Hej!

Har nyligen flyttat in i ett Höner hus från Älvsbyhus! Någon med ett Höner hus med uppsatt z wave system? Hur ser eran setup ut? personligen tycker jag det är alldeles för många knappar i huset o tycker det ska bli skönt att slippa springa runt o knappa i varje ände!
 
Kort beskrivning av min Z-wave hemautomatisering i mitt Älvsbyhus Höner just nu:

* Kontroller: Vera Plus (körandes AltGUI) med en RFXtrx433E
* Ett antal Fibaro Wallplugs (& några Nexa-enheter) för att styra blandade "stickpropp"-lampor i huset
* En Nexa IP44-switch för att styra deck-lights i trallen på altanen
* Qubino Flush Relay för att styra belysning i takkupan på övervåningen
* 2 st Fibaro Motion Sensor (i trappen samt i takkupan) för att tända lampor när barnen är uppe och springer på nätterna
* 3 st Fibaro Flood Sensor under kyl/frys, diskmaskin, diskho
* 6 st Qubino Flush Dimmers för att styra fasadbelysningen
* 2 st Oregon Scientific THGR810 i krypgrunden för att graf'a upp temperatur och RF över tiden
- En extra feature att familjen får Push-notiser till våra iPhones om/när fuktigheten stiger över 73
* En Fibaro WallPlug i krypgrunden för att kunna graf'a upp hur Acetec-avfuktaren arbetar
* Har scheman uppsatt primärt för att styra belysning för morgon/kväll/natt
 
Hej, va skoj! Du har hunnit lite längre än mig med huset! Blir snart isolering av övervåningen. Än sålänge klarar vi oss på en plan. Har precis kommit igång med mitt system. Kör VeraPlus med senaste version. Blir lite osäker på om alla plugins fungerar som d ska. Vekar inte funka fullt ut. Har satt in 3 st fibaro switchar för utomhusbelysning som tänds o släkts vid soluppgång och solnedgång. Fibaro dörr sensorer på groventren och huvudentrén. Fibaro dimmer o sovrum, kök och groventren. En fibaro motionsensor i vardagsrummet men i dagsläget används den vara för temperaturvisning. Börjat leka med lite scener och tycker det är rätt smidigt i Veras interface. Dock är jag nu ute efter att lägga in en scen med en ljudfil av en siren som ska ljuda i mina Sonos högtalare när sensorerna aktiveras. några bra tips? Är även ute efter push notiser utöver Veras fria utskick. Hör gärna av dig med tips och tricks
 
För push-notiser kör jag med Vera-pluginen 'VeraAlerts' uppkonfigurerad med ett konto på Prowl.
Man kan hitta en del på nätet skrivet om det. En början kan vara att läsa genom http://www.automatiserar.se/vera-alerts-push-meddelanden-till-din-android-m-fl/ Artikeln är inriktad på Android, men gav mig en bra introduktion som kör iPhone i familjen.

http://www.automatiserar.se innehåller flera läsvärda artiklar.

Men mitt bästa tips är att skaffa RF-mätare till krypgrunden och graf'a upp det med Vera-pluginen 'dataMine2'. En av de billigaste och bästa investeringarna du kan göra för ditt hus.

Sonos har jag inte köpt någon än. Får se om det blir någon i framtiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.