Hej

Skall snart sätta igång att bygga vårat drömhus, undrar om någon där ute har tagit in ex. polska snickare?!  Erfarenheter, bra tips om snickeri bolag emottages tackamt. Bor på västkusten.

Vad jag menar är om man kunde ha en svensk platsansvarig för bygget sedan plockar han in dessa snickare från låglöneland?!  
Har sett att något bolag i stockholmområdet erbjuder detta?!

(om man räknar med 1000 arbetstimmar för att få ihop huset och snitt timmen är 400:- snickare från låg löneland för 200:- ink moms i timmen massa pengar att tjäna)

// Micke
 


tack för hjälpen!
 
Jag har varit i kontakt med http://www.ipars.se. Har ingen personlig erfarenhet, men det verkar vara ett seriöst företag som har försäkringar och sånt för sina anställda.

 
Jag skulle nog säga, glöm det! Tyvärr blir det nog en omöjlighet än så länge. Mycket tack vara de nya reglerna som gäller för husbyggen efter nyåret. Du måste ha byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring. Detta kan i princip endast tecknas via GARBO och då är det en leverantör som står som huvudansvarig (vanligtvis husleverantören). Därefter kan de i sin tur hyra in underleverantörer.

Ett alternativ till färdigställandeförsäkring är att leverantörerna lämnar en svensk bankgaranti på 10% av det totala entreprenadbeloppet. Detta tror jag blir omöjligt.
 

Hej och tack för svaren

Vad menar du att det inte går?

Kan inte husleverantören eller projektledaren hyra in vilken personal han vill till byggnationen?!

Låter inte logiskt alls.


// Micke
 
teoretiskt kan dom det men på försäkringbreven från GARBO finns en det en försäkringstagare (vanligtvis husleverantören) och en försäkringshavare = du själv. Försökringstagaren kan i sin tur anlita underleverantörer för att färdigställa huset. Blir det något problem under tiden och de tio kommande åren (byggfelsförsäkringen) så kontaktar du försäkringstagaren. Detta innebär att det är viktigt för försäkringstagaren att de anlitar trovärdiga underleverantörer. Försäkringstagarna, d.v.s. husleverantörerna, har redan ett väl fungerande nätverk av svenska leverantörer och det är min bedömning att de inte kommer att ta in utländska entreprenörer bara sådär. Jag tror alltså inte att vi husbyggare kan komma med en "egen" billig polack för att dra el eller bygga innerväggar.

Däremot är det troligt att någon mindre uppstickare kommer med ett helt nytt koncept, baserat på utlänsk produktion och utlänska hantverkare. Ett exempel på detta är bolaget Pronavia som främst bygger båtar i Polen men som nu även har börjat bygga hus i blekinge. Kolla in på http://www.pronavia.com och ta kontakt med VD Anders Ekstrand, han har mer info.

Något långt svar kanske :p Hoppas det gav något
 

Tack för ditt svar.

// Micke
 
[quote author=Daniel_s link=board=A-hus;num=1104676595;start=0#4 date=01/03/05 kl 22:34:45]Jag skulle nog säga, glöm det! Tyvärr blir det nog en omöjlighet än så länge. Mycket tack vara de nya reglerna som gäller för husbyggen efter nyåret. Du måste ha byggfelsförsäkring och färdigställandeförsäkring. Detta kan i princip endast tecknas via GARBO och då är det en leverantör som står som huvudansvarig (vanligtvis husleverantören). Därefter kan de i sin tur hyra in underleverantörer.

