Hej

Har precis fått ett fast pris från en kakelsättare på att kakla vårt badrum. Badrummet är knappt 6 kvm och har väggyta på ca 17 kvm. Vi har köpt kaklet själva och priset vi fått är 29 500 + moms. Då skall allt annat ingå (flytspackling, fog etc). Låter inte detta väl mycket?

 
Det beror på hur komplicerat jobbet är. Om mycket ska kapas, om det är diagonalsättning, bårder, etc.

Är det vanligt rak kakling typ 20x20 borde kosta 500 kr/kvm inkl material.
 
En riktlinje jag hört från flera håll är 1000 kr kvm då ingår tätskikt samt ett standardkakel/klinker..
 
C
erikwest skrev:
Hej

Har precis fått ett fast pris från en kakelsättare på att kakla vårt badrum. Badrummet är knappt 6 kvm och har väggyta på ca 17 kvm. Vi har köpt kaklet själva och priset vi fått är 29 500 + moms. Då skall allt annat ingå (flytspackling, fog etc). Låter inte detta väl mycket?
Vad är "allt annat"? Om flytspackling ingår, ingår även underarbete, tätskikt, etc? I så fall är det nog ett bra pris.
Om det bara gäller själva kaklingen låter det väldigt mycket, men beror förstås på komplexiteten på jobbet. Storlek på plattor, knepiga mönster, underlag, antal knepiga genomföringar etc.

Hur kan 6m[sup]2[/sup] golvyta bara bli 17m[sup]2[/sup] vägg!?
 
Ja, allt underarbete ingår. När jag gipsat klart tar han vid.

Badrummet är på ovanvåningen. Snedtak som tar halva rummet och mycket av väggarna. därav den lilla ytan kakel



 
Kakling för 500kr/m2 eller 1000kr/m2 inkl. material?
Vad har ni då räknat med för kostnad för materialet?
 
ante100 skrev:
Kakling för 500kr/m2 eller 1000kr/m2 inkl. material?
Vad har ni då räknat med för kostnad för materialet?
I det priset om 1000 Kr / Kvm räknar man med ett kakel/klinkers runt 200 kr/kvm Sen kostar tätskiktet några sköna kronor den oxå...
 
I 500 kr/kvm all material, tätskikt, etc. exkl. kakel. Vanlig rak läggning.
Det priset fick jag av en kakelsättare i Stockholm.
Han sa att det var det han tog.
 
Vill bara ge Stefan_h mitt fulla stöd i denna fråga. Har offertfrågat "många" hantverkare i detta ämne och det hamnar på ca. 1000 kr/kvm.
Arbete, kakel för 200 kr, alla tätskikt, enkel sättning.
 
Vi har ett badrum på 12m2 med tillhörande bastu på 4m2. Golvyta!
Väggarna är ytterligare 21m2.
På golvet skall det in 20*20 och väggarna 25*40.
Har snedtak och kommer att få betala 40k (mörkgrått) för golvvärme, tätfix osv osv allt utom kakel & klinkers plattorna.
Det skall sägas att det är övervåning med golvspån och det skall byggas 2.5 cm flytspackel för att få rätt lutning.

Vad tror ni???
(känns dyrt... =( )

M
 
För 40 k har vi fått via firma:
Golv 5m2
*Primer, tätskikt
*Golvvärme
*Flytspackel
*Plattor 30x30 rak läggning

Väggar 26m2
*Tätskikt
*Vita 20x30 liggande rak sättning
*Mosaik 30x45 i nisch
+ inklädning av badkar av mosaik 30x45 multistav,

Av dömma av andras priser här på forumet bedömmer jag det varken billigt el. dyrt. Bor på relativt liten ort dock.

Mvh Usse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.