum som talar om mig.
 
En eller ett par tavellister, gärna i samma trä som köksbänken, med några vackra kokböcker på tycker jag är jättefint. En kompis har tavellister i ek med några stycken mindre "Annas..."-kokböcker på. De är kvadratiska, kanske 20x20 cm och heter Annas mat, Annas pajer osv och har färgstarka, snygga bilder på framsidan. Flera på rad och/eller ovanför varandra bildar en harmonisk helhet tack vare att formatet är detsamma.

Jag är inte så mycket för plotter, typ hyllor med kopparbukar, växter, reseminnen osv på utan gillar lite enklare dekorationer i köket. Har man lite mer plats och har vänner som reser så är det rätt kul med en världskarta runt vilken man fäster vykort och markerar vart de kommer ifrån med snöre och tråd. En målad "OH-bild" är också rent och snyggt. Det fins ju måga fina tyger som blir snygga uppspända på en ram. Tex Marimekkos "Unikko", blomman du vet, eller något av Joseph Franck om du bor i Stockholm. Han har ju ett underbart tyg som heter paradisträd eller liknande.
 
Läste slarvigt, ser att du har en randig tapet. Då vill man ju inte ha något mönstrat som gör det hela oroligt. Kanske några fina, lite rakare lampetter. Inte så krusidulliga utan mer bara en rak ram runt en spegel. Tre eller fem på rad är snyggt.
 
Jag är helsåld på en list med snygga kokböcker på, men problemet är att lampan hänger över barbordet ganska långt ner, så sladden skulle i så fall skymma hyllan lite om ni förstår vad jag menar. (röd markering på bild). Min tanke är att ha två tavlor/föremål på väggen och ingen av dem i mitten (blåa fyrkanter).....vad tror ni om det? Skulle ni sätta något över hela väggen trots att sladden kommer mitt i "bilden"?
Två korta hyllor med böcker på kanske blir att se konstigt ut? Har tänkt bygga en hylla att ställa värmeljushållare i olika färger på, men det kanske blir för mycket ljus att ha två hyllor? Säkert inte på vintern, men till sommaren? Kanske kan byta ut ljusen mot jordgubbar eller nåt... ;D

(Värmeljushyllan till höger på bilden är inte byggd, men jag ser den framför mig.) ::)

 
  • bild_001.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Personligen skulle jag välja alternativet med tavellisten i mitten. Sladden tror jag inte att man tänker så mycket på!
Det är snyggare och blir inte så oroligt när tavellisten följer bordets linje och bredd - alltså rakt ovanförbordet och gärna lika bred som bordet! :)
 
En tavellist med snygga kokböcker är jättefint, men sätt inte tavellisten för högt. Om det hamnar för högt kommer hela rummet att krympa på höjden även om man har en randig tapet.

Har du funderat över ngt klocka? Kan vara bra att ha.

Capi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.