Ett alternativ  till färdigställandeförsäkring är att leverantörerna lämnar en svensk bankgaranti på 10% av det totala entreprenadbeloppet. Detta tror jag blir omöjligt.[/quote

Visst kan en Svensk bygghere hyra personal från Polen eller Baltikum möter inget hinder alls, det är byggherren och inte snickarna som är ansvariga för bygget
Finns redan Polska byggföretag som är etablerade på Svenska marknad oxå.
Om du skall hyra personal från ett utlänskt bolag skall du bara kolla att han är momsregistrerad, tar en minut

http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/sv/vieshome.htm
då vet du att det utlänska bolaget betalar skatt i sitt hemland, svårare är det inte
Micke du har rätt det blir en bra slant över
Ipars: är ett väletablerat företag i Sverige och Lettland, har alla försäkringar.
Tyvär finns det en del som inte är seriösa och hyr ut personal till höger och vänster, men det var inte det frågan framstod utan är det lagligt för en byggherre att hyra in utlänsk personal, svar ja.
Skanska hyr redan Polska snickare
Mvh
Göthe Balticpool

 
Håller med föregående talare. Det kommer bli mycket vanligare i Sverige 2005 med utländsk arbetskraft.

Se till att anlita en svensk firma med utländsk arbetskraft så kommer du åt de lägre priserna tack vare rimligare bygglöner.

Sen kan propagandamaskineriet Byggnads sätta fingrarna i kläm vad gäller kollektivavtal - se annan tråd gällande detta. Denna strid kommer dock blåsas bort snart av EG domstolen som kommer döma mot Byggnads agerande.
 
Calle Anka skrev:
Sen kan propagandamaskineriet Byggnads sätta fingrarna i kläm vad gäller kollektivavtal - se annan tråd gällande detta. Denna strid kommer dock blåsas bort snart av EG domstolen som kommer döma mot Byggnads agerande.
Hoppas verkligen att du får rätt Calle...

Skulle vara nästan snuskigt tillfredsställande ;) om Byggnads och dess försvarare i AD åkte på en riktig råsop av EU domstolen...

Alter ego
 
Jag håller med er om byggnads....Vi stackars IT-konsulter har redan fått smaka på gobaliseringens effekter :'( ;D

Men tyvärr tror jag fortfarande att det dröjer innan den svenska modellen luckras upp. För att det skall kunna ske måste hustillverkarna erbjuda utländsk arbetskraft, under sin GARBO försäkring, annars vågar nog inte Svensson köpa in tjänsterna. Alternativ att man tar en delad entreprenad och de "utländska" delarna oförsäkrade, utanför GARBO försäkringen.
 
Tack för svaren!

Självklart kommer den hustillverkaren som erbjuder bra billig byggkraft komma före i valet av husköpet och som vanligt är det marknaden som styr, den hussäljaren som inte hoppar på detta tåg kommer tappa affärer och vem vill det!

Har själv en tomt som det skall placeras ett hus på. Fritt val att välja det bästa alternativet då menar jag både ekonomiskt och funktionellt.


// Micke
 
Lycka till, du kan väl hålla oss uppdaterade inom detta spännande område!

D
 
Det man måste komma ihåg när det gäller tex polska arbetare är att de måste ha en kompeten arbetsledning som vet hur du/kunden skall ha det. Det räcker inte att "en polare till en arbetskamrat" har ett telnr till en kontantkortstelefon. Den killen är säker snäll och arbetsam men VET han vad han sysslar med? Jag har mycket bra koll på polackerna i Malmö med omnejd och jag vet att massor av dessa egentligen bönder, svetsare, fiskare och lärare i akademiska ämnen och inte alls jämförbara med en "vanlig" svenk hantverkare.

Alltså, har du tid och möjlighet att visa och vara med nästan hela tiden så går det ofta bra med polacker, men det går inta att bara peka på en tomt och säga "dom" vilken på polska betyder hus!!

Därför tycker jag att man skall anv. svenska agenter som har erfarenheter av polaker för de leder arbetet och ser till att ditt (alldeles för dyra) byggmaterial används på rätt sätt!!
Jag arbetar inte med detta men om Ni har frågor på ref. eller behöver kontakt så ordnar jag gärna det. Varför? Jo, de har tendens att handla byggmtrl. och sten/grus av mig om jag fixat arbete till dem!! Då tjänar jag mina pengar och Ni sparar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.