Har verkningsgraden på vedpannor något att göra med om den är miljögodkänd eller inte?
Finns det pannor med överförbränning som är miljögodkända?

/ Anders
 
T ex mollepannan har ju keramik men inge vidare verkningsgrad ungefär som några överförbränningspannor (kring 75%)....
 
Nej det är sant.Man får tänka efter innan man slår till ;)
 
Till min kökspanna finns keramik att skaffa men det innebär i praktiken att det redan lilla eldstadsutrymmet blir obefintligt. Ska man elda överförbränning ska det vara mot acktank och för att man inte har möjlighet till ett separat pannrum. Ett gammalt hus med tegelmurstock är ofta konstruerat för daglig uppvärmning av skorstensstocken (ventilation och uttorkning av fukt).

Verkningsgraden för överförbränningspannor ligger nog i praktiken 20% lägre än för underförbränningspannor, p g a att rökgaser och partiklar inte förbränns lika effektivt. Däremot kan man, enligt min uppfattning, påverka förbränningen vid överförbränning från usel till godkänd genom att elda mot ack, torr och rätt dimensionerad ved, rätt drag och snabb upptändning. Felhanterade underförbränningspannor kanske fortfarande har en hyfsad verkningsgrad men jag har sett flera skräckexempel på kraftig rök/utsläpp som aldrig dyker upp vid en riktigt hanterad eldning.

Är pannan kopplad till en tegelskorsten ska man också komma ihåg att den lagrar en del av överförbränningspannans heta rökgaser. Min skorstensstock ger strälningsvärme i åtminstone 8 timmar efter avslutad eldning.

Kontentan är att rätt hanterad miljögodkänd underförbränning är ett självklart val. Om man har möjlighet till det mot rimlig investerngskostnad. Andrahandsvalet är rätt hanterad överförbränning mot ack med torr ved. Utan ack går bort om man vill hålla sig någorlunda miljövänlig.

Fast nu kanske det blev mer än du vill veta...  :-X
 
Kasch skrev:
Fast nu kanske det blev mer än du vill veta...  :-X
Jag gillar information :) Helst vill man nog veta allt :)

Jo acktank är ett måste och torr ved helt klart...En draglucka till skorstenen skulle nog inte heller skada...

Jag har en gammal trasig albinpanna som inte är använd på 8-10 år men jag tänkte börja elda ved till hösten.
Då måste jag investera i ny panna, tänker inte lägga ut så mycket pengar på den.
Har tittat på två intressanta billiga gjutjärnspannor viadrus och suemax g-vpo med överförbränning, och en orlanpanna med underförbränning. Alla dessa pannor är inte förstörda med högt pris.Jag har inte bestämt vilken men har tid att fundera ännu :) :)
 
nibe alpha keram UB för ca <20 000:- eller Nibe Vedex 1000 ca 20 000:- är ett alternativ kanske båda är P märkta pannor.

/Ppalm
 
Jag pratade med en som hade en viadrus men han tog ut den igen.Det gick inte att få ner rökgastemepraturen som låg runt 600 grader.

Kolla in ctc v35 den har bra pris. Överförbräning är inget att satsa på
 
Klart att det går att få ner rökgastempen...men tyvärr blir det inte en mycket bättre panna för det. Dock så lär gjutgärnet hänga med i en livstid.

Är själv sur på min panna (eller det gjuteri som CTC använder sig av) keramik kostnaden utslagen per år är nästan samma som vedkostnaden.

Mycket dålig kvalitet på dom stenarna jag bytte sist (inte alla) ca:30kbm sedan gick den ena biten i fyra delar. Har lagt i kermaiken som följde med pannan när den vart ny nu..den är sliten men hänger ihop och av helt annan kvalitet.

/danso
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag pratade med en som hade en viadrus men han tog ut den igen.Det gick inte att få ner rökgastemepraturen som låg runt 600 grader.

Kolla in ctc v35 den har bra pris. Överförbräning är inget att satsa på
600 i rökgastemp...oj  
En draglucka till skorsten sänker väl rökgastempen eller?

Nibe keram och vedex rymmer inte halvmetersved...och ctc kostar närmare 30´där jag kollat pris.

Gjutjärn verkar oslagbart i livslängd och underhåll....Eller så en polsk orlan..
Max 20´ får det kosta..

Vad är ungefärlig livslängd på en panna med keramik?
 
Zac skrev:
Max 20´ får det kosta..
Då blir det en orlan.. ;)
 
Zac skrev:
600 i rökgastemp...oj
En draglucka till skorsten sänker väl rökgastempen eller?
Nej den blandar bara ut rökgaserna med pannrumsluft.
Du eldar fortfarande för kråkorna
 
Nej den blandar bara ut rökgaserna med pannrumsluft.
Du eldar fortfarande för kråkorna
Min kökspanna (Wamsler) ligger på en rökgastemp mellan 170 och 230 grader. Så överförbränning betyder inte automatiskt orimliga rökgastemperaturer. 600 grader låter ju dock helt vansinnigt - vilken äldre skorsten klarar det? Om det stämmer måste väl vattenmantlingen eller laddkonstruktionen vara felkonstruerad/felinställd.

Hade jag varit i Zacs läge med en budget på max 20 tkr - och med ett befintligt pannrum - skulle jag ha valt en Orlan-panna.
 
Andreas_Hansson skrev:
Nej den blandar bara ut rökgaserna med pannrumsluft.
Du eldar fortfarande för kråkorna
Om dragluckan blandar in pannrumsluft i rökgaserna så borde väl tempen sjunka en aning :-/

Lutar nog mot en orlan... 15-20% högre verkningsgrad än tex en viadrus... borde ju märkas i lägre vedförbrukning...
Men det kanske kvittar när man måste byta keramik efter några år på en panna med keramik.... :-/
 
Ja visst sjunker tempraturen men så mycket blir det inte.
Och problemet kvarstår ju.

All energi åker ut till kråkorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.