Eländes... Har två tvåhundraliters Altech expansionskärl kopplade till 3000 l acktankar. Vedpannan är på 42 kW och värmer tankarna till 80 C på ett inlägg. Det gemensamma arbetstrycket är på 1,5 bar i expansionskärlen så den biten verkar ok.

Problemet är att trycket går upp på rött, över 2,5 bar och rostigt vatten rinner ur övertrycksröret när det blir varmt. När systemet kallnar sjunker trycket till noll och jag får fylla på för att få upp trycket igenl. Det verkar inte vara något läckage i systemet.

Någon idé om vad som felar?

Per
 
För litet kärl. Du bör ligga närmare 300lit
 
Jag har 2x200, 400 liter. Men det beter sig som om det vore underdimensionerat.
 
Vad menar du med gemensamma arbetstrycket 1.5 bar? Är det lufttrycket vid noll på vattensidan har du inte så mycket tillgänglig volym på kärlen bara ca: 100 liter upp till 2.5 bar om du har det på SÄV. Har du haft samma förhållanden när det fungerat tidigare och varför så högt förtryck?
 
Med arbetstryck menade jag förtryck. Det är nu 1,3 enligt mätaren. I och med att det gäller båda tankarna (ihopkopplade), trodde jag först att ett kärl falerar. Jag har installerat fler acktankar och fick då även installera ett till expansionskärl. Det gamla höll rätt förtryck och med det nya inkopplat har jag samma förtryck. Mätaren visar alltså det gemensamma förtrycket för båda kärlen. Mycket skumt.
 
kulle
Mäter du förtrycket med en däckprovare ? och med systemtrycket på noll ?
 
Förstår inte vad du menar med "gemensamma förtrycket för båda kärlen" i post 5. Kan du förtydliga hur du mäter?
 
Förtrycken måste ju mätas separat på varje exp-kärl, och med systemtrycket på noll. Med så stora kärl bör det sitta ventiler så man kan stänga av dem från systemet och släppa trycket på vattensidan.
 
lordi skrev:
FMed så stora kärl bör det sitta ventiler så man kan stänga av dem från systemet och släppa trycket på vattensidan.
Då ska det vara 3-vägare isåfall, för du får definitivt inte stänga inne trycket i ackarna!
 
lat skrev:
Då ska det vara 3-vägare isåfall, för du får definitivt inte stänga inne trycket i ackarna!
Det är helt ok att stänga ett kärl från systemet för underhåll. Däremot får man inte stänga säkerhetsventilen/erna från systemet. Skulle någon mot förmodan få för sig att elda när man underhåller expansionskärlet så kommer SÄV att öppna.
 
Ventil med avtappningskran och vred för att leda bort vatten och tillföra luft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


T ex en sån här ventil är lämplig att använda. Då använder man avtappningen för att leda bort vatten när man trycker luft i kärlet
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Då är vi på den där frågan om vår avstängningar resp säv sitter, men du har rätt förutsatt att avstängningarna inte sitter mellan däv och tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.