Som sagt ovan. Är det ok?

Vi byggde vårt hus för snart 2 år sedan och jag vet inte om jag ska ta upp det inför 2års besiktningen. Alltså. Alla grupper i huset är avsäkrat med 13A även att det är 1.5mm2. Givetvis finns det några 16A o då 2.5mm2 men för övrigt är det 13A o 1.5mm2.

Läst något om att man får ha det beroende på längd o värme men jag kommer inte ihåg hur det låg till.

Borde jag ta upp det?
 
Det kan man inte veta utan att först ha räknat på det. Bor du i nära en transformator eller där det är ett starkt matande nät kan det mycket väl vara helt OK. Har du långt till transformator och ett svagt matande nät är det troligen inte OK. Jag tycker att du kan kräva att elinstallatören ska visa beräkningen.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Ok. Får ta upp det då. Tack.
 
Det låter som en Smålandsvilla. Jag har dragit elen i en övervåning på en Smålandsvilla och det satt bara 13A automater i centralen. Det behöver som sagt inte vara fel men kräver en mätning för att veta.
 
Ja det är det. Jag har väl kanske 150-200 m till närmsta transformator.
 
Lite snett resonemang kring detta som så ofta, finns ingen universell lag som säger att tex 10 A skulle vara rätt heller trots att det ofta underförstås. I många fall med 13 A är det insatt B-kar och då för det fall som nämns här vilket kan mätas eller beräknas inget problem jämfört med den närmast standardiserade C10 A för bostäder.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
CHEMAS skrev:
Ja det är det. Jag har väl kanske 150-200 m till närmsta transformator.
Du ligger säkert väl till där och med så nytt bygge har du även jordfelsbrytare som i princip helt tar bort den delen av frågan som brukar kallas utlösningsvillkor och som syftas till i tidigare inlägg. Det som däremot kan vara intressant är skillnaden vid långvarig belastning och given area men även det ska vara ok i ett nytt hus alltså hur kablar, rör osv ligger så att de är rätt kylda. Och i slutänden är det i normalfallet huvudsäkringarna som i en bostad begränsar innan något farligt händer även om andra delar ligger på gränsen till fel utförande.

Du kan ju ta upp det och se vad du får för svar om du tycker så men jag ser det som onödigt.
 
Alla mina är C. :-/
 
Ok. Om vi låter frågan "får eller får inte" vara så undrar jag. Bör det vara? Om ja varför om nej varför inte?
 
Gk100 jag såg inte ditt senaste innan jag skrev. Men tack för svaret.
 
Har man bara kommit förbi punkten "får" blir bör närmast ett tyckande som kan bero på mer eller mindre väl grundade överväganden. Så för min del kan det finnas både ja och nej i den delen, leverantören av huset kanske lagt några färre grupper genom valet men i nybyggen är det ofta så många att det inte borde avgöra. Du får nog mest se det som att vanans makt ger 10 A men heller inget fel med 13 A under ordnade former.
 
Gk100

Kan du beskriva vad ordnade former är?
 
  • Gilla
Jonas Arvidsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.